Nguyễn Minh Tân * , Nguyễn Thị Ngọc Anh Huỳnh Thanh Nhã

* Tác giả liên hệ (nmtan@ctuet.edu.vn)

Abstract

This study aims to analyze the factors influencing student satisfaction with the quality of training at Can Tho University of Technology. The research data was collected through a survey of opinions from 245 graduated students. The reliability of the measurement scale was assessed using Cronbach's Alpha coefficient, and exploratory factor analysis (EFA) and multiple linear regression were employed to analyze the data. The analysis results indicated that students generally expressed satisfaction with the quality of training provided by the university. Additionally, the model results revealed that several factors influenced student satisfaction with the quality of training, including facilities and equipment, reputation and prestige of the university, quality of lecturers, extracurricular activities, and training programs. Among these factors, facilities and equipment had the most substantial impact on student satisfaction with the quality of training at the university. 

Keywords: Quality of training, Can Tho University of Technology, student, satisfaction

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này là phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo tại trường Đại học Kỹ thuật - Công nghệ Cần Thơ. Dữ liệu nghiên cứu dựa trên ý kiến khảo sát từ 245 sinh viên đã tốt nghiệp. Phương pháp kiểm định độ tin cậy của thang đo bằng hệ số Cronbach’s Alpha, phân tích nhân tố khám phá (exploratory factor analysis-EFA) và hồi quy tuyến tính bội được sử dụng để phân tích số liệu. Kết quả phân tích cho thấy, sinh viên khá hài lòng với chất lượng đào tạo của trường. Bên cạnh đó, kết quả mô hình cho thấy các nhân tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo bao gồm: cơ sở vật chất và thiết bị, danh tiếng, uy tín nhà trường, chất lượng giảng viên, hoạt động ngoại khóa và chương trình đào tạo. Trong đó, nhân tố cơ sở vật chất và thiết bị tác động mạnh nhất đến sự hài lòng về chất lượng đào tạo của trường.

Từ khóa: Chất lượng đào tạo, Đại học Kỹ thuật - Công nghệ Cần Thơ, sinh viên, sự hài lòng

Article Details

Tài liệu tham khảo

Ali, N., & Ahmad, N. (2010). Student satisfaction and service quality: A case study at private higher education institutions. International Journal of Business and Management, 5(4), 167-176.

Ali, M. R., Chong, M. K., Abdullah, N. A. H., & Ahmad, N. A. (2019). Determinants of student satisfaction with higher education institutions: A review of literature. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(2), 25-47.

Alqurashi, E. (2019). Factors influencing satisfaction and loyalty of university students. Journal of Marketing for Higher Education, 29(1), 21-39.

Arreola-Risa, A. (2007). The relationship between satisfaction with university facilities, overall satisfaction, and retention. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 8(1), 1-19.

Aziz, A., Hussain, I., & Abbas, Z. (2012). Service quality and student satisfaction: A case study at private higher education institutions. International Journal of Business and Social Science, 3(16), 174-183.

Chen, C. Y., Sok, P., & Sok, K. (2007). Benchmarking potential factors leading to education quality: A study of Cambodian higher education. Quality Assurance in Education, 15(2), 128-48. https://doi.org/10.1108/09684880710748901

Cheng, Y. C., & Tam, W. M. (1997). Multi-Models of Quality in Education. Assurance in Education, 5(1), 22-51. https://doi.org/10.1108/09684889710156558

Gamage, D. T., Suwanabroma, J., Ueyama, T., Hada, S., & Sekikawa, E. (2008). The impact of quality assurance measures on student services at the Japanese and Thai private universities. Quality Assurance in Education, 16(2), 181-98. https://doi.org/10.1108/09684880810868457

Gerbing, D. W. & Anderson, J. C. (1988). An Updated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and its Assessment. Journal of Marketing Research, 25(2), 186-192. https://doi.org/10.1177/002224378802500207

Hair, J. F., Black, B., Babin, B., Andersion, R. E., & Tatham, R. L. (1998). Multivariate data analysis. Prentice-Hall, International, Inc.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data analysis. 7th Edition, Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.

Harvey, L., & Green, D. (1993). Defining quality. Assessment and Education in Higher Education, 18(1), 9-34. https://doi.org/10.1080/0260293930180102

Hill, Y., Lomas, L., & MacGregor, J. (2003). Students' perceptions of quality in higher education. Quality Assurance in Education, 14(1/2), 15-20. https://doi.org/10.1108/09684880310462047

Jain, R., Sahney, S., & Sinha, G. (2013). Developing a scale to measure students' perception of service quality in the Indian context. The TQM Journal, 25(3), 276-94. https://doi.org/10.1108/17542731311307456

Kuo, Y. C., & Ho, L. A. (2013). The relationship among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services. Computers in Human Behavior, 29(4), 1816-1824.

LeBlanc, G., & Nguyen, N. (1997). Searching for excellence in business education: an exploratory study of customer impressions of service quality. The International Journal of Education Management, 11(2), 72-79. https://doi.org/10.1108/09513549710163961

Mai, T. N., Trang, N. T. T., & Thanh, N. H. M. (2021). Các nhân tố ảnh hưởng đến chất lượng đào tạo của Khoa Ngoại Ngữ, Trường Đại học Sài Gòn. TNU Journal of Science and Technology, 226(04), 43-52.

Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.

Nguyên, P. Đ. (2013). Các nhân tố ảnh hưởng đến chất lượng đào tạo của các trường Đại học và Cao đẳng trên địa bàn TP.HCM. Tạp chí khoa học Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 8(1), 35-41.

Okoli, C. (2014). Factors influencing student satisfaction with higher education in Canada. Journal of Higher Education Policy and Management, 36(1), 79-88.

Oliver, R. L. (1977). Effect of expectation and disconfirmation on postexposure product evaluations: An alternative interpretation. Journal of applied psychology, 62(4), 480-486. https://doi.org/10.1037/0021-9010.62.4.480

O’Neill, G., & Palmer, A. (2004). E-learning in Tertiary Education: Where Do We Stand? Higher Education Research & Development, 23(2), 221-236. https://doi.org/10.1080/0729436042000206729.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perc. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
https://doi.org/10.1016/0022-4359(88)90002-6.

Peterson, R. A. (1994). A meta-analysis of Cronbach’s coefficient alpha. Journal of Consumer Research, 21, 381-391. https://doi.org/10.1086/209405

Quý, V. T., Lan, P. X., & Cường, Đ. T. (2015). Kiểm định thang đo chất lượng đào tạo bậc Đại học trên gốc độ sinh viên-Một nghiên cứu tại TP.HCM. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 10(2), 185-198.

Rojas-Méndez, J. I., Londoño-Moncada, A. L., & López-López, W. F. (2018). Factors influencing student satisfaction in higher education in Costa Rica. European Journal of Education Studies, 5(5), 288-303.

Tahir, L. M., & Othman, M. (2017). Factors influencing students' satisfaction with the quality of education at Universiti Teknologi MARA Malaysia. Quality Assurance in Education, 25(3), 302-316.

Trang, N. T. M., Thọ, N. Đ., & Vân, M. L. T. (2008). Các yếu tố chính tác động vào kiến thức thu nhận của sinh viên khối ngành kinh tế tại TP. HCM (Đề tài B2007-76-05). Bộ Giáo dục và Đào tạo.

Thọ, N. Đ. (2011). Phương pháp nghiên cứu khoa học trong kinh doanh. Nhà xuất bản Lao động - Xã hội.

Yawson, J. A., & Amoako, G. K. (2011). University students' satisfaction with hostel facilities in Ghana. Journal of Facilities Management, 9(1), 47-62.

Zeithaml, V. A., Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1993). The nature and determinants of customer expectations of service. Journal of the academy of marketing science, 21(1), 1-12.
https://doi.org/10.1177/0092070393211001.

Woon, T. W., Keng-Boon, O., & Yew-Ming, C. (2019). Factors influencing student satisfaction in higher education. Journal of Applied Research in Higher Education, 11(1), 47-62.