Teaching reading comprehension multimodal text for 10th grade students
Abstract
The General Education Program in Literature 2018 has introduced multimodal texts into the teaching content, including teaching the reception and creation of texts. Students reading and understanding multimodal texts will contribute to the formation and development of students' communication ability. In this program, the requirements for writing and speaking multimodal texts appear in only a few classes, limited to informational and argumentative texts. In this article, some methods of teaching reading comprehension of multimodal texts for grade 10 students will be presented. Analytical methods, theoretical synthesis and pedagogical experimental methods are used to solve the posed problem. Experimental results allow to come to the conclusion that the proposed multimodal text - reading teaching methods is feasible.
Tóm tắt
Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn 2018 đã đưa văn bản đa phương thức vào nội dung dạy học bao gồm cả dạy tiếp nhận và tạo lập văn bản. Dạy học đọc hiểu văn bản đa phương thức sẽ góp phần hình thành và phát triển năng lực giao tiếp của học sinh. Trong chương trình này, yêu cầu cần đạt về viết, nói văn bản đa phương thức chỉ xuất hiện ở một số lớp, giới hạn ở loại văn bản thông tin và nghị luận. Trong bài viết này, một số biện pháp dạy học đọc hiểu văn bản đa phương thức cho học sinh lớp 10 sẽ được trình bày. Phương pháp phân tích, tổng hợp lí thuyết và phương pháp thực nghiệm sư phạm được sử dụng để giải quyết vấn đề đặt ra. Kết quả thực nghiệm cho phép đi đến kết luận rằng việc vận dụng các biện pháp dạy học đọc hiểu văn bản đa phương thức đã được đề xuất là có tính khả thi.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể. https://moet.gov.vn/content/tintuc/Lists/News/Attachments/8421/chuong-trinh-tong-the- ctgdpt-2018.pdf
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn. https://data.moet.gov.vn/index.php/s/KNfGVJAhcwuS2Uk#pdfviewer
Hưng, N. T. (2018). Yếu tố hình ảnh trong văn bản đa phương thức. Tạp chí Khoa học ĐHSP Hà Nội, số 63, tháng 12.
Nguyệt, L. T. M. (2017). Dạy học văn bản đa phương thức nhằm phát triển năng lực giao tiếp của học sinh ở nhà trường phổ thông. Tạp chí Giáo chức Việt Nam, số 199, 3/2017, tr.46-48.
Thống, Đ. N. (2017). Phát triển năng lực đọc viết cho học sinh phổ thông. Http://www.nico-paris.com