Le Thi Tuyet Mai *

* Corresponding author (lttmai@ctu.edu.vn)

Abstract

Teaching methodology plays an important role in enhancing the quality of language learning.   Reforming the methods of teaching is required of every teacher.  Several studies show that the learner-centered approach has its strong points in enhancing learners? autonomy and active attitude and improving their language skills.  Though not a new method, this approach has been encouraged for use and actually used in schools and foreign language centers.
Keywords: active attitude, collaboration

Tóm tắt

Phương pháp giảng dạy đóng một vai trò quan trọng trong việc nâng cao chất lượng học tập của người học.  Người thầy giáo do đó cần luôn chú trọng cải tiến phương pháp giảng dạy phù hợp đối tượng học viên và đạt hiệu quả tốt.  Phương pháp giảng dạy lấy người học là trung tâm qua một số nghiên cứu cho thấy có những ưu điểm phát huy được tính chủ động,tích cực của người học, giúp nâng cao kỹ năng sử dụng ngoại ngữ. Phương pháp này, dù không phải là mới, đã và đang được khuyến khích và áp dụng ngày càng rộng rãi trong các trường học cũng như các trung tâm ngoại ngữ.
Từ khóa: người học là trung tâm, giảng dạy và học tập tích cực, hợp tác, chủ động

Article Details

References

Fink, Dee L. Active Learning. (Reprinted with permission of Oklahoma Instructional Developmental Program, July 19, 1999). 1999.

Haugen, L. Teaching Tips: Learning-Centered Syllabi Workshop (April 22 & April 29). http://www.cte.iastate.edu/tips/syllabi.html. 1998.

Huerta-Macias, Ana. Current Terms in Adult ESL Literacy. ERIC Digest. National Clearinghouse on Literacy Education Washington DC., Adjunct ERIC Clearinghouse on Literacy Education for Limited-English-Proficient Adults Washington DC. 1993.

Johnson, D.W., et al. The Nuts and Bolts of Cooperative Learning. Minnesota: Interaction Book Company. 1994.

McCombs, Barbara L. Learner-centered psychological principles: A framework for technology evaluation. Invited paper presented at the US Department of Education’s Regional Conferences on ‘Evaluating technology in Education,” Atlanta. 2000.

McCombs, Barbara L. The Learner-Centered Framework on Teaching and Learning As a Foundation for Electronically Networked Communities and Cultures. 1997.

Mckeachie, W.J. Active Learning. http://hydro4.sci.fau.edu/~jjordan/active_learning.htm

Merlin, Arthur. Learner-Centered Versus Teacher-Centered. Module 2: Adult Learning Theory. http://arthur.merlin.mb.ca/~alce/Mod2.htm

Nunan, D. The learner-centered curriculum. New York: Cambridge University Press. 1988.

Peirce, B. Review of Learner-Centered Teaching by Maryllen Weimer. http://academic.pg.cc.md.us/~wpeirce/MCCCTR/weimer.htm