Nguyen Huynh Phuoc Thien * , Vo Hung Dung and Ho Duc Hung

* Corresponding author (phuocthientdu@gmail.com)

Abstract

This study is aimed at examining the impact of local marketing components on tourists’ satisfaction to Can Tho city. Research data were collected through direct interview with 500 tourists using questionnaires. Exploratory factor analysis and binary logistic regression were used. The study results showed that six local marketing components affected tourists’ satisfaction to Can Tho city including power, tourism promotion, price, local communities, tourism products and place. In particular, Tourism promotion is the most influential component on tourists’ satisfaction to Can Tho city.
Keywords: Destination, local marketing, tourism destination marketing

Tóm tắt

Nghiên cứu được thực hiện nhằm đánh giá ảnh hưởng của các thành phần marketing địa phương đối với sự hài lòng của du khách đến thành phố Cần Thơ. Dữ liệu nghiên cứu được thu thập thông qua phỏng vấn trực tiếp 500 du khách bằng bảng câu hỏi. Phương pháp phân tích nhân tố khám phá kết hợp hồi quy binary logistic được sử dụng để thực hiện. Kết quả nghiên cứu đã chỉ ra có sáu thành phần marketing địa phương ảnh hưởng đến sự hài lòng của du khách đến thành phố Cần Thơ gồm: chính quyền địa phương, xúc tiến du lịch, giá cả, cộng đồng dân cư địa phương, sản phẩm du lịch và phân phối. Trong đó, Xúc tiến du lịch là thành phần ảnh hưởng mạnh nhất đối với sự hài lòng của du khách đến thành phố Cần Thơ.
Từ khóa: Điểm đến, Marketing địa phương, Marketing điểm đến du lịch

Article Details

References

Booms, B. H. and Bitner, M. J., 1981. Marketing strategies and organization structures for service firms. American Marketing Association. Chicago, 244 pages.

Fornell, C., 1992. A national customer satisfaction barometer: The Swedish experience. Journal of Marketing. 56(1): 6-21.

Gilaninia, S.and Mohammadi, M.S.O., 2015. Examination ofmarketing mix (7p) on tourism development (Case Study: Tourism industry in Guilanprovince). Universal Journalof Management and Social Sciences. 5(1): 1-7.

Hair, Jr.J.F., Black, W.C, Babin, B.J. and Anderson, R.E., 2014. Multivariate data analysis, Seventh Edition. Pearson Education Limited. Lodon, 734 pages.

Halstead, D., Hartman, D. and Schmidt, S.L., 1994. Multisource effects on the satisfaction formation process. Journal of the Academy of Marketing Science. 22(2): 114-129.

Kadhim, F.A., Abdullah, T.F. and Abdullah, M. F, 2016. Effects of marketing mix on customer satisfaction: Empirical study on tourism industry in Malaysia. International Journal of Applied Research. 2(2): 357-360.

Kotler, P., 1986. Mega-marketing. Harvard Business Review. 64(3): 117-124.

Kotler, P., Hamlin, M.A., Rein, I.and Haider, D.H., 2002. Marketing asianplaces: Attracting investment, Industry, and Tourism to Cities, State, and Nation. JonhWiley anfSons. New York, 350 pages.

Kozak, M., 2000. Comparative assessment of tourist satisfaction with destinations across two nationnalities. Tourism Management. 22(4): 391-401.

Magatef, S.G., 2015. The impact of tourism marketing mix elements on the satisfaction of inbound tourists to Jordan. International Journal of Business and Social Science. 6(7): 41-58.

Muala, A.A. and Qurneh, M.A., 2012. Assessing the relationship between marketing mix and loyalty through touristssatisfaction in Jordan curative tourism. American Academic and Scholarly Research Journal. 4(2): 1-14.

Özer, Ö., 2012. The role of marketing mix components in destination choices of visitors and the case of Dalyan. Journal of Business Research-Türk. 4(1): 163-182.

Pizam, A., Neumann, Y. and Reichel, A.,1978. Dimensions of tourist satisfaction with a destination area. Annals of Tourism Research. 5(3): 314-322.

Sarker, M.A.H., Aimin, W. and Begum, S., 2012. Investigating the impact of marketing mix elements on tourists’ satisfaction: An empirical study on east lake. European Journal of Business and Management. 4(7): 273-282.

Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S., 2007. Using multivariate statistics, Sixth Edition. Pearson Education Limited. London, 983 pages.

Truong, T.H. and Foster, D., 2006. Using HOLSAT to evaluate tourist satisfaction at destinations: The case of Australian holidaymakers in Vietnam. Tourism Management, 27(5): 842-855.

Wang, Y. and Pizam, A., 2011. Destination marketing and management: Theories and Application. CABI. New York, 380 pages.

Ủy ban nhân dân thành phố Cần Thơ (2018). Quyết định số 2403/QĐ-UBND, ngày 24/09/2018 về việc phê duyệt đề án: “Xây dựng và phát triển sản phẩm du lịch đặc thù thành phố Cần Thơ giai đoạn 2018-2020, tầm nhìn 2030”.

Yoon, Y. and Uysal, M., 2005. An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: A structural model. Tourism Management, 26(1): 45-56.