Le Van Tuan * , Dam Thi Thu Trang and Trinh Thi Huong

* Corresponding author (tuanlevan@tmu.edu.vn)

Abstract

The expenditure and spending structure of tourists is an important indicator of the tourism industry's total revenue. The study points out the main factors for the expenditure structure of foreign visitors to Vietnam are: tourist destinations, service quality, thepurpose of travel, reference sources to decide tourism in Vietnam, demographic characteristics such as age group and career, visitors from continents, the number of visits to Vietnam. Factors are tested from the regression model based on Compositional Data Analysis (CoDA).
Keywords: Compositional Data Analysis, Expenditure structure, Foreign tourist, Tourist market

Tóm tắt

Mức chi tiêu và cơ cấu chi tiêucủa khách du lịch là chỉ tiêu quan trọng trong tổng thu của ngành du lịch. Nghiên cứu chỉ ra các nhân tố chính ảnh hưởng đến cơ cấu chi tiêu của khách quốc tế đến Việt Nam là: địa điểm du lịch, chất lượng phục vụ, mục đích chuyến đi, nguồn thông tin tham khảo để quyết định du lịch tại Việt Nam, đặc điểm nhân khẩu học như nhóm tuổi và nghề nghiệp, khách đến từ các châu lục, số lần tham quan Việt Nam. Các nhân tố được kiểm định từ mô hình hồi quy dựa trên phương pháp phân tích số liệu đa hợp (Compositional Data Analysis – CoDA).
Từ khóa: Cơ cấu chi tiêu, khách quốc tế, thị trường du lịch, phân tích số liệu đa hợp CoDa

Article Details

References

Coenders, G. and Ferrer-Rosell, B., 2020. Compositional data analysis in tourism. Review and future directions. Tourism Analysis. 25(1):153-168

Ferrer-Rosell, B., Coenders, G., and Martínez-Garcia, E., 2016. Segmentation by tourist expenditure composition: an approach with compositional data analysis and latent classes. Tourism analysis, 21(6): 589-602.

Ferrer-Rosell, B., & Coenders, G., 2018. Destinations and crisis. Profiling tourists' budget share from 2006 to 2012. Journal of destination marketing & management, 7: 26-35.

Gerald Boogaart, K.and Tolosana-Delgado R., 2013. Analyzing compositional data with R. Springer. Berlin, 258 pages.

Hadjikakou, M., Chenoweth, J., Miller, G., Druckman, A. and Li, G., 2013. Rethinking the economic contribution of tourism: case study from a Mediterranean Island. Journal of Travel Research, 53(5):610-624.

Ngô Thị Diệu Anvà NguyễnThị Oanh Kiều. 2014. Giáo trình tổng quan du lịch. NXB Đà Nẵng.

Thủ tướng Chính phủ, 2020.Quyết định số 147/QĐ-TTg, ngày 22/01/2020: Quyết định phê duyệt Chiến lược phát triển du lịch Việt Nam đến năm 2030.

Tổng cục Thống kê. 2017. Kết quả điều tra chi tiêu của khách du lịch giai đoạn 2003-2015. Nhà xuất bản Thống kê.

Trinh, H.T., Morais, J., Thomas-Agnan, C. and Simioni, M., 2019. Relations between socio-economic factors and nutritional diet in Vietnam from 2004 to 2014: New insights using compositional data analysis. Statistical Methods in Medical Research.28(8):2305-2325.

Trịnh Thị Hường, Lê Văn Tuấn và Đàm Thị Thu Trang. 2020. Sử dụng phương pháp CoDAtrong đánh giá các yếu tố ảnh hướng đến cơ cấu chi tiêu của khách du lịch nội địa. Tạp chí Kinh tế và Dự báo. 9(727): 26-31.

Vinnciombe, T. and Sou, P.J., 2014. Market segmentation by expenditure: an underutilized methodology in tourism research. Tourism Review, 69(2): 122-136.