Truong Ngoc Phong * and Pham Thanh Thai

* Corresponding author (phongtn@ntu.edu.vn)

Abstract

The objective of this research is to determine the ability to apply excise taxes on the non-alcoholic beverage products in Vietnam. The study used the quantitative methods with the analytical framework of tax economics that was proposed by Stiglitz (1986). The research findings showed that beverage items are strong elasticity of demand on price, and is not a luxury item. There are two characteristics of three characteristics of an effective tax policy that will not be achieve if the excise taxes will be applied on non-alcoholic beverage products by the Government. They are (i) the economy characteristic and (ii) the justice characteristic. Morover, the simplicity characteristic of the effective tax policy will be difficult to achieve when the the tariff rates will be used for each type of different beverage by the Government. In conclusion, this study proposes that the excise tax should not be applied on non-alcoholic beverage product at the present time by the Government.
Keywords: Excise tax, non-alcoholic beverages, effective tax policy, Vietnam

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này nhằm xác định khả năng áp thuế tiêu thụ đặc biệt lên mặt hàng nước giải khát không cồn tại Việt Nam. Nghiên cứu sử dụng phương pháp định lượng dựa trên khung phân tích kinh tế học về thuế được Stiglitz (1986) đề xuất. Kết quả nghiên cứu cho thấy mặt hàng nước giải khát có cầu co giãn mạnh theo giá, và không phải là mặt hàng xa xỉ. Trong ba tính chất quan trọng của chính sách thuế hiệu quả có 2 tính chất mà chính sách thuế tiêu thụ đặc biệt nếu áp dụng lên mặt hàng nước giải khát sẽ không đạt được là (i) tính kinh tế và (ii) tính công bằng; tiêu chí (iii) tính đơn giản sẽ khó đạt được khi Chính phủ sử dụng các mức thuế suất phân biệt cho từng loại nước giải khát. Vì vậy, không nên áp thuế tiêu thụ đặc biệt đối với mặt hàng nước giải khát ở thời điểm hiện tại.
Từ khóa: Thuế tiêu thụ đặc biệt, Nước giải khát không cồn, Chính sách thuế hiệu quả, Việt Nam

Article Details

References

Adam, A. S. & Smed, S., 2012. The effects off different types of taxes on soft-drink consumption. FOI Worrking Paper. 9/2012.

Alviola, P. A., Capps, O. J. and Wu, X., 2010. Micro-Demand Systems Analysis of Non-Alcoholic Beverages in the United States: An Application of Econometric Techniques Dealing with Censoring. In: J. Strauss (Editor). Agricultural & Applied Economics Association’s 2010 AAEA, CAES & WAEA Joint Annual Meeting, 25 to 27 July 2010, Denver, Corolado, USA, 1-44.

Bahl, R., Bird, R., Walker, M.B., 2003. The uneasy case against discriminatory excise taxation: Soft drink taxes in Ireland. Public Finance Review. 31: 510-533.

Chern, W.S., Ishibashi, K., Taniguchi, K., Yokoyama, Y., 2003. Analysis of food consumption behavior by Japanese households. ESA Working Paper. 02-06: 152-165.

Deaton, A. & Muellbauer, J., 1980. An Almost Ideal Demand System. American Economics Review. 70: 312-326.

Heckman, J.J., 1979. Sample selection bias as a specification error. Econometrica. 47: 153-162.

Le Quang Canh, 2008. An Empirical Study of Food Demand in Vietnam. Asean Economic Bulletin. 25: 283-292.

Mankiw, G., 2010. Principles of Microeconomics. Sixth Edition. Cengage Learning. Singapore, 369 pages.

Mccarten, W. J., Stotsky, J., 1995. Excise Taxes. In: Shomes P. (Eds). Tax policy Handbook. International Monetary Fund. Publication Services. Washington D.C. pp. 100-104.

Oxford Economics, 2010. The Economic Benefits of the Reduction in Sales Tax on Soft Drinks in Egypt: An Update. Oxford Economics Center.

Oxford Economics, 2013. The Impacts of Selective Food and Non-Alcoholic Beverages Taxes. Oxford Economic Center.

Phạm Thành Thái, 2013. Phân tích cấu trúc cầu các sản phẩm thịt và cá: Nghiên cứu thực nghiệm theo tiếp cận kinh tế lượng cho trường hợp Việt Nam. Luận án Tiến sĩ. Trường Đại học Kinh tế TP Hồ Chí Minh. Thành phố Hồ Chí Minh.

Phạm Thành Thái và Trương Ngọc Phong, 2015. Xây dựng khung phân tích cầu tiêu dùng: Tổng quan lý thuyết và mô hình nghiên cứu. Tạp chí Khoa học – Công nghệ Thủy sản. 01(2015): 225-230.

Stiglitz, J., 1986. Economics of the Public Sector. W.W Norton & Company. New York, 417 pages.

VietinbankSc, 2015. Báo cáo ngành nước giải khát không cồn Việt Nam. Ngày truy cập 10/12/2016. Địa chỉ: http://www.vietinbanksc.com.vn/Handlers/DownloadAttachedFile.ashx?NewsID=306476

Vu Hoang Linh, 2009. Estimation of Food Demand from Household Survey Data in Vietnam. Depocen Working Papers, Working Paper Series No. 2009/12.

Zheng, Y. & Kaiser, H.M., 2008. Advertising and U.S. Nonalcoholic Beverage Demand. Agricultural and Resource Economics Review. 37(2): 147-159.