Dinh Cong Thanh * , Truong Quoc Dung and Pham Le Hong Nhung

* Corresponding author (dcthanh@ctu.edu.vn)

Abstract

The study examines domestic tourists? satisfaction with tourism in Soc Trang province. Likert scale (from 1 ? Very dissatisfaction to 5 ? Very satisfaction) is used to measure tourists? satisfaction with components of Soc Trang tourism product. The study also uses descriptive statistic analysis to determine tourists? satisfaction. In addition, Willingness to Pay method is used to measure tourists satisfaction with their expenditure while traveling in Soc Trang province. The results identify situation of Soc Trang tourism and domestic tourists satisfaction, hence the study give some solutions in order to enhance tourists satisfaction level and to develop Soc Trang tourism efficiency.
Keywords: satisfaction, Willingness to Pay, domestic tourist, Soc Trang province

Tóm tắt

Bài nghiên cứu đánh giá mức độ hài lòng của du khách nội địa đối với du lịch Sóc Trăng. Thang đo Likert 5 cấp độ (từ 1 ? Rất không hài lòng đến 5 ? Rất hài lòng) được sử dụng để đo lường mức độ hài lòng của du khách về các yếu tố cấu thành sản phẩm du lịch Sóc Trăng. Bài nghiên cứu sử dụng phương pháp thống kê mô tả để xác định mức độ hài lòng của du khách, ngoài ra phương pháp Willingness to Pay cũng được sử dụng để đo lường mức thoả mãn của du khách về chi phí bỏ ra khi đi du lịch tại tỉnh Sóc Trăng. Kết quả nghiên cứu giúp hiểu rõ hơn về thực trạng hoạt động du lịch tỉnh Sóc Trăng và mức độ hài lòng của du khách nội địa đối với Sóc Trăng, từ những cơ sở đó đề xuất giải pháp nâng cao mức độ hài lòng của du khách khi đi du lịch tại Sóc Trăng nhằm phát triển du lịch tỉnh Sóc Trăng một cách hiệu quả.
Từ khóa: du lịch, sự hài lòng, Willingness to Pay, khách du lịch nội địa, tỉnh Sóc Trăng

Article Details

References

Baker, D. A. & Crompton, J. L. (2000). Quality, Satisfaction and Behavior Intentions. Annals of Tourism Research, 27 (3), 785-804.

Bitner, M. (1990). Evaluating Service Encounters: The Effects of Physical Surroundings and Employee Responses. Journal of Marketing, 54 (2), 69-82.

Cronin, J. & Taylor, S. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56 (3), 55-68.

Cunningham, L. F., Yong, C. E, Lee, M. (2002). Sorenson Best Paper Award Recipoent Cross-Cultural Perspectives of Service Quality and Risk in Air Transportation. Journal of Air Transport, 7 (1), 3-26. Trích đọc ngày 5/10/2008 từ http://digital.library.ksu.edu.sa/V14M166R1935.pdf

Czepiel, J. A., Solomon, M. R. & Gutman, E. G. (1985). A role Theory Perspective on Dyadic Interaction : The Service Encounter. Journal of Marketing, 49 (1), 99-111.

Jain, S. K., Gupta, G. (2004). Measuring service quality: SERVQUAL vs. SERVPERF Scales. The Journal for Decision Makers, 29 (2), 25-37.

Kandampully, J. (2002). Service Management the new paradigm in hospitality. Malaysia: Hospitality Press.

Nadiri, H., Hussain, K. (2008). “Quality” – Is a Magic Word for Customer Satisfaction: A Study to Diagnose How Tourist Perceives the Quality of Hotel Services. The 26th EuroCHRIE, Dubai, UAE, 10-14 October, 2008.

Oliver, R. (1980). A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions. Journal of Marketing Research, 17 (4), 460-469.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. & Berry, L. (1988). SERVQUAL: A Multiple Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64 (1), 12-40.

Phạm Lê Hồng Nhung & Kullada Phetveroon (2009). Examing Service Qualiy, Tourist Satisfaction, and Tourist Post-purchase Behavior: A Case Study of the Andaman Cluster, Thailand. Korea: Asia Pacific Forum in Tourism 8 (2009): 825-837.

Pizam, A., Neumann, Y. & Reichel, A. (1978). Dimensions of Tourist Satisfaction with a Destination Area. Annals of Tourism Research, 5 (3), 314-322.

Soliman, A. A., Alzaid, A. A. (2002). Service Quality in Riyadh’s Elite Hotels: Measurement and Evaluation. J.King Sand University Library, 14 (2), 83-103. Trích đọc ngày 5/10/2008 từ http://digital.library.ksu.edu.sa/V14M166R1935.pdf

Tribe, J. & Snaith, T. (1998). From SERQUAL to HOLSAT: holiday satisfaction in Varadero, Cuba. Tourism Management, 19, 25-34.