Nguyễn Thị Hồng Nam * , Bùi Lan Chi Trịnh Quốc Lập

* Tác giả liên hệ (nhnam@ctu.edu.vn)

Abstract

This paper presents models of teacher professional development and the implementation of these models in professional development activities conducted by the Schoolof Educationto lecturers and teachers in the MekongDelta. The chapter ends with lessons learned and implications for teacher professional development.
Keywords: Teacher professional development

Tóm tắt

Bài viết trình bày các mô hình phát triển chuyên môn cho giáo viên, công tác phát triển chuyên môn cho giảng viên, giáo viên các tỉnh Đồng bằng sông Cửu Long của Khoa Sư phạm, Đại học Cần Thơ với các hình thức phát triển chuyên môn (PTCM) đa dạng và cách tổ chức các lớp bồi dưỡng cho giảng viên và giáo viên. Những bài học kinh nghiệm và giải pháp nhằm nâng cao hiệu quả công tác PTCM cho GV cũng được đề cập trong bài viết này.
Từ khóa: Phát triển chuyên môn cho GV; mô hình phát triển chuyên môn

Article Details

Tài liệu tham khảo

Atay, D. (2006). Teachers’ professional development: Partnership in research. Teaching English as a Second or Foreign Language. 10(2).

Christopher Day (1997). In-service teacher education in europe: condition and themes for development in the 21st century. Professional Development in Education l 23(1).

Collinson, V.; Kozina, E.; Lin, Y.H.K; Ling. L.; Matheson. I; Newcombe. L & Zogla, I. (2009). Professional Development for teachers: a world of change. European Journal of Teacher Education 32 (1), 3-19.

Craft, A. (1996). Continuing professional development. London: Open University.

Dam, L. (2008). In-service Teacher Education for Learner Autonomy. Independence 4.

de Hoop, A (2006). Tài liệu tập huấn giáo viên. Khoa Sư phạm: Đại học Cần Thơ.

Ganser, T. (̣̣̣̣̣2000). An ambititious vision of professional development for teacher. In: NASSP Bulletin, 84 (168), 6-12.

Glatthorn, A. (1995). Teacher development. In Anderson, L. (Ed)’s International encyclopedia of teaching and teacher education (2nd edition). London: Pergamon Press.

Hayes D. (1997). INSET, innovation and change. In-service teacher development: International perspective. London: Prentice Hall.

Joyce, B. & Showers, B. (1996). The Evolution of Peer Coaching. Educational Leadership l 53 (6).

McGee A. & Lawrence A. (2009). Teacher educators inquiring into their onw practice. Professional Development in Education l 35(1), 139-157.

Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher Professional Development: an International Review of the Literature. UNESCO: International Institute for Educational Planning. Retrieved from www.unesco.org/iiep.

Sparks & Loucks-Horsley (1989). Five models of professional development. Retrieved from

http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/profdevl/pd2fimo.htm Professional Development Approaches, retrieved from http://www.calpro-online.org/pubs/Approach2.PDF on April 15, 2009

Widdowson, H.G. (1987). Against dogma: a reply to Michael Swan. ELT Journal 39(3), 158-161.