Trương Đông Lộc * Nguyễn Thanh Hải

* Tác giả liên hệ (tdloc@ctu.edu.vn)

Abstract

The main objective of this study is to measure determinants of Nokia purchase intention of consumers in Can Tho city. Data used in the study were collected from a questionnaires survey of 150 mobile phone users. Using Cronbach Alpha and Exploratory Factor Analysis (EFA) approaches, 20 initial oberserved variables measuring purchase intention of customers are grouped into 5 factors that are included in the regression model as independent variables. Empirical evidence derived from the regression model revealed that quality of service, perceived price, perceived quality of products and product features are determinants of Nokia purchase intention of customers in Can Tho city.   
Keywords: Nokia, Can Tho City

Tóm tắt

Mục tiêu chính của nghiên cứu này là đo lường các nhân tố ảnh hưởng đến xu hướng mua điện thoại di động nhãn hiệu Nokia của người dân ở thành phố Cần Thơ. Số liệu sử dụng cho nghiên cứu này được thu thập từ một cuộc điều tra bằng bản câu hỏi với số người được khảo sát là 150. Sử dụng phương pháp phân tích hệ số tin cậy Cronbach alpha và phân tích nhân tố khám phá (EFA), với 20 biến quan sát đo lường các nhân tố ảnh hưởng đến xu hướng mua điện thoại, chúng tôi đã nhóm lại thành 5 nhân tố chung sử dụng cho mô hình phân tích hồi quy. Kết quả phân tích hồi quy chỉ ra rằng chất lượng phục vụ, giá cả cảm nhận, chất lượng cảm nhận và tính năng ? kiểu dáng là 4 nhân tố có ảnh hưởng đến xu hướng lựa chọn điện thoại nhãn hiệu Nokia của người tiêu dùng ở thành phố Cần Thơ.  
Từ khóa: Xu hướng lựa chọn, điện thoại Nokia, thành phố Cần Thơ.

Article Details

Tài liệu tham khảo

Chang, T. Z & Wildt, A. R (1994), Price, Product Information and Purchase Intention - AnEmpirical Study, Jounral of Academy of Marketing Science, 22, trang 16-27.

Chaudhuri, A. (1999)., Does Brand Loyalty Mediate Brand Equity Outcomes? Journal of Marketing Theory and Practice, 7(2), trang 136-146.

Gerbing và Andesson (1988), An Updated Paradigm for Scale Development Incorporating Unidimensionality and Its Assessment, Journal of Marketing Research, 25, trang 186-92.

Laroche, Michel, Lianxi Zhou và Chankon Kim (1996), Brand familiarity and confidence as determinants of purchase intention: an empirical test in a multiple brand context, Journal of Business Research, 37 (2), trang 115-120.

Winer, R. S. (1986), A reference price model of brand choice for frequently purchased products, Jounral of Consumer Research, 13, trang 250-56.