Phan Huy Hùng *

* Tác giả liên hệ (phhung@ctu.edu.vn)

Abstract

Higher education reform towards increasing institutional autonomy inVietnamrequires the assurance of the accountability of 106 public universities for their external and internal stakeholders. The State plays a crucial role in getting this accountability implemented. This involves supervising the quality of training and research outputs, the relevance of their curricula, and their use of public subsidizes. However, the reality of implementing the assurance of social responsibility is still modest and inadequate that requires the State issues  relevant strategies for better management.
Keywords: the assurance of social responsibility, the role of State

Tóm tắt

Đổi mới giáo dục đại học (GDĐH) Việt Nam theo hướng tăng quyền tự chủ, đòi hỏi phải bảo đảm trách nhiệm xã hội (TNXH) của 106 trường đại học công (TĐHC) đối với các bên có liên quan cả bên trong và bên ngoài trường. Nhà nước giữ vai trò chủ yếu trong việc làm cho TNXH được thực thi. Điều này liên quan đến việc giám sát chất lượng sản phẩm đào tạo và nghiên cứu, sự tương xứng chương trình và sự sử dụng các hỗ trợ công của trường đại học (TĐH). Thực trạng bảo đảm TNXH còn hạn chế và bất cập vì vậy Nhà nước phải đưa ra giải pháp quản lý phù hợp và hữu hiệu .
Từ khóa: Trách nhiệm, Đảm bảo trách nhiệm xã hội, Vai trò của nhà nước

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bộ GD&ĐT (2005), Đề án Đổi mới GDĐH Việt Nam giai đoạn 2006-2020, Hà Nội.

Bộ GD&ĐT (2007, 2008, 2009), các báo cáo tổng kết, phương hướng năm học và chuyên đề.

Fielden J. (2008), Global trends in university governance, WB, Washington D.C.

Phạm Phụ (2006), Quyền tự chủ đại học và TNXH, Tạp chí Tia sáng, ngày 7/6/2006.

Salmi (2009), The growing accountability agenda in tertiary education: Progress or mixed blessing, WB Education Working Paper Series, No. 16, Washington, D.C.

World Bank (1994), HE: The lessons of experience, A WB publication, Washington, D.C.