Nguyễn Minh Giang * Lê Thị Hoàng Thuỷ

* Tác giả liên hệ (giangnm@hcmue.edu.vn)

Abstract

The research has developed a process to guide the exploitation and use of Mozaik 3D digital learning resources to support primary teachers in designing lesson plans and organizing teaching on the Human and health topic in the Nature and Society grade 3. The process of testing primary teachers on digital learning resources shows that they appreciate the support of these digital learning materials in designing lessons, helping teachers' lessons become more lively, attracting students and improving the quality of teaching. The experimental process on 35 students in the experimental class and 35 students in the control class at Vo Thi Sau Primary School (District 12, Ho Chi Minh City) when teaching lesson plans using Mozaik 3D digital learning materials for discovery activities shows that using Mozaik 3D digital learning materials in teaching helps students achieve the required requirements with a higher average score than the control class. On the other hand, students also showed more interest and initiative in learning, most of them wanted to continue using Mozaik 3D digital learning materials in lessons and other subjects.

Keywords: Digital learning materials, Human and health topic, Mozaik 3D, Natural and Social subjects 3, primary

Tóm tắt

Trong nghiên cứu này, quy trình hướng dẫn khai thác và sử dụng nguồn học liệu số Mozaik 3D đã được xây dựng nhằm hỗ trợ giáo viên (GV) tiểu học thiết kế các kế hoạch bài dạy và tổ chức dạy học chủ đề “Con người và sức khoẻ” môn Tự nhiên và Xã hội lớp 3. Quá trình khảo nghiệm GV tiểu học về nguồn học liệu số cho thấy: học liệu số này được đánh giá cao khi sử dụng trong việc thiết kế kế hoạch bài dạy, giúp các hoạt động học tập trở nên sinh động hơn, thu hút được học sinh (HS) và cải thiện chất lượng dạy học. Quá trình thực nghiệm kế hoạch bài dạy có sử dụng học liệu số Mozaik 3D cho hoạt động khám phá trên 35 HS lớp thực nghiệm (TN) và 35 HS lớp đối chứng (ĐC) tại trường Tiểu học Võ Thị Sáu (Quận 12, Thành phố Hồ Chí Minh), kết quả cho thấy việc sử dụng học liệu số Mozaik 3D giúp HS đạt được các yêu cầu cần đạt về năng lực khoa học với điểm trung bình cao hơn lớp đối chứng. Mặt khác, HS còn tỏ ra hứng thú và chủ động hơn trong việc học, phần lớn mong muốn tiếp tục sử dụng học liệu số Mozaik 3D trong các bài học và các môn học khác.

Từ khóa: Chủ đề Con người và sức khoẻ, dạy học, học liệu số, Mozaik 3D, môn Tự nhiên và Xã hội lớp 3

Article Details

Tài liệu tham khảo

Fadlia, F., Asra, S., Zulida, E., & Santosa, M. H. (2022). Developing ESP based-digital learning materials support students’ needs at Indonesian vocational schools: Perceived quality. Englisia: Journal of Language, Education, and Humanities, 10(1), 40-53. https://doi.org/10.22373/ej.v10i1.12166.

Mejia., & Augustus, A. (2021). Mozaik 3D RV‐School A textbook for teaching ancient Greece through interactive multimedia pedagogy (master's thesis). La Gran Colombia University.

Ministry of Education and Training. (2018a). General Education Program - Nature and Society (in Vietnamese).

Ministry of Education and Training. (2018b). Comprehensive general education program (in Vietnamese).

Ministry of Education and Training. (2020). Promulgating Regulations on Assessment of Primary School Students (Number 27/BGDDT-GDTH) (in Vietnamese). https://vanban.chinhphu.vn/default.aspx?pageid=27160&docid=201006.

Ministry of Education and Training. (2021). Regarding guidance on building educational plans for primary schools (Number 2345/BGDDT-GDTH) (in Vietnamese). https://moet.gov.vn/van-ban/vbdh/Pages/chi-tiet-van-ban.aspx?ItemID=2967.

Nguyen, A. T. L., Ta, P. H., Tran, D. T. N., & Nguyen, N. P. T. (2023). Using digital learning material “SC Web” for Organic Chemistry, grade 11, to develop students' self-study ability. Vietnam Journal of Education, 23(23), 18-23 (in Vietnamese).

Nguyen, P. T., Nguyen, T. N., & Tran, A. T. N. (2024). Proposing the procedure of implementing augmented reality in teaching “Electricity. Electromagnetism” Physics 11 through using Mozaik 3D. TNU Journal of Science and Technology, 229(01/S), 03-10 (in Vietnamese). https://doi.org/10.34238/tnu-jst.9206.

Toleuzhan, A., Sarzhanova, G., Romanenko, S., Uteubayeva, E., & Karbozova, G. (2023). The educational use of YouTube videos in communication fluency development in English: Digital learning and oral skills in secondary education. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 11(1), 198-221.
https://doi.org/10.46328/ijemst.2983.

Tran, H. T. T., & Nguyen, H. L. (2019). Developing an e-learning material system for fostering students’ competency in environmental protection education through the interactive website at universities of education. Vietnam Journal of Educational Sciences, 13, 12-17 (in Vietnamese).

Ковтанюк, М., Криворучко, І., & Тітова, О. Л. (2022). Possibilities of using the Mozaweb service in the training of future teachers of mathematics. Scientific Innovations and Advanced Technologies, 9(11), 98-107. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-9(11)-98-107.

Тітова, О. Л. (2022). Possibilities of using the Mozaweb service in the study of natural and mathematical disciplines (master's thesis). Uman State Pedagogical University.