Lê Ngọc Thạch *

* Tác giả liên hệLê Ngọc Thạch

Abstract

Extension agents link agencies and community in the process of knowledge and technology transfer to rural communities.This paper examines individual factors that influence performance in extension work as perceived by extension agents.The individual factors are: motivation of extension, skill as instructional designer and communicator, skill as facilitator, teaching skill, program planning skill, program implementation skill, program evaluation skill, social skills ability, external contact ability, and professional profile of the extension agents. The survey research was conducted in seven provinces/city ofMekongDelta to a sample of 312 respondents. The study reveals four individual factors that significantly contributed to performance of extension agents, namely, social skill ability, program implementation skills, motivation, and program planning skills. Recommendations for human resource development are discussed.
Keywords: Performance, MekongDelta, Vietnam

Tóm tắt

CBKN nối kết các cơ quan và cộng đồng trong quá trình chuyển giao kiến thức và công nghệ đến cộng đồng nông thôn. Nghiên cứu này khảo sát các yếu tố cá nhân ảnh hưởng đến hiệu quả công tác của CBKN. Các yếu tố cá nhân gồm có: động cơ làm công tác khuyến nông, kỹ năng về thiết kế giảng dạy và truyền đạt, kỹ năng về sự hỗ trợ hoạt động, kỹ năng giảng dạy khuyến nông, kỹ năng hoạch định chương trình, kỹ năng thực hiện chương trình, kỹ năng đánh giá chương trình, khả năng về công tác xã hội, khả năng về quan hệ đối ngoại, và nền tảng chuyên môn của Cán bộ khuyến nông. Nghiên cứuđiều tra  đuợc thực hiện tại 7 tỉnh/thành phố của vùng đồng bằng sông Cửu Long với 312 mẫu. Kết quả nghiên cứu cho thấy có 4 yếu tố cá nhân đã góp phần ảnh hưởngcó ý nghĩa đến hiệu quả công việc của Cán bộ khuyến nông, đó là: khả năng về công tác xã hội, kỹ năng thực hiện chương trình, động cơ làm công tác khuyến nông, và kỹ năng hoạch định chương trình. Những đề nghị cho việc phát triển nhân lực được đưa ra để thảo luận.
Từ khóa: Cán bộ khuyến nông, Hiệu quả công việc, đồng bằng sông Cửu Long, ViệtNam

Article Details

Tài liệu tham khảo

Ary, D., Jacobs, L. C., Razaveieh, A., and Sorensen, C. (2006). Introduction to Research Education. (7th edd.). Thomson Wadsworth.

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd edd.). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Faul, F. and Erdfelder, E. (1992). G*POWER: A priori, post-hoc, and compromise power analysis for MS-DOS [computer program]. Version 2.0. Bonn, FRG: Bonn University, Dep. of Psychology.

K-STATE (2006). Confidential Document: Annual Extension Agent Performance Review. Kansas State University Agricultural Experiment Station and Cooperative Extension Service. Retrieved on 15 March 2006, from http://intranet.oznet.ksu.edu/ap_ext_forms/Interactive_PDFs/KSU8-30.pdf

Mwangi, J. G., and McCaslin, N. L. (1995). Factors Related to the Motivation of Extension Agents in Kenya’s Rift Valley Province. Journal of International Agricultural and Extension Education. Vol. 2, No. 1, pp. 16-25.

Neuman, W. L. (2004). Basic of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches. Pearson Education, Inc.

Nguyễn Ngọc Đệ, Uchiyama, Tomohiro and Ohara, K. (2005). Vietnam Agriculture Extension: Its Roles, Problem and Opportunities. The Bulletin of the Faculty of Bioresources, MIE University, Japan. 32, pp. 79-93.

Oakley, P. and Garforth, C. (1985). Guide to Extension Training. Food and Agriculture Organization (FAO) of the United Nations: Rome, Italia.

Patten, D. M. (2005). An Analysis of the Impact of Locus-of-Control on Internal Auditor Job Performance and Satisfaction. Managerial Auditing Journal. Vol. 20, No. 9, 2005, pp. 1016-1029.

Pezeshki-Raad, G., Yoder, E. P., and Diamond, J. E. (1994). Professional Competencies Needs by Extension Specialists and Agents in Iran. Journal of International Agricultural and Extension Education. Spring 1994, pp. 45-53.

Terry, B. D., and Israel, G. D. (2004). Instrument Used For Data Collection: Agent Performance and Customer Satisfaction. Journal of Extension. December 2004, Vol. 42, No. 6.

Texas A&M University System (2005). Performance Appraisal System Extension Agent: 2005 Performance Summary. Texas Cooperative Extension. Retrieved on 20 June 2006 from http://countyprograms.tamu.edu/cpoadmin/AgentPASEvaluationDocuments.pdf

UK (University of Kentucky, College of Agriculture, Cooperative Extension Service) (2006). Extension Manual: A Reference on Policies and Procedures for Extension Agents (Revised 2006). University of Kentucky. Retrieved on 15 July 2006, from http://www.ca.uky.edu/internal/extagentmanual.pdf

Wielinga, E. (2000). Rural Extension in Vital Networks Changing Roles of Extension in Dutch Agriculture. Journal of International Agricultural and Extension Education. Spring 2000, pp. 24-37.