Khảo sát nhu cầu cần được hỗ trợ trong học tập của sinh viên Khoa Ngoại Ngữ, Trường Đại học Cần Thơ
Abstract
This study examines the academic support needs of students at School of Foreign Languages, Can Tho University, with the aim of identifying specific requirements, evaluating the effectiveness of existing services, and proposing appropriate solutions. Data were collected through questionnaires administered to students across various disciplines and academic levels using a quantitative research approach. The findings indicate that students require support in areas such as study skills, mental health, career orientation, and participation in extracurricular activities. Furthermore, the study highlights the limitations of current support services, emphasizing areas that need improvement. These results underscore the critical importance of developing effective academic support strategies to enhance student satisfaction and academic success.
Tóm tắt
Trong nghiên cứu, nhu cầu hỗ trợ học tập của sinh viên Khoa Ngoại ngữ, Trường Đại học Cần Thơ đã được khảo sát nhằm xác định các nhu cầu cụ thể, đánh giá hiệu quả của các dịch vụ hiện có và đề xuất giải pháp phù hợp. Dữ liệu được thu thập thông qua bảng câu hỏi, áp dụng cho sinh viên thuộc nhiều ngành học và năm học khác nhau, sử dụng phương pháp nghiên cứu định lượng. Kết quả cho thấy sinh viên cần được hỗ trợ trong các lĩnh vực như kỹ năng học tập, sức khỏe tinh thần, định hướng nghề nghiệp và tham gia các hoạt động ngoại khóa. Đồng thời, những hạn chế trong các dịch vụ hỗ trợ hiện tại và những vấn đề cần được cải thiện cũng đã được chỉ ra trong nghiên cứu. Các phát hiện từ nghiên cứu này nhấn mạnh vai trò quan trọng của việc xây dựng các chiến lược hỗ trợ học tập hiệu quả, nhằm nâng cao sự hài lòng và thành công trong học tập của sinh viên.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Tài liệu tham khảo
Astin, A. W. (1999). Student involvement: A developmental theory for higher education. Journal of College Student Development, 40(5), 518–529.
Harvey, L., & Newton, J. (2004). Transforming quality evaluation. Quality in Higher Education, 10(2), 149-165. https://doi.org/10.1080/1353832042000230635
Kuh, G. D., Kinzie, J., Schuh, J. H., & Whitt, E. J. (2005). Student success in college: Creating conditions that matter. Jossey-Bass.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396. https://doi.org/10.1037/h0054346
Nguyen, D. T., & Phan, A. T. T. (2012). Factors affecting students’ learning motivation: Research at a university in Ha Noi. Journal of Science and Technology, 50(4), 45–55 (in Vietnamese).
Nguyen, V. T. H. (2018). Career consulting work at universities in Vietnam. Journal of Education, 15(4), 45–55 (in Vietnamese).
Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (2005). How college affects students: A third decade of research. Jossey-Bass.
Phan, T. T. H., Nguyen, T. H., & Nguyen, H. T. (2020). Factors affecting student learning outcomes: Research at Banking Academy – Bac Ninh Branch. Journal of Scientific Education, 66(3), 55–68 (in Vietnamese).
Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.). University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001
Tran, H. T. T. (2020). An investigation into the academic support needs of students majored in English language. Journal of Science and Technology, 20(3), 55–70 (in Vietnamese).
Trong, H., & Chu, N. N. M. (2008). Scientific research methods in education. Ha Noi National University Publishing House (in Vietnamese).
Yorke, M., & Longden, B. (2004). Retention and student success in higher education. McGraw-Hill Education.