Lê Chí Nhân * , Đinh Văn Phương , Trần Thị Hồng Lê , Lương Thị Hoài Thanh Nguyễn Thanh Trạng

* Tác giả liên hệ (lcnhan@ctump.edu.vn)

Abstract

The results of research on the awareness and readiness level of students majoring in Medicine in the fifth year and sixth year) of Can Tho University of Medicine and Pharmacy (CTU) academic year 2023 - 2024 on medical examination and treatment practice activities according to the Law on Medical Examination and Treatment 2023 were presented. Research results showed that medical students at the University of Traditional Medicine have a very diverse awareness and have a high level of readiness for medical examination and treatment practice activities in the future. However, there are still many students who are not fully aware and have not proactively invested in work after graduation. The above situation poses many problems for the University, the teaching activities of lecturers and most importantly, the efforts and striving of students themselves to truly become high-quality human resources in the field of health, serving the cause of care, protecting and improving people's health.

Keywords: Medical practice, student readiness, student awareness of Law, Medical students

Tóm tắt

Kết quả nghiên cứu nhận thức và mức độ sẵn sàng của sinh viên ngành Y khoa năm thứ năm và năm thứ sáu Trường Đại học Y Dược Cần Thơ năm học 2023 – 2024 về hoạt động hành nghề khám bệnh, chữa bệnh theo Luật Khám, chữa bệnh năm 2023 được trình bày trong bài viết. Kết quả nghiên cứu cho thấy, sinh viên ngành Y khoa Trường Đại học Y Dược Cần Thơ có sự nhận thức rất đa dạng và có mức độ sẵn sàng cao đối với hoạt động hành nghề khám bệnh, chữa bệnh trong tương lai. Tuy nhiên, vẫn còn không ít sinh viên chưa nhận thức đầy đủ và chưa chủ động đầu tư cho công việc sau khi tốt nghiệp. Nhiều vấn đề được đặt ra cho nhà trường, hoạt động giảng dạy của giảng viên và quan trọng hơn hết là sự nỗ lực, phấn đấu của bản thân sinh viên để thật sự trở thành nguồn nhân lực chất lượng cao trong lĩnh vực y tế, phụng sự cho sự nghiệp chăm sóc, bảo vệ và nâng cao sức khỏe cho người dân.

Từ khóa: Hành nghề khám chữa bệnh, mức độ sẵn sàng của sinh viên, nhận thức của sinh viên về Luật, sinh viên Y khoa

Article Details

Tài liệu tham khảo

National Assembly of the Socialist Republic of Vietnam. (2023). Law on medical examination and treatment. Number: 15/2023/QH15 (in Vietnamese).

Le, N. C., Vo, B. T., Bui, T. H. (2022). Awareness of medical ethics of medical students in Can Tho City. Ho Chi Minh City University of Education Journal of Science, 19(4), 682-693. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.19.4.3340(2022).

Le, N. C., Dinh, P. V., Tran, L. T. H., Luong, T. T. H., Nguyen, T. T. (2023). Surveying the situation and proposing solutions to raise awareness of medical ethics among Medical students at Can Tho University of Medicine and Pharmacy. Can Tho journal of Medicine and Pharmacy, 57, 87-94 (in Vietnamese). https://doi.org/10.58490/ctump.2023i57.599.

Ngo, T. T., Nguyen, M. T., Bui, A. D. T. L., Nguyen, P. T. K., & Dao, N. T. (2021). Final-Year Medical Students' Knowledge About The Rights And Duties Of Medical Practitioners And Patients At a Vietnamese University. Nat. Volatiles & Essent. Oils, 8(6), 183-192.

Tran, P. N., Phan, C. T., Pham, P. T. T. V., & Nguyen, V. H. (2022). Determining the needs and capacity of General Practitioner students at Van Lang University in the new situation. Vietnam Journal of Education, 22(1), 59-64 (in Vietnamese). http://repository.vlu.edu.vn:443/handle/123456789/1057.

Bunmi, S. M. A., Karina, J., Faith, A., Mary, D. A., Aaron, D., Gallian, K., Louise, Y., & Clara, J. (2022). Readiness to enter the workforce: perceptions of health professions students at a regional Australian university. BMC Medical Education, 22. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03120-4.

Justyna, Z., Radoslaw, Z., & Piotr, K. (2013). Knowledge of Medical law amongst doctors of Internal diseases. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 26(2), 242-256. https://doi.org/10.2478/s13382-013-0083-5.

Walrond, E. R., Jonnalagadda, R., Hariharan, S., & Moseley, H. S. L. (2006). Knowledge, Attitudes and Practice of Medical Students at the Cave Hill Campus in Relation to Ethics and Law in Healthcare. West Indian Med J., 55(1), 42-7. doi: 10.1590/s0043-31442006000100010

Zahra, G., & Simin, H. (2012). Knowledge of students about Patient Rights and its relationship with some factors in Iran. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 31, 345 – 348. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.065