Dang Thanh Son * , Le Kim Long DO VANA CUONG

* Tác giả liên hệDang Thanh Son

Abstract

The study aims to build scale for assessing the level of satisfaction of the taxpayer on the quality of supportive communication services in the Tax Department of Kien Giang province, using the Parasuraman scale. On the basis of the theory of quality public services selectively inherit the results of previous studies,  legacy service quality assessment methods of Parasuraman include 7 components: facilities; transparency; service capacity; response; reliability; justice and democracy; and sympathy.  Coordinating  with the opinion of the tax experts, the author proposed research model consisting of seven factors affect the level of satisfaction of the taxpayer. From the initial model proposed, the author conducted a survey on 350 samples studied and applied testing methods Cronbach alpha and EFA analysis, ANOVA, results of model studies to evaluate the level of satisfaction of taxpayers for the quality of communication support services in the Tax Department of Kien Giang province consists of seven components: 1. Compassion and justice; 2. Reliability; 3. Responses; 4. Open process; 5. Service capacity; 6. Facilities; 7. Open mission . Based on study results, the authors have proposed a number of measures to improve and enhance the quality of supportive communication  services to meet the increasing needs of taxpayers.
Keywords: Propagation, support, satisfaction

Tóm tắt

Nghiên cứu này đã ứng dụng thang đo của Parasuraman để đo lường  mức độ hài lòng của người nộp thuế về chất lượng dịch vụ tuyên truyền hỗ trợ tại Cục Thuế tỉnh Kiên Giang. Trên cơ sở lý thuyết về chất lượng dịch vụ công cộng, kế thừa phương pháp đánh giá chất lượng dịch vụ của Parasuraman gồm 7 thành phần: Cơ sở vật chất; Tính minh bạch; Năng lực phục vụ; Đáp ứng; Tin cậy; Sự công bằng, dân chủ; Sự cảm thông. Từ mô hình đề xuất ban đầu, tác giả tiến hành khảo sát trên 350 mẫu nghiên cứu và áp dụng phương pháp kiểm định Cronbach Alpha và phân tích EFA, ANOVA. Kết quả nghiên cứu cho thấy mức độ hài lòng của người nộp thuế đối với chất lượng dịch vụ tuyên truyền hỗ trợ tại Cục Thuế tỉnh Kiên Giang gồm 7 thành phần: 1. Cảm thông, công bằng; 2. Tin cậy; 3. Đáp ứng; 4. Công khai quy trình; 5. Năng lực phục vụ; 6. Cơ sở vật chất; 7. Công khai công vụ. Từ kết quả nghiên cứu, bài viết đưa ra các giải pháp nhằm cải thiện và nâng cao chất lượng dịch vụ tuyên truyền hỗ trợ cho người nộp thuế.
Từ khóa: Tuyên truyền, hỗ trợ, mức độ hài lòng

Article Details

Tài liệu tham khảo

Marla Royne Stafford, Thomas F. Stafford, Brenda P. Wells (1998) “Determinants of service quality and satisfaction in the auto casualty claims process”. The Journal Of Services Marketing, Volume 12 NO. 6, pp. 426-440.

Kotler, P., & Keller, K.L. (2006), Marketing Management, Pearson Prentce Hall, USA.

Zeithaml, V.A & Bitner, M.J (2000), Service Marketing, Boston: Mc Graw-Hill.

Cronin, J.J., & Taylor, S. A. (1992), Measuring service quality: A reexamination and extension, Journal of Marketing, Vol 56 (July): 55-68.

Smith PC, Kendall LM, Hulin CL. The Measurement of Satisfaction in Work and Retirement. Chicago: Rand McNally; 1969.

Lassar, W.M., Manolis, C. & Winsor, R.D. (2000), Service quality perspectives and satisfaction in private banking, International Journal of Bank Marketing, 18/4: 181-199.

Gronroos, C. (1984), “A Service Quality Model and Its Marketing Implications”. European Journal of Marketing.

Nguyễn Hữu Hải & Lê Văn Hoà (2010), tiêu chí đánh giá CLDV công tại các cơ quan hành chính nhà nước, http://caicachhanhchinh.gov.vn/uploads/Tapchitochucnhanuoc/nam2010/t4-2010.doc, tải ngày 04/11/2011.

Lê Dân & Nguyễn Thị Trang (2011), xây dựng mô hình đánh giá mức độ hài lòng của sinh viên đối với chất lượng đào tạo tại trường đại học kinh tế, đại học Đà Nẵng, Báo cáo hội nghị sinh viên nghiên cứu khoa học lần thứ 7 đại học Đà Nẵng năm 2010.

Phan Tấn Phát (2010), sự hài lòng của người nộp thuế về chất lượng dịch vụ ở phòng tuyên truyền hỗ trợ của Cục Thuế tỉnh Bến Tre, luận văn thạc sĩ, Đại học Nha Trang.

Lê Dân (2011), Phương án đánh giá sự hài lòng về dịch vụ hành chính công của công dân và tổ chức, tạp chí khoa học và công nghệ đại học Đà Nẵng số 3 (44) 2011, trang 163 – 168.

Đinh Phi Hổ (2011), Yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của các doanh nghiệp có vốn đầu tư trực tiếp nước ngoài đối với dịch vụ hỗ trợ người nộp thuế, Nhà xuất bản Phương Đông (2011), trang 126 – 139.