Mô phỏng xác suất có điều kiện bằng phần mềm R
Abstract
Conditional probability is a new content added to grade 12 in the 2018 Mathematics General Education Program. This is a completely new concept for high school students, requiring teachers to be highly qualified and thorough in teaching plans, teaching methods and teaching aids. The article presents the use of simulation in solving Conditional Probability problems, and proposed procedures for using R software in solving Conditional Probability problems.
Tóm tắt
Xác suất có điều kiện là một nội dung mới được bổ sung vào lớp 12 trong Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán 2018. Đây là một khái niệm hoàn toàn mới đối với học sinh phổ thông, đòi hỏi giáo viên phải có sự chuẩn bị kĩ về kế hoạch dạy học, phương pháp giảng dạy và phương tiện giảng dạy. Bài viết trình bày việc sử dụng mô phỏng trong giải bài toán Xác suất có điều kiện, đề xuất quy trình sử dụng phần mềm R trong giải bài toán Xác suất có điều kiện.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Tài liệu tham khảo
Anh, V. T. L. (2020). Ứng dụng phần mềm R trong dạy học xác suất. thống kê ở trường trung học phổ thông. Luận văn thạc sĩ Sư phạm Toán, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội.
Batanero, C. & Chernoff, E. Editors (2018). Teaching and Learning Stochastics. Springer Publisher. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72871-1
Batanero, C., Begué, N., Álvarez-Arroyo, R., Valenzuela-Ruiz, S.M. (2021). Prospective Mathematics Teachers Understanding of Classical and Frequentist Probability. Mathematics, 9, 2526. https://doi.org/10.3390/math9192526
Barr, G. D., & Scott, L. (2011). Teaching Statistics in a Spreadsheet Environment Using Simulation. Spreadsheets in Education (eJSiE), 4(3), 1-16.
Bui. A. K., & Lagrange, J-B. (2017). Using Simulation by Excel and R in the Teaching of Probability and Statistics for Non-Math Major Students. Journal of Mathematics and Statistical Science, 7, 210 - 220.
http://www.ss-pub.org/wp-content/uploads/2017/07/JMSS17031901.pdf
Burrill, G., & Ben-Zvi, D. (2019). Topics and Trends in Current Statistics Education Research International Perspectives. Springer Publisher.
Dell’Omodarme, M., & Valle, G. (2006). Teaching statistics with Excel and R. ArXiv Physics e-prints, ref. physics/0601083. http://arxiv.org/pdf/physics/0601083.pdf.
Garfield, J., Chance, B. L., & Snell, J. L. (2000). Technology in college statistics courses. In D. Holton et al. (Eds.). The teaching and learning of mathematics at university level: An ICMI study (pp. 357–370). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Heumann, C., & Schomaker, M. (2022). Introduction to Statistics and Data Analysis with Exercises, Solutions and Applications in R (Second Edition). Springer Publisher. https://doi.org/10.1007/978-3-031-11833-3
Ihaka, R., & Gentleman, R. (1996). R: A language for data analysis and graphics. Journal of Computational and Graphical Statistics, 5(3), 299-314. https://doi.org/10.1080/10618600.1996.10474713
Kiệt, B. A., & Tài, V. V. (2021). Giáo trình Dạy học Xác suất Thống kê. NXB Đại học Cần Thơ.
Kiệt, B. A., & Thảo, T. T. T. (2020). Sử dụng phần mềm R để mô phỏng một số bài toán xác suất lớp 11. Tạp chí Thiết Bị Giáo dục, 227, 4-6.
Morishita, E., Iwata, Y., Yoshida K. Y., & Yoshida H. (2001). Spreadsheet fluid dynamics for aeronautical course problems. International Journal of Engineering Education, 17(3), 294-311. https://tdl.libra.titech.ac.jp/journaldocs/en/recordID/article.bib-02/ZR000000009558?hit=3&caller=xc-search
Tùng, L. H., & Hạnh, L. T. (2013). Ứng dụng kĩ thuật mô phỏng trong dạy học. Tạp chí Giáo dục, 316, 37-38.