Đoàn Kim Ngọc Nguyễn Thị Hồng Nam *

* Tác giả liên hệ (nhnam@ctu.edu.vn)

Abstract

Experiential learning, in which learners are directly involved in activities, thereby discovering knowledge and building competence, and applying what they have learned in practice, has been proven to be effective. Learning through experiential activities also contributes to innovation in teaching, including the formation and development of learners' competence and qualities in today's high schools. However, how to organize the experiential activities to suit the current context is still an issue that needs attention. Therefore, this study aims to answer the question: Can experiential learning in Literature develop problem-solving competence and creativity for students? In this study, an experiment was conducted in which 1 class of 45 grade 11 students from Vo Van Kiet Middle and High School, Rach Gia City, Kien Giang Province were learned Literature through experiential activities to develop problem-solving competence and creativity. Data was collected through observing students' activities and synthesizing students' portfolios. Research results showed that experiential activities can develop students' creative and problem-solving abilities.

Keywords: Competence, creative competence, experiential activities, problem-solving competence

Tóm tắt

Học thông qua trải nghiệm đã được chứng minh là học hiệu quả, trong đó người học được tham gia trực tiếp vào các hoạt động, từ đó khám phá tri thức và hình thành năng lực đồng thời ứng dụng kiến thức đã học vào thực tiễn. Tuy nhiên, tổ chức cho học sinh (HS) trải nghiệm như thế nào cho phù hợp với bối cảnh hiện nay vẫn là một vấn đề cần được quan tâm. Vì thế, nghiên cứu này nhằm tìm câu trả lời cho câu hỏi tổ chức hoạt động trải nghiệm trong môn Ngữ văn có thể phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho HS hay không? Thực nghiệm (TN) sư phạm đã được thực hiện đối với 45 học sinh lớp 11 trường THCS và THPT Võ Văn Kiệt, thành phố Rạch Giá, tỉnh Kiên Giang. Dữ liệu được thu thập thông qua quan sát, ghi chép các hoạt động của HS và tổng hợp hồ sơ học tập của HS. Kết quả nghiên cứu cho thấy các hoạt động trải nghiệm có thể phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho HS.

Từ khóa: Hoạt động trải nghiệm, năng lực, năng lực giải quyết vấn đề, năng lực sáng tạo

Article Details

Tài liệu tham khảo

American Society for Quality. (n.d.). What is problem solving?
https://asq.org/quality-resources/problem-solving

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thhttps://moet.gov.vn/content/tintuc/Lists/News/Attachment/8421/chuong-trinh-tong-the-ctgdpt-2018.pdf

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn. http://data.moet.gov.vn/index.php/s/KNfGVJAhcwuS2Uk#pdfviewer

Hội, P. T. T., & Đức, N. C. N. (2023). Thiết kế và tổ chức các hoạt động trải nghiệm thực tiễn trong dạy học chủ đề “Sinh học vi sinh vật và virus” – Sinh học 10. Tạp chí Giáo dục, 23(12) ISSN: 2354-0753, 12-18.

Hưng, Đ. T. (2012). Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực. Tạp chí Quản lí giáo dục, số 43, 18-26.

Koenig, J. A. (2011). Assessing 21st Century Skills: Summary of a Workshop, p.15. https://nap.nationalacademies.org/read/13215/chapter/3#16

Kolb, D. A., & Kolb, A. Y. (2005). Experiential Learning Theory, Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education, pp 193-212. https://www.jstor.org/stable/40214287.
https://doi.org/10.5465/amle.2005.17268566

Nam, N. T. H. (2019). Tổ chức hoạt động trải nghiệm cho học sinh lớp 10 môn Ngữ văn. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.

National Research Council. (2011). Assessing 21st Century Skills: Summary of a Workshop. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13215.

Ramalingam, D., Anderson, P., Duckworth, D., Scoular, C., & Heard, J. (2020). Creative thinking: Definition and structure. https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1038&context=ar_misc

Singapore Workforce Development Agency – Quality Assurance Division. (2012). Develop Competency-Based Assessment Plans. https://studylib.net/doc/18484790/develop-competency-based-assessment-plans

The Association for Experiential Education. (2023). What is Experiential Education?. https://www.aee.org/what-is-experiential-education