Mức độ nhận biết bộ nhận dạng thương hiệu Trường Đại học Cần Thơ của viên chức, sinh viên thông qua truyền thông số
Abstract
The study was conducted to investigate staff and students’ awareness of Can Tho University brand through digital media. Research methods included synthesis, analysis of documents and survey of 440 staff members and 209 students of Can Tho University. The results showed that students and staff members had a high level of awareness of Can Tho University’s brandname, accounting for 81.3% and 70.9%, respectively. However, the awareness of some brand identity’s elements was low, then several solutions for improving the brand identity’s elements were proposed. Moreover, to increase brand awareness, Can Tho University should develop its brand identity, and strengthen brand promotion activities.
Tóm tắt
Nghiên cứu được thực hiện nhằm tìm hiểu mức độ nhận biết bộ nhận dạng thương hiệu Trường Đại học Cần Thơ thông qua truyền thông số. Phương pháp nghiên cứu bao gồm tổng hợp, phân tích tài liệu và khảo sát 440 viên chức, 209 sinh viên của Trường Đại học Cần Thơ. Kết quả cho thấy viên chức và sinh viên có mức độ nhận thức chung về thương hiệu của Trường Đại học Cần Thơ khá cao, chiếm lần lượt 81,3% đối với sinh viên và 70,9% đối với viên chức. Tuy nhiên, mức độ nhận biết về một số yếu tố của bộ nhận dạng thương hiệu có sự khác nhau, từ đó, những người tham gia khảo sát đề xuất xây dựng hoặc thiết kế lại một số yếu tố của bộ nhận dạng thương hiệu của Trường. Để tăng cường mức độ nhận biết thương hiệu và quảng bá thương hiệu, Trường Đại học Cần Thơ cần phát triển và hoàn thiện bộ nhận dạng thương hiệu, đồng thời tăng cường các hoạt động truyền thông và quảng bá thương hiệu.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Tài liệu tham khảo
Alkhas, A. B. (2011). An examination of Internet social media marketing in higher education institutions. California State University, Stanislaus.
Bala, M., & Verma, D. (2018). A critical review of digital marketing. M. Bala, D. Verma (2018). A Critical Review of Digital Marketing. International Journal of Management, IT & Engineering, 8(10), 321-339
Balaji, M. S., Roy, S. K., & Sadeque, S. (2016). Antecedents and consequences of university brand identification. Journal of Business Research, 69(8), 3023-3032. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.01.017
Bhattacharya, S., & Faisal, M. (2020). University branding during covid-19: A study on the role of social media in promoting covid-19 awareness and building brand image. Journal of Content, Community & Communication, 12(6), 281-290. https://doi.org/10.31620/JCCC.12.20/26
Cheung, C., Lee, M., & Jin, X. (2011). Customer engagement in an online social platform: A conceptual model and scale development.
Da Silveira, C., Lages, C., & Simões, C. (2013). Reconceptualizing brand identity in a dynamic environment. Journal of Business Research, 66(1), 28-36. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.07.020
Dholakia, R. R., & Acciardo, L. A. (2014). Branding a state university: Doing it right. Journal of Marketing for Higher Education, 24(1), 144-163. https://doi.org/10.1080/08841241.2014.916775
Dũng, T. V. (2017). Một số khía cạnh lý luận trong quản trị thương hiệu đại học. Tạp chí Quản lý Nhà nước, 260, 85-89.
Đảng ủy Trường Đại học Cần Thơ. (2021). Nghị quyết về đẩy mạnh chuyển đổi số để phát triển Trường Đại học Cần Thơ theo hướng đại học thông minh (Số 51-NQ/ĐU).
Fiaz, M., Ikram, A., Basma, A., Tariq, Z., Jafri, S. K. A., & Khurram, W. (2019, November). Role of social media marketing activities in creating university brand image and reputation: The mediating role of customer value co-creation behavior. In 2019 8th International Conference on Information and Communication Technologies (ICICT) (pp. 135-141). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICICT47744.2019.9001927
Foroudi, P., Dinnie, K., Kitchen, P. J., Melewar, T. C., & Foroudi, M. M. (2017). IMC antecedents and the consequences of planned brand identity in higher education. European Journal of Marketing, 51(3), 528-550. https://doi.org/10.1108/EJM-08-2015-0527
Fredericks, V., J., & Parmley, K. (2000). Comparing administrative satisfaction in public and private universities. Research in Higher Education, 41(1), 95–116. https://doi.org/10.1023/A:1007094429878
Hall-Phillips, A., Park, J., Chung, T. L., Anaza, N. A., & Rathod, S. R. (2016). I (heart) social ventures: Identification and social media engagement. Journal of Business Research, 69(2), 484-491. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.05.005
Haq, S. A., & Saphiranti, D. (2022). Women’s Entrepreneurship Creative Strategy for Improving Eco Business. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 7(3), 714-725.
Huyền, L. T., & Cường, V. T. (2019). Truyền thông và quản trị thương hiệu đại học - Một số gợi ý cho Trường Đại học Nội vụ Hà Nội. Tạp chí Khoa học Nội vụ, 32, 51-57.
Ivy, J. (2001). Higher education institution image: acorrespondence analysis approach. International Journal of educational management, 15(6), 276-282. https://doi.org/10.1108/09513540110401484
Judson, K. M., Aurand, T. W., Gorchels, L., & Gordon, G. L. (2008). Building a university brand from within: University administrators’ perspectives of internal branding. Services Marketing Quarterly, 30(1), 54-68. https://doi.org/10.1080/15332960802467722
Kapustina, L., Gaiterova, O., Izakova, N., & Lazukov, M. (2021). Digital marketing communications: selection criteria. KnE Social Sciences, 181-190.
Kim, A. J., & Ko, E. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business research, 65(10), 1480-1486. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.10.014
Lawlor, J. (1998). Brand Identity. Currents, 24(9), 16-23.
Lee, D., Ng, P. M., & Bogomolova, S. (2020). The impact of university brand identification and eWOM behaviour on students’ psychological well-being: a multi-group analysis among active and passive social media users. Journal of Marketing Management, 36(3-4), 384-403. https://doi.org/10.1080/0267257X.2019.1702082
Lộc, V. T. T. (2010). Giáo trình phương pháp nghiên cứu khoa học và viết đề cương nghiên cứu. Nhà xuất bản Đại học Cần Thơ.
Mai, N. H., & Hồng, N. T. T. (2018). Công tác truyền thông trong quảng bá thương hiệu của Đại học Văn Lang. Tạp chí Khoa học Đại học Văn Lang, 9, 108-115.
Mai, N. H., & Nhi, T. V. T. (2023). Tác động của hình ảnh thương hiệu mới đến sự hài lòng của sinh viên Trường Đại học Văn Lang. Kỷ yếu Hội thảo Một số kinh nghiệm truyền thông của trường đại học trong bối cảnh hiện nay (tr. 53-57). Nhà Xuất bản Đà Nẵng.
Minh, T. T. Y., & Hương, P. T. (2017). Nhận thức của công chúng đối với thương hiệu Đại học Đà Nẵng. Tạp chí Khoa học Công nghệ Đại học Đà Nẵng, 2(111), 12-17.
Papp, J. (2002). University Administration and the Language of Management: Seven Types of Ambiguity. ADE Bulletin, 130, 66-72. https://doi.org/10.1632/ade.130.66
Parameswaran, R., & Glowacka, A. E. (1995). University image: An information processing perspective. Journal of Marketing for Higher Education, 6(2), 41-56. https://doi.org/10.1300/J050v06n02_04
Pinar, M., Trapp, P., Girard, T., & Boyt, T. E. (2011). Utilizing the brand ecosystem framework in designing branding strategies for higher education. International Journal of Educational Management, 25(7), 724-739. https://doi.org/10.1108/09513541111172126
Rahmadiva, L. A., Setyo, B., & Puspitasari, N. (2019, August). Identity Branding for Islamic University in IR 4.0 Era. In 1st Annual International Conference on Social Sciences and Humanities (AICOSH 2019) (pp. 204-209). Atlantis Press.
https://doi.org/10.2991/aicosh-19.2019.43
Rutter, R., Roper, S., & Lettice, F. (2016). Social media interaction, the university brand and recruitment performance. Journal of Business Research, 69(8), 3096-3104. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.01.025
Sakas, D. P., Giannakopoulos, N. T., Reklitis, D. P., & Dasaklis, T. K. (2021). The effects of cryptocurrency trading websites on airlines’ advertisement campaigns. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 16(7), 3099-3119.
Tarver, E. (2022). Brand Identity: What It is and how to build one. Investopedia. https://www.investopedia.com/terms/b/brand-identity.asp
Trường Đại học Kinh tế thành phố Hồ Chí Minh. (2021). Hệ thống nhận diện thương hiệu UEH. https://ueh.edu.vn/he-thong-nhan-dien-ueh/
Watkins, B. A., & Gonzenbach, W. J. (2013). Assessing university brand personality through logos: An analysis of the use of academics and athletics in university branding. Journal of Marketing for Higher Education, 23(1), 15-33. https://doi.org/10.1080/08841241.2013.805709
Wijaya, B. S., & Putri, D. M. (2013). Is Social Media Impactful for University's Brand Image?. Jurnal Manajemen Teknologi, 12(03), 278-298. https://doi.org/10.12695/jmt.2013.12.3.4
Zack, I. (1998, August). We want u! How Madison Avenue educated the American university, The New York Times. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9E0DE0D7173BF936A3575BC0A96E958260