Nguyễn Thị Nhả Phương * , Trịnh Thị Hương Nguyễn Thanh Liêm

* Tác giả liên hệ (phuongm1521005@gstudent.ctu.edu.vn)

Abstract

This research presents experimental results using the Padlet tool to organize 6th graders to perform writing activities. The experiment was conducted from October 2022 to January 2023 with the participation of 40 students in grade 6X of P.T Secondary School (Cai Rang District, Can Tho City) with two types of writing: retelling an old story and retelling your own experiences. The actual data has been statistically and processed by both quantitative methods. The results show that students' writing skills, such as (1) Finding ideas and making outlines, (2) Writing paragraphs (introduction and conclusion), and (3) Editing skills, have changed significantly through the implementation process practicing on Padlet.

Keywords: Develop writing skills, narrative writing, Padlet tool, writing skills

Tóm tắt

Nghiên cứu trình bày kết quả thực nghiệm sử dụng công cụ Padlet để tổ chức cho học sinh lớp 6X thực hành các hoạt động viết. Thực nghiệm được tiến hành từ tháng 10/2022 đến tháng 01/2023 với sự tham gia của 40 học sinh lớp 6X tại trường THCS P.T (Quận Cái Răng, thành phố Cần Thơ) với hai kiểu bài viết là kể lại một truyện cổ tích và kể lại một trải nghiệm của bản thân. Các số liệu thực nghiệm được thống kê và xử lí bằng cả phương pháp định tính lẫn định lượng. Kết quả cho thấy các kỹ năng viết của học sinh như (1) Tìm ý, lập dàn ý, (2) Viết đoạn văn (Mở bài, Kết bài) và (3) Kỹ năng chỉnh sửa có sự thay đổi đáng kể thông qua quá trình thực hành trên Padlet.

Từ khóa: Công cụ Padlet, kĩ năng viết, phát triển kỹ năng viết, văn bản tự sự

Article Details

Tài liệu tham khảo

Advanced Business Systems Consultants (2019). E-Learning (Padlet, Quizlet, Kahoot! and Google Classroom). Information & Communication Technology (ICT).

Alabbad, A. M. & Huwamel, H. S. B. (2020). The Effect of Using Padlet as a Vocabulary Knowledge Enhancement Application on Saudi EFL Female Learners, and their Attitudes toward its Value in Learning. Arab World English Journal (AWEJ), Special Issue on CALL(6), 357-378.

Ali, Z., Abdul Malek, N., Zainal Abidin, N. A. & Mohd Razali, N. N. F. (2018). The Use of Web 2.0 as Supplementary Tools to Assist Students’ Writing Activity. International Journal of Language Education and Applied Linguistics (IJLEAL), 8(1), 69 – 80.

Ánh, Đ. H. & Trang, T. T. T. (2021). Hiệu quả việc sử dụng Padlet để hỗ trợ sinh viên Trường Cao đẳng Bắc Kạn trong rèn luyện phát âm tiếng Anh. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 226(18), 356–360.

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2013). Ngữ văn 10, Cơ bản, Tập một. NXB Giáo dục Việt Nam.

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình GDPT môn Ngữ văn (Thông tư số 32/2018/TT-BGD ĐT của Bộ Giáo dục & Đào tạo). Ban hành ngày 26/12/2018.

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Mô đun 9 Ứng dụng công nghệ thông tin, khai thác và sử dụng thiết bị công nghệ trong dạy học và giáo dục học sinh trung học cơ sở môn Ngữ văn. Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh.

Dollah, S., Sehuddin, M. F., & Sakkir, G. (2021). Motivating EFL Learners to Write Using Padlet Application. Journal of English Language Teaching, 8(2), 240–254.

Fadhilawati, D., Rachmawati, D. L. & Mansur, M. (2020), Using padlet to increase the students’ procedure text writing achievement, Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 9(2), 158-172.

Hiền, N. T. (2022). Một số cách thức sử dụng hiệu quả phần mềm Google Earth, Google Forms và Padlet trong dạy học trực tuyến môn Địa lí trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm, Đại học Huế, 2(62), 54-63.

Jong, B., Hua, K. & Tan, (2021). Using Padlet as a technological tool for assessment of student writing skills in online classroom settings. International Journal of Education and Practice, 9(2), 411-423.

Klein, E. Online. 2013. Using Padlet in the Classroom to Collaborate & Create Interactive sticky notes! (online). URL: http://www.kleinspiration.com/p/

Lestari, Y. L., & Kurniawan, E. H. (2018), Padlet as Media to Improve Writing Mastery of English Department Students of Uniska 2015-2016, Academic Journal of English Language and Education, 2(1), 1-12.

Liêm, N. T., Nam, N. T. H., & Hương, T. T. (2022). Sử dụng phân tích mẫu văn bản trên phần mềm powtoon để hướng dẫn học sinh lớp 6 viết bài văn tự sự đáp ứng yêu cầu kiểu văn bản. Tạp chí Khoa học trường Đại học Cần Thơ, tập 58 (Số Giáo dục Đồng bằng sông Cửu Long), 64-75.

Mahmud, M. Z. (2019). Students’ Perceptions of Using Padlet as a Learning Tool for English Writing. Journal of Creative Practices in Language Learning and Teaching (CPLT), 7(2), 29-39.

Nam, N. T. H., Duy, T. L., Điệp, N. T. N., Ngọc, N. T. M., Thi, N. T., & Thúy, N. T. N. (2021). Sách giáo viên Ngữ văn 6 - Bộ Chân trời sáng tạo (Tập 1). NXB Giáo dục Việt Nam.

Taufikurohman, I. S. (2018). The effectiveness of using padlet in teaching writing descriptive text (A Mixed Methods at 10th Grade of One Senior High School in Ciamis). Journal of Applied Linguistics and Literacy, 2(2), 71–88.

Thi, N. T., Bảo, N. T. N., Duy, T. L., Hiếu, D. T. H., Lan, P. N., Mai, T. T. T., & Vân, Đ. P. C. (2022). Sách giáo viên Ngữ văn 10 - Bộ Chân trời sáng tạo (Tập 1). NXB Giáo dục Việt Nam.

Thúy, L. P. & Thảo, L. T. (2022). Sử dụng một số phần mềm trong dạy học văn bản nghị luận cho học sinh lớp 6, Tạp chí Giáo dục, 22(2), 7-12.

Wallace, T., Stariha, W. E., & Walberg, H. J. (2004). Teaching Speaking, Listening, and Writing. (H. J. Walberg, Ed.). Geneva: International Bureau of Education. Retrieved from http://www.curtin.edu.au/curtin/dept/smec/iae

Wingersky, J., Boerner, J., & Balogh, D. H. (1992). Writing Paragraphs and Essay: Integrating Reading, Writing, and Grammar Skills. California: Wadsworth Publishing Co Inc.

Yến, N. H. (2021). Phương pháp viết văn tự sự lớp 6 Lí thuyết và thực hành, NXB Thanh niên.