Hoàng Thị Diệu Thúy *

* Tác giả liên hệ (hoang.thuy@hce.edu.vn)

Abstract

This study aims to examine factors influencing tourists’ satisfaction with local cuisine through a survey of 280 domestic tourists visiting Hue and by applying the theoretical framework of pull and push factors. Using the Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) method to analyze data, the study found that perceived food quality, perceived price, and tourist motivation to consume local food positively influenced tourist satisfaction. The perceived food quality had the largest positive impact on the local cuisine satisfaction of domestic tourists. Based on these results, several key practical and managerial implications were proposed to increase tourist satisfaction with local cuisine, including enhancing the understanding and awareness of food safety among businesses involved in tourism, supporting the use of healthy and locally grown ingredients, enforcing the publication of food prices and a single rate for each meal for all customers in a restaurant, and enhancing food story-telling for tourists.

Keywords: Local cuisine, pull factors, push factors, tourist satisfaction

Tóm tắt

Nghiên cứu này phân tích các yếu tố tác động đến sự hài lòng của du khách về ẩm thực địa phương thông qua mẫu khảo sát gồm 280 khách du lịch nội địa đến Huế và ứng dụng khung lý thuyết về các yếu tố kéo và đẩy. Sử dụng phương trình cấu trúc PLS-SEM để phân tích dữ liệu, kết quả thu được cho thấy rằng chất lượng món ăn, giá cảm nhận và động lực có tác động tích cực đến sự hài lòng của du khách nội địa về ẩm thực Huế; trong đó, chất lượng món ăn có tác động lớn nhất. Dựa vào đó, một số giải pháp ứng dụng được đề nghị nhằm góp phần nâng cao sự hài lòng của khách du lịch, gồm: phổ cập kiến thức về vệ sinh an toàn thực phẩm, khuyến khích sử dụng nguyên liệu sạch và an toàn tại địa phương, niêm yết giá bán và thống nhất một giá, và chuyển tải các câu chuyện về các món ăn đặc sản cho khách du lịch.

Từ khóa: Ẩm thực, sự hài lòng của du khách, yếu tố kéo, yếu tố đẩy

Article Details

Tài liệu tham khảo

Agyeiwaah, E., Otoo, F. E., Suntikul, W., & Huang, W.-J. (2019). Understanding culinary tourist motivation, experience, satisfaction, and loyalty using a structural approach. Journal of travel & tourism marketing, 36(3), 295-313. doi:10.1080/10548408.2018.1541775

Albayrak, T., & Caber, M. (2018). Examining the relationship between tourist motivation and satisfaction by two competing methods. Tourism Management, 69, 201-213.

Ali, M., Puah, C.-H., Ayob, N., & Raza, S. A. (2020). Factors influencing tourist’s satisfaction, loyalty and word of mouth in selection of local foods in Pakistan. British Food Journal, 122(6), 2021-2043. doi:10.1108/BFJ-11-2018-0728

An, T. (2022). Phát huy giá trị ẩm thực Huế để thúc đẩy du lịch. Retrieved from http://baovanhoa.vn/am-thuc/artmid/2071/articleid/53189/phat-huy-gia-tri-am-thuc-hue-de-thuc-day-du-lich

Berbel-Pineda, J. M., Palacios-Florencio, B., Ramírez-Hurtado, J. M., & Santos-Roldán, L. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International journal of gastronomy and food science, 18. doi:10.1016/j.ijgfs.2019.100171

Bộ Văn hóa Thể thao và Du lịch. (2013). Quy hoạch tổng thể phát triển du lịch Việt Nam đến năm 2020, tầm nhìn đến năm 2030. Retrieved from https://bvhttdl.gov.vn/quy-hoach-tong-the-phat-trien-du-lich-viet-nam-den-nam-2020-tam-nhin-den-nam-2030-9765.htm

Chi, C. G.-Q., Chua, B. L., Othman, M., & Karim, S. A. (2013). Investigating the Structural Relationships Between Food Image, Food Satisfaction, Culinary Quality, and Behavioral Intentions: The Case of Malaysia. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 14(2), 99-120. doi:10.1080/15256480.2013.782215

Dann, G. M. S. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism Research, 4(4), 184-194. doi:10.1016/0160-7383(77)90037-8

Dann, G. M. S. (1981). Tourist motivation: An appraisal. Annals of Tourism Research, 8(2), 187-219. doi:https://doi.org/10.1016/0160-7383(81)90082-7

Dean, D., & Suhartanto, D. (2019). The formation of visitor behavioral intention to creative tourism: the role of push–Pull motivation. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 24(5), 393-403. doi:10.1080/10941665.2019.1572631

Gupta, V., & Duggal, S. (2021). How Do the Tourists' Behavioral Intentions Influenced by Their Perceived Food Authenticity: A Case of Delhi. Journal of culinary science & technology, 19(4), 294-314. doi:10.1080/15428052.2020.1764430

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringler, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) (Second ed.): Thousand Oaks, California : SAGE Publications, Inc.

Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European business review, 31(1), 2-24. doi:10.1108/EBR-11-2018-0203

Hạnh, M. (2018). Huế - Kinh đô ẩm thực Việt. Retrieved from https://vtr.org.vn/hue-kinh-do-am-thuc-viet.html

Hậu, N. C. (2021). “Kinh đô ẩm thực Việt”- hành trình xây dựng. Retrieved from https://nhandan.vn/kinh-do-am-thuc-viet-hanh-trinh-xay-dung-post668582.html

Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135. doi:10.1007/s11747-014-0403-8

Hui, T. K., Wan, D., & Ho, A. (2007). Tourists’ satisfaction, recommendation and revisiting Singapore. Tourism management (1982), 28(4), 965-975. doi:10.1016/j.tourman.2006.08.008

Hưng, N. T. (2017). Nghiên cứu sự hài lòng của du khách nước ngoài với điểm đến du lịch thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Trường Đại học An Giang, 13(1), 1-10.

Khuong, M. N., & Nga, B. V. (2018). Factors affecting international tourists’ food satisfaction and word-of-mouth: the case of Vietnamese cuisine. In C. Cobanoglu, L. M. Thanh, & A. Corbaci (Eds.), Advances in Business, Hospitality, and Tourism Research (Vol. 1, pp. 27-42). Sarasota, USA: ANAHEI Publishing.

Kim, Y. H., Goh, B. K., & Yuan, J. (2010). Development of a Multi-Dimensional Scale for Measuring Food Tourist Motivations. Journal of quality assurance in hospitality & tourism, 11(1), 56-71. doi:10.1080/15280080903520568

Li, X., Kong, W. H., & Yang, F. X. (2021). Authentic food experiences bring us back to the past: an investigation of a local food night market. Journal of travel & tourism marketing, 38(3), 233-246. doi:10.1080/10548408.2021.1902910

Liro, J. (2021). Visitors’ motivations and behaviours at pilgrimage centres: push and pull perspectives. Journal of Heritage Tourism, 16(1), 79-99. doi:10.1080/1743873X.2020.1761820

Muskat, B., Hörtnagl, T., Prayag, G., & Wagner, S. (2019). Perceived quality, authenticity, and price in tourists’ dining experiences: Testing competing models of satisfaction and behavioral intentions. Journal of vacation marketing, 25(4), 480-498.

Nguyen, H. M., Dang, L. A. T., & Ngo, T. T. (2019). The effect of local foods on tourists' recommendations and revisit intentions: The case in Ho Chi Minh City, Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 6(3), 215-223.

Nikjoo, A. H., & Ketabi, M. (2015). The role of push and pull factors in the way tourists choose their destination. Anatolia, 26(4), 588-597. doi:10.1080/13032917.2015.1041145

Piramanayagam, S., Sud, S., & Seal, P. P. (2020). Relationship between tourists' local food experiencescape, satisfaction and behavioural intention. Anatolia : an international journal of tourism and hospitality research, 31(2), 316-330. doi:10.1080/13032917.2020.1747232

Ryu, K., & Han, H. (2009). Influence of the Quality of Food, Service, and Physical Environment on Customer Satisfaction and Behavioral Intention in Quick-Casual Restaurants: Moderating Role of Perceived Price. Journal of Hospitality & Tourism Research, 34(3), 310-329. doi:10.1177/1096348009350624

Tian-Cole, S. H. U., & Cromption, J. (2003). A conceptualization of the relationships between service quality and visitor satisfaction, and their links to destination selection. Leisure Studies, 22(1), 65-80. doi:10.1080/02614360306572

Tran, V. T., Nguyen, T. P. C., & Nguyen, T. T. (2018). Factors affecting international tourists’ satisfaction of street food in Ho Chi Minh city. Journal of International Economics and Management(111), 87-100.

UBND tỉnh Thừa Thiên Huế. (2013). Quy hoạch tổng thể phát triển du lịch tỉnh Thừa Thiên Huế giai đoạn 2013-2030. Retrieved from https://thuathienhue.gov.vn/vi-vn/Thong-tin-kinh-te-xa-hoi/tid/Quy-hoach-tong-the-phat-trien-du-lich-tinh-Thua-Thien-Hue-giai-doan-2013-2030/newsid/EF1A9096-E3B6-45FB-9372-8F5685C929CD/cid/FA4A9D84-B3DD-43D0-A991-E4B76297B820

Uysal, M., & Jurowski, C. (1994). Testing the push and pull factors. Annals of Tourism Research, 21(4), 844-846. doi:https://doi.org/10.1016/0160-7383(94)90091-4

Uysal, M., Li, X., & Sirakaya-Turk, E. (2008). Push–pull dynamics in travel decisions. In H. Oh & A. Pizam (Eds.), Handbook of Hospitality Marketing Management (1st ed., pp. 434-461). Oxford, UK: Elsevier.