Các nhân tố ảnh hưởng đến ý định nghỉ việc của nhân viên khách sạn tại Phú Quốc (tỉnh Kiên Giang) trong bối cảnh COVID-19
Abstract
Over the last few years, job quitting intention has become an important issue for academics as well as businesses, particularly hotel employee’s job quitting intention. The aim of this study is to investigate hotel employee’s job quitting intention in Phu Quoc, Kien Giang province, in the context of COVID-19. To analyze the collected data, the methods of descriptive statistics, scale reliability, exploratory factor analysis and regression analysis were used. The findings reveal two factors influencing hotel employee’s job quitting intention in the context of COVID-19: (1) organisational commitment, and (2) Job satisfaction. Some solutions are proposed to limit future hotel employee’s job quitting intention in Phu Quoc.
Tóm tắt
Trong vài năm gần đây, ý định nghỉ việc đã trở thành một vấn đề quan trọng trong giới nghiên cứu cũng như đối với các doanh nghiệp; đặc biệt là ý định nghỉ việc của nhân viên khách sạn. Mục đích của nghiên cứu này là tập trung xác định các nhân tố ảnh hưởng đến ý định nghỉ việc của nhân viên khách sạn tại Phú Quốc, tỉnh Kiên Giang trong bối cảnh COVID-19. Phương pháp thống kê mô tả, đánh giá độ tin cậy thang đo, phân tích nhân tố khám phá và hồi quy tuyến tính được sử dụng để phân tích dữ liệu. Kết quả nghiên cứu cho thấy có 2 nhân tố ảnh hưởng đến ý định nghỉ việc của nhân viên khách sạn trong bối cảnh COVID-19: (1) Cam kết tổ chức và (2) Sự hài lòng công việc. Từ đó, một số khuyến nghị được đề xuất nhằm hạn chế ý định nghỉ việc của nhân viên khách sạn tại Phú Quốc trong thời gian tới.
Article Details
Tài liệu tham khảo
Al Arkoubi, K., Bishop, J. W., & Scott, D. (2011). An Investigation of the determinants of turnover intention among drivers. Loyola University, Chicago, 5(2), 470-480.
Aguiar-Quintana, T., Nguyen, H., Araujo-Cabrera, Y., & Sanabria-Díaz, J. M. (2021). Do job insecurity, anxiety and depression caused by the COVID-19 pandemic influence hotel employees’ self-rated task performance? The moderating role of employee resilience. International Journal of Hospitality Management, 94, 102868. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102868
Attiah, N. G. E. H., & AbouDahab, A. (2017). Investigating the factors affecting employee’s turnover intentions in the Educational Sector. The Business and Management Review, 8(5), 316-324.
Ayinde, A., & Adegoroye, A. (2012). Employees’ perceptions of career progression and turnover intention among bank workers in Ife central and local government area, Osun state. Research Journal in Organizational Psychology and Educational Studies, 1(6), 353-360.
Bandhanpreet, K., Mohindru, P., & Pankaj, M. (2013). Antecedents of turnover intentions: A literature review. Global Journal of Management and Business Studies, 3(10), 1219-1230.
Barakat, S. R., Isabella, G., Boaventura, J. M. G., & Mazzon, J. A. (2016). The influence of corporate social responsibility on employee satisfaction. Management decision, 54(9), 2325-2339. https://doi.org/10.1108/MD-05-2016-0308
Chen, M. H., Jang, S. S., & Kim, W. G. (2007), The impact of the SARS outbreak on Taiwanese hotel stock performance: An event-study approach. International Journal of Hospitality Management, 26(1), 200-212. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2005.11.004
Cho, Y., & Lewis, G. (2012). Turnover intention and turnover behaviour: implication for retaining federal employees. Review of Public Personnel Administration, 32(1), 4-23. https://doi.org/10.1177%2F0734371X11408701
Cổng thông tin của Bộ y tế về đại dịch COVID-19. (08/9/2021). Diễn biến dịch bệnh COVID – 19 mới nhất. https://covid19.gov.vn/big-story/cap-nhat-dien-bien-dich-covid-19-moi-nhat-hom-nay-171210901111435028.htm.
Hổ, Đ. P. (2012). Phương pháp nghiên cứu định lượng và những nghiên cứu thực tiễn trong kinh tế phát triển – nông nghiệp. Nhà xuất bản Hồng Đức.
Filimonau, V., Derqui, B., & Matute, J. (2020). The COVID-19 pandemic and organisational commitment of senior hotel managers. International Journal of Hospitality Management, 91, 102659. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102659
Gorgenyi-Hegyes, E., Nathan, R. J., & Fekete-Farkas, M. (2021). Workplace Health Promotion, Employee Wellbeing and Loyalty during Covid-19 Pandemic—Large Scale Empirical Evidence from Hungary. Economies, 9(2), 55. https://doi.org/10.3390/economies9020055
Hobfoll, S. E., Tirone, V., Holmgreen, L., & Gerhart, J. (2016). Conservation of resources theory applied to major stress. In Stress: Concepts, cognition, emotion, and behavior (pp. 65-71). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800951-2.00007-8
Hom, P. W., & Griffeth, R. W. (1991). Structural equations modeling test of a turnover theory: Cross-sectional and longitudinal analyses. Journal of Applied Psychology, 76(3), 350. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.76.3.350
Chung, H. T. T. (2018). Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định nghỉ việc của giảng viên các trường đại học ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Đại học Đà Lạt, 8(1S), 75-86. https://doi.org/10.37569/DalatUniversity.8.1S.451(2018)
Trọng, H., & Ngọc, C. N. M. (2008). Phân tích dữ liệu với SPSS (tập 1). Nhà xuất bản Hồng Đức.
Hussain, S., & Xian, S. H. (2019). Factors Affecting Employees’ Turnover Intention in Construction Companies in Klang, Selangor. KnE Social Sciences, 108-131. https://doi.org/10.18502/kss.v3i22.5047
Sương, H. T. T., Nam, T. T., Quốc, L. V., Phương, M. T. D., & Vinh, N. Q. (2021). Ảnh hưởng của trí tuệ cảm xúc, ý định nghỉ việc và sự hài lòng với công việc đến sự cam kết và lòng trung thành của nhân viên trong ngành bán lẻ tại thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Nghiên cứu Tài chính-Marketing, 63(3), 76-89. https://doi.org/10.52932/jfm.vi63
Jamal, M. (1997). Job stress, satisfaction, and mental health: an empirical examination of self-employed and non-self-employed Canadians. Journal of Small Business Management, 35(4), 48-57.
Jehanzeb, K., Rasheed, A., & Rasheed, M. F. (2013). Organizational commitment and turnover intentions: Impact of employee’s training in private sector of Saudi Arabia. International Journal of Business and Management, 8(8), 79-90. https://doi.org/10.5539/ijbm.v8n8p79
Judge, T. A., & Bono, J. E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits—self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability—with job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 86(1), 80. https://doi.org/10.1037/0021-9010.86.1.80
Kang, S. E., Park, C., Lee, C. K., & Lee, S. (2021). The stress-induced impact of COVID-19 on tourism and hospitality workers. Sustainability, 13(3), 1327. https://doi.org/10.3390/su13031327
Khan, M., Sarwar, S., & Khan, H. (2018). Impact of corporate social responsibility on job attitudes: Job satisfaction and organizational commitment of banking sector employees of Pakistan. Seisense Journal of Management, 1(3), 28-47. 10.33215/sjom.v1i3.22
Lee, C. H., & Bruvold, N. T. (2003). Creating value for employees: investment in employee development. The International Journal of Human Resource Management, 14(6), 981-1000. https://doi.org/10.1080/0958519032000106173
Loveday, M. (1996). Management Development Review. MCB University Press.
Martin, M. J., & Kaufman, E. K. (2013). Do job satisfaction and commitment to the organization matter when it comes to retaining employees?. Journal of Extension, 51(4), 1-5.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Sage publications.
Price, J. L., & Mueller, C. W. (1981). A causal model of turnover for nurses. Academy of Management Journal, 24(3), 543-565. https://doi.org/10.5465/255574
Ramadhani, S. (2014). Factors influencing job satisfaction and turnover intentions in commercial Banks (Doctoral dissertation). The Open University of Tanzania.
Ryan D. Z., & Todd C. D. (2009). The impact of job performance on employee turnover intentions and the voluntary turnover process: A meta‐analysis and path model. Personnel Review, 38(2) 142-158. https://doi.org/10.1108/00483480910931316
Sarfraz, M., Qun, W., Abdullah, M. I., & Alvi, A. T. (2018). Employees’ perception of corporate social responsibility impact on employee outcomes: mediating role of organizational justice for small and medium enterprises (SMEs). Sustainability, 10(7), 2429. https://doi.org/10.3390/su10072429
Sở Du lịch Kiên Giang. (21/8/2021). Khách du lịch đến Kiên Giang tháng 8/2021. https://sdl.kiengiang.gov.vn/trang/TinTuc/116/1162/Khach-du-lich-den-Kien-Giang-thang-08-2021.html.
Tett, R. P., & Meyer, J. P. (1993). Job satisfaction, organizational commitment, turnover intention, and turnover: path analyses based on meta‐analytic findings. Personnel psychology, 46(2), 259-293. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1993.tb00874.x
Tu, Y., Li, D., & Wang, H. J. (2021). COVID-19-induced layoff, survivors’ COVID-19-related stress and performance in hospitality industry: The moderating role of social support. International Journal of Hospitality Management, 95, 102912. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102912
Nam, T. T., Hạnh N. N., & Nhung, P. T. T. (2020). Ảnh hưởng của sự hài lòng trong công việc, căng thẳng trong công việc và sự hỗ trợ của tổ chức đến ý định nghỉ việc của nhân viên. Tạp chí Khoa học Thương Mại, 146, 62-69.
Vo, T., T., Vu, T. V., Nguyen, N. P., Nguyen, D. V., Zaman, M., & Chi, H. (2020). How does hotel employees’ satisfaction with the organization’s COVID-19 responses affect job insecurity and job performance?. Journal of Sustainable Tourism, 29(6), 907-925. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1850750
Wong, A. K. F., Kim, S. S., Kim, J., & Han, H. (2021). How the COVID-19 pandemic affected hotel Employee stress: Employee perceptions of occupational stressors and their consequences. International Journal of Hospitality Management, 93, 102798. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102798
Wu, X., & Polsaram, P. (2013). Factor influencing employee turnover intention: the case of retail industry in Bangkok, Thailand. Journal of Finance, Investment, Marketing, Business Management, 3(3), 127-142.
Yan, J., Kim, S., Zhang, S. X., Foo, M. D., Alvarez-Risco, A., Del-Aguila-Arcentales, S., & Yáñez, J. A. (2021). Hospitality workers’ COVID-19 risk perception and depression: A contingent model based on transactional theory of stress model. International Journal of Hospitality Management, 95, 102935. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102935