Ứng dụng lý thuyết nền nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến thực hiện luận văn của sinh viên Trường Đại học Cần Thơ
Abstract
Improving the quality of theses for undergraduate students in Social Sciences and Humanities is necessary in the context of limited research in these fields at Can Tho University. The grounded theory was applied to study the factors affecting the thesis writing process of students at the Faculty of Social Sciences and Humanities and the Mekong Delta Development Research Institute through a social survey with 20 lecturers and 28 students who have experienced in thesis supervising and implementing from November 2020 to January 2021. The 4S model has been developed which consists of 4 factors influencing thesis writing such as the Student, Supervisor, School and Society. Based on the 4Ss model, the research proposed various solutions to improve the quality of thesis for undergraduate students. Application of grounded theory shows that this is a suitable approach in qualitative research, which can be used for study of emerging issues related to social sciences and humanities at Can Tho University in particular and the Mekong delta in general.
Tóm tắt
Cải tiến chất lượng luận văn tốt nghiệp (LVTN) cho sinh viên (SV) khối ngành Khoa học Xã hội và Nhân văn là cần thiết trong bối cảnh các nghiên cứu về lĩnh vực này còn hạn chế tại Trường Đại học Cần Thơ. Lý thuyết nền được ứng dụng để nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến việc thực hiện LVTN của SV tại Khoa Khoa học Xã hội và Nhân văn và Viện Nghiên cứu Phát triển Đồng bằng sông Cửu Long thông qua khảo sát 20 giảng viên hướng dẫn và 28 SV đã và đang thực hiện LVTN từ tháng 11/2020 đến tháng 01/2021. Kết quả đã xây dựng nên mô hình 4S mô tả các yếu tố ảnh hưởng đến chất lượng LVTN bao gồm nhóm các yếu tố liên quan đến bản thân SV (Student), giảng viên hướng dẫn (Supervisor), nhà trường (School) và xã hội (Society). Dựa trên mô hình 4S, một số đề xuất về các nhóm giải pháp để nâng cao chất lượng LVTN cho SV được đưa ra. Việc áp dụng lý thuyết nền cho thấy đây là một cách tiếp cận phù hợp trong nghiên cứu định tính, có thể vận dụng trong nghiên cứu các vấn đề xã hội và nhân văn tại Trường Đại học Cần Thơ nói riêng và khu vực Đồng bằng sông Cửu Long nói chung.
Article Details
Tài liệu tham khảo
Bitsch, V. (2005). Qualitative research: A grounded theory example and evaluation criteria. Journal of Agribussiness, 23(1), 75-91
Việt, C. Q., Châm, N. T. B., & Ánh, B. N. H. (2020). Áp dụng nghiên cứu định tính cho các nghiên cứu trong lĩnh vực quản trị - lý thuyết và kinh nghiệm thực tiễn. Tạp chí Khoa học Yersin – Chuyên đề Quản lý Kinh tế, 8, 3-10.
Charmaz, K. (2006). Counstructing grounded theory – A practical guide through qualitative analysis. SAGE Publications.
Charmaz, K. (2012). The power and potential of grounded theory. A Journal of the BSA MedSoc Group, Medical Sociology online, 6(3) October 2012, 2-15.
Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3-21. https://doi.org/10.1007/BF00988593
Creswell J.W. (2013). Qualitative inquiry and research design – Choosing among five approaches. SAGE Publications.
Hilal A.H., & Alabri S.S. (2013). Using Nvivo for data analysis in qualitative research. International Interdisciplinary Journal of Education, 2(2), 181-186. https://doi.org/10.12816/0002914
Hiền, P. T. (2016). Để hoàn thành tốt luận văn ngành luật. NXB Chính trị Quốc gia Sự thật.
QSR International. (2014). Nvivo 10 for windows. Getting started. QSR International Pty Ltd. ABN 47 006 357 213.
Tie, Y.C., Birks, M., & Francis, K. (2019). Grounded theory research: A design framework for novice researchers. SAGE Open Medicine, 7, 1-8. https://doi.org/10.1177/2050312118822927
Khoa, T. T., & Xuân, L. T. T. (2014). Luận văn tốt nghiệp đại học ngành quản trị - cách tiếp cận từ phương pháp định tính. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Mở TP Hồ Chí Minh, 9(1), 39-47.
Trường ĐHCT (2021). Trường Đại học Cần Thơ: Dấu ấn 55 năm. Nhà xuất bản Đại học Cần Thơ.