Bùi Nhất Vương *

* Tác giả liên hệ (nhatvuonga1@gmail.com)

Abstract

The aim of this research is to discover factors that affect the intention to use e-wallets through the mediating roles of attitude toward using e-wallets. Survey data collected from 201 respondents who have knowledge of e-wallet as Momo, Zalopay, AirPay, ViettelPay in Can Tho city was analyzed to provide evidence. Results from the partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) indicated that perceived credibility, facilitating conditions, performance expectancy, and social influence positively affects the intention to use e-wallets. Based on the results, a new approach was proposed to predicting the intention to use e-wallets through the mediating role of attitude toward using the e-wallet. Specifically, performance expectancy and social influence only indirectly impacted intention to use e-wallets; perceived credibility had a direct and indirect influence on users’ intention, and facilitating conditions only directly affected intention to use e-wallets. Finally, some recommendations were proposed to enhance the intention to use the e-wallet of customers in Can Tho City.

Keywords: PLS-SEM, Can Tho City, intention to use e-wallets

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này là khám phá ra những yếu tố ảnh hưởng đến ý định sử dụng ví điện tử thông qua vai trò trung gian của thái độ đối với sử dụng sản phẩm. Dữ liệu được thu thập là 201 đáp viên có hiểu biết về ví điện tử Momo, ZaloPay, AirPay, ViettelPay tại thành phố Cần Thơ, đã được phân tích để cung cấp bằng chứng. Kết quả từ mô hình phương trình cấu trúc bình phương nhỏ nhất một phần (PLS-SEM) chỉ ra rằng nhận thức uy tín, điều kiện thuận lợi, hiệu quả kỳ vọng và ảnh hưởng xã hội có ảnh hưởng tích cực đến ý định sử dụng ví điện tử. Bên cạnh đó, nghiên cứu này đã đề xuất cách tiếp cận mới để dự đoán biến ý định sử dụng ví điện tử thông qua vai trò trung gian của thái độ của khách hàng để dự đoán ý định sử dụng ví điện tử của người tiêu dùng. Cụ thể, biến hiệu quả mong đợi và ảnh hưởng xã hội chỉ tác động gián tiếp đến ý định sử dụng ví điện tử; nhận thức uy tín đã tác động trực tiếp và gián tiếp đến ý định sử dụng ví điện tử, và điều kiện thuận lợi chỉ tác động trực tiếp đến ý định sử dụng ví điện tử. Cuối cùng, nghiên cứu cũng đã đề xuất một số hàm ý quản trị để nâng cao ý định sử dụng ví điện tử của người dân tại thành phố Cần Thơ.

Từ khóa: PLS-SEM, TP. Cần Thơ, ý định sử dụng ví điện tử

Article Details

Tài liệu tham khảo

Ajzen, I. (1988). Attitudes, Personality, and Behaviour. UK: McGraw-Hill Education.

Ajzen, I., Fishbein, M., & Hill, R. J. (1975). Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Contemporary Sociology: Addison-Wesley Publishing Company, Inc.

Alaeddin, O., Rana, A., Zaimudin, Z., & Kamarudin, F. (2018). From physical  to digital: Investigating consumer behaviour of switching to mobile wallet. Polish Journal of Management Studies, 17(2), 18-30.

Bagozzi, R. P., & Dholakia, U. M. (2002). Intentional social action in virtual communities. Journal of Interactive Marketing, 16(2), 2-21.

Bansal, N. (2020, May 20). E-wallets and Digitization. https://www.researchgate.net/publication/341452663_E-wallets_and_Digitization

Bantwa, A., & Padiya, J. (2020). Adoption of e-wallets: A post demonetisation study in Ahmedabad City. Pacific Business Review International, 10(10), 84-95.

Baodautu. (2021, 01/05). Fintech bùng nổ và cuộc đua một mất, một còn. https://baodautu.vn/fintech-bung-no-va-cuoc-dua-mot-mat-mot-con-d135944.html

Bollen, K. A. (1989). Structural Equations with Latent Variables. Oxford, England: John Wiley & Sons.

Chaouali, W., Yahia, I. B., & Souiden, N. (2016). The interplay of counter-conformity motivation, social influence, and trust in customers' intention to adopt Internet banking services: The case of an emerging country. Journal of Retailing and Consumer Services, 28(1), 209-218.

Chawla, D., & Joshi, H. (2020). Role of Mediator in Examining the Influence of Antecedents of Mobile Wallet Adoption on Attitude and Intention. Global Business Review, 22(2), 1-17.

Chinhphu. (2016, 07/01). Nghị định 80/2016/NĐ-CP. http://vanban.chinhphu.vn/portal/page/portal/chinhphu/hethongvanban?class_id=1&_page=1&mode=detail&document_id=185464.

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.

Giao, H. N. K., Vuong, B. N., Huan, D. D., Tushar, H., & Quan, T. N. (2020). The effect of emotional intelligence on turnover intention and the moderating role of perceived organizational support: Evidence from the banking industry of Vietnam. Sustainability, 12(5), 1-25.

Giao, H. N. K., Vuong, B. N., Tung, D. D., & Quan, T. N. (2020). A model of factors influencing behavioral intention to use internet banking and the moderating role of anxiety: Evidence from Vietnam. WSEAS Transactions on Business and Economics, 17(1), 551-561.

Guthrie, C., Fosso-Wamba, S., & Arnaud, J. B. (2021). Online consumer resilience during a pandemic: An exploratory study of e-commerce behavior before, during and after a COVID-19 lockdown. Journal of Retailing and Consumer Services, 61(7), 1-21.

Hà Nam Khánh Giao, & Bùi Nhất Vương. (2019). Giáo Trình Cao Học Phương Pháp Nghiên Cứu Khoa Học Trong Kinh Doanh Cập Nhật SmartPLS. TP. Hồ Chí Minh, Việt Nam: Nhà Xuất Bản Tài Chính.

Hà Thư. (2019, 07/02). Tổng quan thị trường ví điện tử việt nam 2019. https://fff.com.vn/tong-quan-thi-truong-vi-dien-tu-viet-nam-2019/.

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (2nd Ed.). Thousand Oaks: Sage.

Hassan, M. A., Shukur, Z., & Hasan, M. K. (2020). An efficient secure electronic payment system for e-commerce. Computers, 9(66), 1-20.

Hossain, M. A., Hasan, M. I., Chan, C., & Ahmed, J. U. (2017). Predicting user acceptance and continuance behaviour towards location‐based services: The moderating effect of facilitating conditions on behavioural intention and actual use. Australian Journal of Information Systems, 21(6), 1-22.

Jiwasiddi, A., Adhikara, C., Adam, M., & Triana, I. (2019). Attitude toward using fintech among Millennials. Paper presented at the Conference: Proceedings of The 1st Workshop Multimedia Education, Learning, Assessment and its Implementation in Game and Gamification, Medan Indonesia, 26th.

Kim, T. T., Karatepe, O. M., Lee, G., & Demiral, H. (2018). Do gender and prior experience moderate the factors influencing attitude toward using social media for festival attendance? Sustainability, 10(10), 1-19.

Kolandaisamy, R., & Subaramaniam, K. (2020). The impact of e-wallets for current generation. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(1), 751-759.

Latupeirissa, J. J. P., Subanda, I. N., & Gorda, A. O. S. (2020). Antecedents of intention to use e-wallet: The development of acceptance model with PLS-SEM approach. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(7), 1416-1429.

Nguyễn Thị Ánh Ngọc, Đặng Thùy Linh, Nguyễn Thị Diễm. (2020). Thị trường ví điện tử Việt Nam - cơ hội và thách thức. Tạp Chí Ngân Hàng, 8(10), 1-15.

Mahran, A., & Enaba, H. (2013). Exploring determinants influencing the intention to use mobile payment service. International Journal of Customer Relationship Marketing and Management, 2(4), 17-37.

Minds, M. f. (2021, Jan 26). Coronavirus: Global GDP to sink by $22 trillion over COVID, says IMF. https://www.dw.com/en/coronavirus-global-gdp-to-sink-by-22-trillion-over-covid-says-imf/a-56349323.

Peña-García, N., Gil-Saura, I., Rodríguez-Orejuela, A., & Siqueira-Junior, J. R. (2020). Purchase intention and purchase behavior online: A cross-cultural approach. Heliyon, 6(6), 1-11.

Rathore, H. S. (2016). Adoption  of  digital  wallets  by consumers. BVIMSR’s Journal of Management E-wallets are rapidly gainingacceptance as a mainstream Research, 8(1), 69-76.

Sarika, P., & Vasantha, S. (2019). Impact of mobile wallets on cashless transaction. International Journal of Recent Technology, 7(6), 1164-1171.

Sharma, S. K., Mangla, S. K., Luthra, S., & Al-Salti, Z. (2018). Mobile wallet inhibitors:  Developing a comprehensive theory using an integrated model. Journal of Retailing and Consumer Services, 45(11), 52-63.

Tirtiroglu, E., & Elbeck, M. (2008). Qualifying purchase intentions using queueing theory. Journal of applied quantitative methods, 3(2), 167-178.

Uddin, M. S., & Akhi, A. Y. (2014). E-wallet system for Bangladesh an electronic payment system. International Journal of Modeling and Optimization, 4(3), 216-219.

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.

Vnexpress. (2020, 11/05). Sự cạnh tranh trên thị trường ví điện tử Việt Nam. https://startup.vnexpress.net/tin-tuc/xu-huong/su-canh-tranh-tren-thi-truong-vi-dien-tu-viet-nam-4182358.html.

Vuong, B. N., & Giao, H. N. K. (2020). The impact of perceived brand globalness on consumers’ purchase intention and the moderating role of consumer ethnocentrism: An evidence from Vietnam. Journal of International Consumer Marketing, 32(1), 47-68.

Vuong, B. N., Hieu, V. T., & Trang, N. T. T. (2020). An empirical analysis of mobile banking adoption in Vietnam. Gestão e Sociedade, 14(1), 3365-3393.

Widyanto, H. A., Kusumawardani, K., & Septyawanda, A. (2020). Encouraging behavioral intention to use mobile payment: An extension of UTAUT2. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis, 4(1), 87-97.

Wijaya, A., Christin, L., & Wijaya, W. A. (2020). The antecedents intention of use mobile payment for millennial generation. International Conference on Management, Accounting, and Economy, 151(1), 14-17.

Wulantika, L., & Zein, S. R. (2020). E-wallet effects on community behavior. Institute of Physics Conference, 879(1), 1-7.

Yang, M., Mamun, A. A., Mohiuddin, M., Nawi, N. C., & Zainol, N. R. (2021). Cashless transactions: A study on intention and adoption of e-wallets. Sustainability, 13(2), 1-18.

Zhao, W., & Othman, M. N. (2010). Predicting and explaining complaint intention and behavior of  malaysian consumers:  An application of  the planned  behavior theory. Advances in International Marketing, 9(1), 229-252.