Lưu Thanh Đức Hải *

* Tác giả liên hệ (ltdhai@ctu.edu.vn)

Abstract

This study examined the current rice marketing system and the channels of rice distribution in theMekongRiverDelta. In the domestic rice market, private rice traders have an important role in distributing the product to regional and inter-regional consumers. Large millers/polishers control the export channels. Domestic channels of rice distribution are organized quite effectively to provide the convenient form and quality of the product to final consumers. The rice assemblers and retailers may be considered as most efficient in trading. In contrast, the rice millers/polishers seem to be inefficient owing to their relatively higher percentage shares of marketing cost to gross marketing margins. The open market orientation inVietnamhas created a favorable environment for private rice traders. The national trade flows are completely liberalized offering a good opportunity for increasing the efficiency of the marketing systems.
Keywords: Marketing Costs, Marketing margin

Tóm tắt

Bài viết này nhằm khảo sát hệ thống marketing và kênh phân phối lúa gạo Đồng bằng sông Cửu long. ở thị trường nội địa, thương lái gạo tư nhân giữ vai trò quan trọng trong việc cung cấp gạo cho người tiêu dùng trong vùng và các vùng lân cận. Nhà máy xay xát và lau bóng có quy mô lớn thì kiểm soát hầu hết kênh xuất khẩu gạo. Kênh phân phối nội địa được tổ chức khá hiệu quả, cung cấp đúng loại, phẩm cấp gạo đáp ứng nhu cầu người tiêu dùng. Thương lái và hộ bán lẻ gạo có kết quả kinh doanh hiệu quả nhất. Ngược lại, nhà máy xay xát và lau bóng gạo thì kinh doanh kém hiệu quả hơn vì họ phải gánh chịu chi phí marketing khá cao so với tổng biên tế marketing. Xu hướng tự do hóa thị trường ở Việt nam đã tạo ra môi trường kinh doanh thuận lợi cho thương lái gạo tư nhân. Hệ thống thương mại quốc gia được tự do hóa hoàn toàn đã tạo ra cơ hội tốt để nâng cao hiệu quả hệ thống marketing.
Từ khóa: hệ thống phân phối, chi phí marketing, kênh tiêu thụ, biên tế marketing

Article Details

Tài liệu tham khảo

Irvin, G., 1995. Vietnam: Assessing the Achievements of Doi Moi. The Journal of Development Studies, Vol. 31, No. 5, pp. 725-750.

Lưu Thanh Đức Hải, Phước Minh Hiệp, 1999. Xác định hệ thống Marketing - phân phối lúa gạo và những biện pháp nâng cao hiệu quả trong kinh doanh lương thực ở Tỉnh Cần Thơ. Tuyển tập Công trình nghiên cứu khoa học. Trường Đại Học Cần Thơ, 1999.

Lưu Thanh Đức Hải, 2003. The Organization of the liberalized Rice Market in Vietnam. Ph.D. Thesis, University of Groningen, The Netherlands, 236 p.

Lưu Thanh Đức Hải, 2003. Rice Market in The Mekong River Delta, Vietnam: A Market Integration Analysis. Discussion Paper No. 40, Centre for ASEAN Studies - CAS, Belgium, 20 p.

Kuiper, W. E., C. Lutz and A. van Tilburg, 1999. Testing for the law of one price and identifying price-leading markets: an application to corn markets in Benin. Regional Science, Vol. 39, No 4. pp. 713-738.

Minot, N.and F. Goletti, 2000. Rice Market Liberalization and Poverty in Vietnam. IFPRI Research Report 114, 113 p.

Pohl-Nielsen, C., 2002. Vietnam in the International Rice Market. Fodevareokonomisk Institute, Report 132, Kobenhavn.

Nguyễn Trung Văn, 1998. Lương Thực Việt Nam Thời Đổi Mới Hướng Xuất Khẩu. Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, 319 trang, Việt nam.

VFA, the Vietnamese Food Association: Report 2004.