Trần Thanh Hùng *

* Tác giả liên hệ (tthung@ctu.edu.vn)

Abstract

This paper addresses the simulation of an autonomous amphibious vehicle.  All components of the vehicle driveline from the engine, CVT, gearbox to wheels are analysed and simulated, based on their dynamic models and trial data.  Results from the simulation can be useful for studying dynamics and control of the vehicle.
Keywords: CVT, differential, skid-steering

Tóm tắt

Bài viết này trình bày vấn đề mô hình hoá và mô phỏng một xe tự hành mo?i đi?a hi?nh. Tâ?t ca? ca?c bộ phận của xe từ động cơ, CVT, hộp số đến các bánh xe được phân tích va? đươ?c mô pho?ng dư?a trên mô hình động lực học và dữ liệu thực nghiệm. Các kê?t qua? mô pho?ng rất hư?u i?ch trong việc nghiên cư?u động lực học va? điê?u khiê?n xe tự hành.
Từ khóa: xe tư? ha?nh, CVT, differential, skid-steering

Article Details

Tài liệu tham khảo

Crossley P.R. and J.A. Cook, “A nonlinear model for drivetrain system development,” Proc. IEE International Conference 'Control 91', Conference Publication 332, vol. 2, pp. 921-925. Edinburgh, U.K, 1991.

Karim Nice "How differential works", http://auto.howstuffworks.com/differential.htm, truy cập 07/2004

Ontario Drive & Gear Limited, OPERATOR’S MANUAL, http://odg.orc.ca/manuals.php, truy cập 06/2004

Tran Thanh Hung , Q.P. Ha, R. Grover, and S. Scheding, “Modelling of an autonomous amphibious vehicle”, Australian Conference on Robotics and Automation, 2004

Kiencke U. and L. Nielsen, AUTOMOTIVE CONTROL SYSTEM, ISBN 3-540-66922-1, Springer, 2000.

Zanasi R., A. Viscontit, G. Sandoni, and R. Morselli, "Dynamic modeling and control of a car transmission system", IEEE/ASME International Conference on Advanced Intelligent Mechatronics. Proceedings, 2001.