NguyễN Văn Cương *

* Tác giả liên hệ (nvcuongtnmt@gmail.com)

Abstract

The most vital factor in Vietnam’s real estate marketing is the effective exchange of product information between vendors and customers. The purpose of this paper is to reveal the relationship between customer biological rhythms and their behaviors after that suggest a new solution. There were 1212 telephone surveys used in this research; of which,  862 were analyzed to develop a new marketing solution and 350 were used to test the suggested solution in the project. Therefore, the biological rhythms of customers played the most important role made up 100 points for each group of purchasers. After that, the paper proposed that the consumers should be called by the telesales representative in three periods (9:00-10:00, 10:00-11:00, and 14:30-15:30). The result of this research showed that the total percentage of effective marketing in the suggestive solution has been 2,5 times as high as one in the traditional method was used by the corporation.
Keywords: Biological rhythms, customers, data mining, real estate marketing

Tóm tắt

Tiếp cận khách hàng là yếu tố quan trọng nhất trong tiếp thị, bán hàng và đặc biệt là trong thị trường bất động sản Việt Nam hiện nay. Mục đích bài báo là nghiên cứu mối liên hệ giữa nhịp sinh học và hành vi của khách hàng từ đó đề xuất giải pháp cải thiện, nâng cao hiệu quả tiếp cận khách hàng trong tiếp thị, bán bất động sản dựa trên ứng dụng của các công cụ phân tích, khai phá dữ liệu. Cụ thể, bài báo tiếp cận 1212 khách hàng qua điện thoại cá nhân (gồm 862 khách hàng phân tích, đề xuất giải pháp và 350 khách hàng đánh giá giải pháp đó) trong dự án bất động sản tại thành phố Hồ Chí Minh. Kết quả cho thấy, yếu tố nhịp sinh học (thời gian trong ngày) của khách hàng ảnh hường đến hành vi khách hàng theo các khung giờ khác nhau chiếm vị trí quan trọng nhất với 100 điểm theo từng nhóm khách hàng. Từ đó, bài báo đề xuất giải pháp tiếp cận khách hàng theo 3 khung thời gian (9g00-10g00, 10g00-11g00 và 14g30-15g30). Kết quả giải pháp đề xuất này có tỷ lệ tiếp cận khách hàng hiệu quả (25,72%) tăng gấp 2,5 lần tổng tỷ lệ tiếp cận khách hàng theo phương pháp truyền thống trước đó (10,44%).
Từ khóa: khai phá dữ liệu, khách hàng, nhịp sinh học, tiếp thị bất động sản

Article Details

Tài liệu tham khảo

Cardinali, D. P.,2000. The human body circadian: How the biologic clock influences sleep and emotion. Neuro Endocrinol Lett. 21(1): 9-15.

Carr, E. C. J. and Worth, A., 2001. The use of the telephone interview for research. Journal of Research in Nursing. 6(1): 511-524.

Duffy, J. F. and Czeisler, C. A., 2002. Age-related change in the relationship between circadian period, circadian phase, and diurnal preference in humans. Neuroscience Letters. 318(3): 117-120.

Fayyad, U., Piatetsky-Shapiro, G. and Smyth, P., 1996. From data mining to knowledge discovery in databases. AI Magazine. 17(3): 37-37.

Gajera, D. and Malek, M. S., 2018. A Study of Consumer Behaviour in Real Estate for Vadodara City. Universal Review. 7(XII): 956-969.

Heerden, A. V., Burger, M., Rundle, R. and Posthumus, W., 2017. The use of cell phone technology to increase retail profits through consumer profiling and behavioural analysis. In: Patrick Manu, Tony Westcott, and Alan Spedding (Eds). Sustainable Development Goals: a time for innovations and investment in land administration and management. Casle - Dar es Salaam 2017, 10 - 11th August 2017, Dar es Salaam, Tanzania. University of the West of England. Bristol, 46-54.

Hofman, M. A., 2000. The human circadian clock and aging. Chronobiology International. 17(3): 245-259.

Kotler, P. and Armstrong, G., 2015. Principles of Marketing (Global Edition), 15th Edition. Prentice Hall. New Jersey, 715 pages.

Likos, M., Nakip, M. and Gökmen, A., 2019. Real Estate Marketing and Factors Impacting Real Estate Purchasing: An Application on Turkey. International Journal of Applied Management Sciences and Engineering. 6(2): 15-35.

Mill, A., Allik, J., Realo, A. and Valk, R., 2009. Age-related differences in emotion recognition ability: A cross-sectional study. Emotion. 9(5): 619.

Minh Giang, 2017. Nobel y học 2017: Nhịp sinh học – cách thức cơ thể loài người tương tác với trái đất quay, truy cập ngày 17/3/2020. Địa chỉ: http://www.vjsonline.org/news/1507525639.

Ngô Bình và Nguyễn Khánh Trung, 2009. Marketing đương đại. Đại học quốc gia thành phố Hồ Chí Minh. thành phố Hồ Chí Minh, 271 trang.

Nguyễn Hữu Cường, 2018. Ứng dụng kỹ thuật khai phá dữ liệu đánh giá thích nghi đất đai cây cao su trên địa bàn huyện Phú Giáo, tỉnh Bình Dương. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ. 54-3B: 84-93.

Roenneberg, T., Kumar, C. J. and Merrow, M., 2007. The human circadian clock entrains to sun time. Current Biology. 17(2): R44-R45.

Wiseman, F. and Mcdonald, P., 1979. Noncontact and Refusal Rates in Consumer Telephone Surveys. Journal of Marketing Research. 16(4): 478-484.