Lê Thị Hà Quyên * Trương Thị Thu Hà

* Tác giả liên hệ (haquyenle1990@gmail.com)

Abstract

Destination image is seen as the fundamental premise of destination loyalty and is a prerequisite in choosing a tourist destination of travelers. This study is aimed at measuring the impact of Hue destination image factors on the loyalty of Asian tourists based on the survey of 160 Asian tourists coming to Hue. The results show that among the four factors that make up the destination image of Hue, experience value has the most positive impact on Asian travelers’ loyalty. Tourists are more likely to agree that they will introduce a positive destination ofHue to relatives and friends than going back to the destination in the near future. Based on the results, several measures were proposed to improve tourists’ loyalty, in which the most importance is to emphasize the role of the DMO organization in building and positioning images of Hue destination.
Keywords: Asian tourists, destination image, loyalty

Tóm tắt

Trong các tiền đề của lòng trung thành điểm đến, hình ảnh điểm đến được cho là tiền đề cơ bản nhất và là yếu tố tiên quyết trong việc lựa chọn một điểm đến du lịch của du khách. Nghiên cứu này được thực hiện với mục tiêu chính là đo lường mức độ tác động giữa các nhân tố hình ảnh điểm đến Huế đến lòng trung thành của khách du lịch Châu Á dựa trên việc điều tra ý kiến của 160 du khách Châu Á đến Huế. Kết quả nghiên cứu cho thấy trong bốn nhóm nhân tố cấu thành hình ảnh điểm đến Huế, nhóm Giá trị trải nghiệm có tác động tích cực nhất đến lòng trung thành của du khách Châu Á; các du khách có xu hướng đồng ý với việc sẽ giới thiệu tích cực về điểm đến Huế với người thân và bạn bè hơn so với việc sẽ quay lại điểm đến trong lương lai gần. Từ đó, các nhóm giải pháp đã được xác định, trong đó nhóm giải pháp quan trọng nhất là nhấn mạnh vai trò của tổ chức quản lý điểm đến (DMO) trong việc xây dựng và định vị hình ảnh điểm đến Huế.
Từ khóa: Du khách Châu Á, hình ảnh điểm đến, lòng trung thành

Article Details

Tài liệu tham khảo

Baloglu, S. and Mc Clearly, K. W., 1999. A model of destination image formation. Annals of Tourism Reseach, 26(4): 868 – 897.

Baloglu, S. and Mangaloglu, M., 2001. Tourism destination image of Turkey, Egypt, Greece and Italy as perceived by US – based tour operators and travel agents. Tourism management, 22(1): 1-9.

Bigne, J.E, Sanchez, M.I and Sanchez, J., 2001. Tourism image, evaluation variables and after purchase behavior: Inter-relationship. Tourism management, 22(6): 607 – 616.

Byon, K.K. and Jang, J.J., 2010. Development of a scale measuring destination image. Marketing intelligence & Planning, 28: 508 – 532.

Castro, C., Armario, E. and Ruiz, D., 2007. The influence of Market heterogeneity on the relationship between a destination’s image and tourists’s future behavior. Tourism management, 28: 175 – 187.

Chen, C. and Tsai, D., 2007. How destination image and evaluative factors affect behavioural intention. Tourism management, 28: 1115 – 1122.

Chi, C. and Qu, H., 2008. Examining the structure relationship of destination image, tourist sastifaction and destination loyalty: An intergrated approach. Tourism management, 29: 624 – 636.

Choi, G. J., Tkachenko, T. and Sil, S., 2011. On the destination image of Korea by Russian tourists. Tourism management 32(1): 193 – 194.

Crompton, J. L., 1979. An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image. Journal of Travel Research, 17(4): 18-23.

Crompton, J. L. and Ankomah, P. K., 1993. Choice set proposition in destination decisions. Annal of Tourism research, 20(3): 461 – 476.

Cronin, Jr. J. J. and Tayler, S., 1992. Measuring service quality – a reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3): 55 – 68.

Gartner, W. C., 1989. Tourism image: Attribute measurement of State Tourism products using multidimensional scaling techniques. Journal of Travel research, 28(2): 16 – 20.

Kim, H. and Richardson, S. L., 2003. Motion picture impacts on destination images. Annals of Toursim research, 30(1): 216 – 237.

Kozak, M. and Rimmington, M.., 2000. Tourist satisfaction with Moallorca, Spain as anoff-season holiday destination. Joural of Travel Research, 38(3): 260 – 269.

Lobato, H.L., Radilla, M.M. and Tenna, M.A., 2006. Tourism destination image, satisfaction and loyalty: Study in Ixpata – Zihuatanejo, Mexico. Tourism geography, 8(4): 343 – 358.

Loureiro, C.S. and Gonzalez, J.F., 2008. The importance of Quality, Satisfaction, Trust, and Image in relation to Rural tourist loyalty. Journal of Travel and Tourism marketing, 25(2): 117 – 136.

Martin, S. H. and Bosque, I. A. R., 2008. Exploring the cognitive – affective nature of destinationimage the role of psychological factors in its formation. Tourism management, 29(2): 263 – 277.

Mazanec, J. A., 2000. Introduction: Reports from the second symposium on the consumer psychology of tourism, hospitality and leisure (CPTHL). Tourism analysis 5(2-4): 64 – 68.

Mohamad, M., Ali, M.A., Gani, I.N, Adulad, R.A. and Mokhlis, S., 2013. Positioning Malaysia as a Tourist destination based on destination loyalty. Jourmal of Asian Social Science, 9(1): 286 – 292.

Savas, A., Centinsoz, B. C. and Kilic, I., 2013. The effect of destination image on destination loyalty: An application in Alanya. European Journal of Business and Management, 5(13): 124 – 136.

Tasci, A. D. A. and Gartner, W. C., 2007. Destination image and its functional relationships. Journal of Travel research, 45(4): 413 – 425.

Tran Thi Ngoc Lien, 2015. Measuring destination image: A case study of Hue, Vietnam. Hue university Journal of Science, 113(14): 73 – 90.

UNWTO, 2007. A Practical Guide to Tourism Development Management, World Tourism Organization. UNWTO, Madrid.

Ủy ban nhân dân tỉnh Thừa Thiên Huế, 2013. Quyết định số 1402/QĐ-UBND ngày 13/07/2009. Quy hoạch tổng thể phát triển du lịch tỉnh Thừa Thiên Huế giai đoạn 2013 – 2030.