Bùi Lê Diễm * , Nguyễn Văn Nở , Hồ Thị Thu Hồ , Trần Trung Tính Bui Le Diem Trang

* Tác giả liên hệ (bldiem@ctu.edu.vn)

Abstract

This paper proposes a number of teaching aids and tools to promote the application of information and communication technolog in the regular fostering of teachers and administrators from grade schools to enhance the efficiency in innovating training methods. WebQuest is a modern teaching methodology, built on the basis of new teaching tools (e.g. information technology and the Internet) through free, simple and easy-to-use online tools such as Google’s G Suite for education, OKMindmap, Scratch, Moodle and Facebook. WebQuest is used as a blended learning method to serve the needs of educational reform from one-way transmission, teacher-centered education to student-centered teaching, project-based learning to stimulate creative thinking and active self-learning of learners. Feeback from the learners is positive to the practices at School of Education in Can Tho University. This suggests that this teaching methodology is effective in fostering teacher professional development.
Keywords: G Suite, OKMindmap, Scratch, teacher professional developement, WebQuest

Tóm tắt

Bài báo này đề xuất một số công cụ và phương tiện dạy học nhằm đẩy mạnh việc ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong công tác bồi dưỡng thường xuyên cho giáo viên và cán bộ quản lý cơ sở giáo dục phổ thông để nâng cao hiệu quả trong đổi mới phương pháp đào tạo. Trong đó, WebQuest là một phương pháp dạy học hiện đại, được xây dựng trên cơ sở phương tiện dạy học mới là công nghệ thông tin và Internet thông qua các công cụ trực tuyến, miễn phí, đơn giản và dễ dùng như bộ G Suite cho giáo dục của Google, OKMindmap, Scratch, Moodle và Facebook. WebQuest dùng làm phương pháp dạy học pha trộn (blended learning) để phục vụ nhu cầu cải cách giáo dục từ kiểu truyền thụ một chiều, thầy đọc trò chép sang phương pháp dạy học lấy học sinh làm trung tâm, dạy học giải quyết vấn đề, dạy học dự án nhằm khơi gợi khả năng tư duy sáng tạo và tính tích cực chủ động của người học. Kết quả thực nghiệm tại Khoa Sư Phạm, Trường Đại học Cần Thơ cho thấy sự phản hổi tích cực từ người học. Điều này phần nào phản ánh hiệu quả của phương pháp dạy học WebQuest  này trong hoạt động bồi dưỡng giáo viên.
Từ khóa: Bồi dưỡng chuyên môn cho giáo viên, G Suite, OKMindmap, Scratch, WebQuest

Article Details

Tài liệu tham khảo

Cahill, J. L., 2011. The collaborative benefits of Google Apps Education Edition in higher education. PhD dissertation. Northcentral University. Available from https://www.editlib.org/p/122137/.

Efendioğlu, A., 2018. Teachers’ use of Facebook and teacher quality: Developing a ‘Facebook Effect Scale on Teacher Quality (FESTQ)’ from the perspective of PCK, TPACK, and lifelong learning frameworks. Educational Technology Research and Development.

Halat, E., 2008. A Good Teaching Technique: WebQuests. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81(3): 109–112.

Hassanien, A., 2006. Using WebQuest to Support Learning with Technology in Higher Education. The Journal of Hospitality Leisure Sport and Tourism, 5(1).

Huang, A., 2015. Comparison of programming performance: Promoting STEM and computer science education. In: IEEE Integrated STEM Education Conference,pp. 123–125.

Iskeceli-Tunc, S., and Oner, D., 2016. Use of webquest design for inservice teacher professional development. Education and Information Technologies, 21(2): 319-347.

Kabilan, M. K., 2016. Using Facebook as an e-portfolio in enhancing pre-service teachers’ professional development. Australasian Journal of Educational Technology, 32(1): 19-31.

Korn, K. A., 2014. Facing Facebook in higher rducation: How and why Students use Facebook in college. In: Cutting-Edge Technologies and Social Media Use in Higher Education. IGI Global, pp. 1–53.

Owayid, A. M., and Uden, L., 2014. The Usage of Google Apps Services in Higher Education. In: Learning Technology for Education in Cloud. MOOC and Big Data.Springer International Publishing,pp. 95–104.

Polly, D., and Ausband, L., 2009. Developing Higher-Order Thinking Skills through WebQuests. Journal of Computing in Teacher Education, 26(1): 29–34.

Rutherford, C., 2011. Facebook and Teacher Knowledge Development: An Examination of How Teachers Are Using Facebook Groups to Support their Knowledge Development. Teaching and Learning, 6(1): 15-27.

Santovec, M. L., 2012. Mindmap Your Way to Innovative Solutions. Women in Higher Education, 21(6).

Shulgina, E. M., 2017. Teaching via webquest. Language and Culture, (9).

Widodo, S., 2017. Implementing Google Apps for Education as Learning Management System in Math Education. Journal of Physics: Conference Series, 895.

Won, H., 2015. Innovative Collaborating Environment Building using OKMindmap Embedding Node Capability. Indian Journal of Science and Technology, 8(S9): 213-217.