Bùi Văn Trịnh * Nguyễn Quốc Nghi

* Tác giả liên hệ (bvtrinh@ctu.edu.vn)

Abstract

The study was conducted to determine the price expected by tourists for home-made specialities in Phong Dien district, Can Tho city. Research data were collected from 353 domestic and international tourists. Using the method of determining the expected price, research results showed that the expected price of tourists for home-made specialities in Phong Dien district is relatively low compared to the actual price such as wine, cocoa and rice vermicelli, while the price expected by tourists for the rice paper is relatively suitable. At the same time, the research results indicated that international tourists are willing to pay for home-made specialities at higher prices than domestic ones. Since then, some recommendations were proposed to improve competitiveness, promote the consumption of home-made specialities in Phong Dien district, Can Tho city.
Keywords: Homemade specialities, Phong Dien, the expected price, tourist

Tóm tắt

Nghiên cứu được thực hiện nhằm xác định mức giá mong đợi của du khách đối với các đặc sản “nhà làm” ở huyện Phong Điền, thành phố Cần Thơ. Dữ liệu của nghiên cứu được thu thập từ 353 du khách nội địa và quốc tế. Ứng dụng phương pháp xác định mức giá mong đợi, kết quả nghiên cứu cho thấy mức giá mong đợi của du khách đối với các đặc sản “nhà làm” ở huyện Phong Điền tương đối thấp, trong đó mức giá mong đợi sản phẩm rượu, cacao và bánh hỏi mặt võng khá thấp so với mức giá thực tế, trong khi mức giá mong đợi của du khách đối với sản phẩm bánh tráng tương đối phù hợp với giá bán thực tế. Đồng thời, nghiên cứu chỉ ra rằng du khách quốc tế sẵn lòng chi trả cho các  đặc sản “nhà làm” cao hơn du khách nội địa. Từ đó, nghiên cứu đã đề xuất một số khuyến nghị nhằm nâng cao khả năng cạnh tranh, thúc đẩy tiêu thụ  đặc sản “nhà làm” của hộ kinh doanh ở huyện Phong Điền, thành phố Cần Thơ.
Từ khóa: Du khách, đặc sản “nhà làm”, mức giá mong đợi, Phong Điền

Article Details

Tài liệu tham khảo

Đức Văn, 2017. Du lịch miệt vườn phát triển tốt, ngày truy cập 13/09/2017. Địa chỉ: http://cand.com.vn/doi-song/Du-lich-miet- vuon-phat- trien-tot- 445897/.

LeHew, M. L. A., and Wesley, S. C., 2007. Tourist shoppers’ satisfaction with regional shopping mall experiences. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality, 1(1): 82‐96.

Lehto, X. Y., Cai, L. A., O’Leary, J. T., & Huan, T. C.,2004. Tourist shopping preferences and expenditure behaviours: The case of the Taiwanese outbound market. Journal of Vacation Marketing, 10: 320–332.

Lưu Thanh Đức Hải, 2007. Marketing ứng dụng. Nhà xuất bản Thống kê. Hà Nội, 300 trang.

Lưu Thanh Đức Hải và Võ Thị Thanh Lộc, 2000. Nghiên cứu Marketing ứng dụng. Nhà xuất bản Thống kê. Hà Nội, 339 trang.

Timothy, D. J., 2005. Shopping tourism, retailing, and leisure. Channel View Publications. Arizona, USA, 218 pages.

Turner, W. L., & Reisinger, Y.,2001. Shopping satisfaction for domestic tourists.Journal ofRetailing and Consumer Services, 8: 15–27.