Huỳnh Nhựt Phương * , Nguyễn Thúy An Nguyễn Thị Ngọc Bích

* Tác giả liên hệ (hnphuong@ctu.edu.vn)

Abstract

The study was conducted to identify the consumers’ purchasing intention of private-label brands as shopping at two supermarkets in Can Tho City, namely Big C and Co.opMart. Research’s data was collected from 200 customers shopping at the two mentioned supermarkets through quota sampling method. Discriminant analysis of this study reveals that the group of factors, including the perceived value for money of private-label brand, the perceived price of private-label brand, the promotion of private-label brand, the identification of private-label brand, the quality of supermarket service and family income affect consumers’ purchasing intention of private-label brands. The study is expected to give practical results to retail supermarkets for supporting them to find the right direction on the path of leading private-label brands into Can Tho city market.
Keywords: Discriminant analysis, private-label brands, purchasing intention

Tóm tắt

Mục đích của nghiên cứu nhằm phân tích các yếu tố ảnh hưởng đến ý định tiêu dùng nhãn hàng riêng của khách hàng tại hai siêu thị tổng hợp chuyên bán lẻ có nhãn hàng riêng là siêu thị Big C và siêu thị Co.opMart tại thành phố Cần Thơ. Dữ liệu của 200 khách hàng được thu thập với điều kiện khách hàng đến mua sắm tại hai siêu thị nói trên thông qua phương pháp chọn mẫu hạn mức. Phương pháp phân tích phân biệt được áp dụng đã chứng minh các nhóm nhân tố bao gồm giá trị kinh tế của nhãn hàng riêng, giá cả cảm nhận của nhãn hàng riêng, chương trình khuyến mãi của nhãn hàng riêng, sự nhận biết nhãn hàng riêng, chất lượng dịch vụ của siêu thị và tổng thu nhập gia đình có ảnh hưởng đến ý định tiêu dùng nhãn hàng riêng của khách hàng. Kết quả nghiên cứu đóng góp những yếu tố thiết thực để hỗ trợ các siêu thị bán lẻ đưa ra các quyết định marketing hiệu quả nhằm đẩy mạnh việc kinh doanh nhãn hàng riêng ở thị trường thành phố Cần Thơ.
Từ khóa: Nhãn hàng riêng (NHR), phân tích biệt số, ý định tiêu dù

Article Details

Tài liệu tham khảo

Akbay, C. and Jones, E., 2005. Food consumption behavior of socioeconomic groups for private labels and national brands. Food Quality and Preference. 16(7): 621-631.

Baltas, G. and Argouslidis, P.C., 2007. Consumer characteristics and demand for store brands. International Journel of Retail and Distribution Management. 35(5): 328-341.

Chin, H., Hung, L. and Palmer, A., 2014. How active are retailers in Asia Pacific?, accessed on 10 October 2014. Available from: http://www.stproperty.sg/articles-property/generate-pdf/how-active-are-retailers-in-asia-pacific/12.

Conroy, P., 2010. Brand loyalty and the impact of private label products, accessed on 05 September 2014. Available from: http://www.deloitte.com/us/brandloyalty.

Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. and Anderson, R.E., 2010. Multivariate Data Analysis: A Global Perspective, Seventh Edition. Pearson Prentice Hall. New Jersey, 739 pages.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Thống kê ứng dụng trong kinh tế - xã hội. Nhà xuất bản Thống kê. Hà Nội, 520 trang.

Hồng Sơn, 2014. AEON Việt Nam khai trương AEON Mall Tân Phú Celadon, ngày truy cập 10/10/2014. Địa chỉ : http://baodautu.vn/aeon-viet-nam-khai-truong-aeon-mall-tan-phu-celadon.html.

Huang, M. and Voges, K.E., 2011. The propensity of purchase private brands by Chinese consumers. International Review of Business Research Papers. 7(2): 1-10.

Jaafar, S.N., Lalp, P.E. and Naba, M.M., 2012. Consumers' perceptions, attitudes and purchase intention towards private label food products in Malaysia. Asian Journal of Business and Management Sciences. 2(8): 73-90.

Madahi, A. and Sukati, I., 2012. The effect of external factors on purchase intention amongst young generation in Malaysia. International Business Research. 5(8): 153-159.

Prasanth, M.K. and Balan, J., 2013. The consumption pattern of private labels in Kerala. International Journal of Marketing, Financial Service and Management Research. 2(2): 190-198.

Richardson, P.S., Jain, A.K. and Dick, A., 1996. Household Store Brand Proneness: A Framework. Journal of Retailing. 72(2): 159-185.

Tih, S. and Lee, K.H., 2013. Perceptions and predictors of consumers’ purchase intentions for store brands: evidence from Malaysia. Asian Journal of Business and Accounting. 6(2): 105-136.

Vụ Thống kê Dân số và Lao động - Tổng cục Thống kê, 2014. Điều tra biến động dân số và kế hoạch hóa gia đình thời điểm 01/04/2013: Các kết quả chủ yếu. Trung tâm Tư liệu và Dịch vụ Thống kê – Tổng cục Thống kê. Hà Nội, 346 trang.

Wang, X. and Yang, Z., 2010. The effect of brand credibility on consumers' brand purchase intention in emerging economies: The moderating role of brand awareness and brand image. Journal of Global Marketing. 23(3): 177-188.

Wu, P.C., Yeh, G.Y.Y. and Hsiao, C.R., 2011. The effect of store image and service quality on brand image and purchase intention for private label brands. Australasian Marketing Journal. 19(1): 30-39.

Yap, M.C., Tong, D.Y.K. and Lai, K.P., 2011. Consumers’ perceptions toward international supermarket private brand products. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies. 3(1): 271-280.