Lê Thị Tố Quyên * Nguyễn Thị Phương Thảo

* Tác giả liên hệ (lttquyen@ctu.edu.vn)

Abstract

The research is aimed to evaluate factors that attract tourists to Bangkok city. It was based on individual interviews of 145 international travellers to Bangkok city and use of exploratory factors analysis and multiple linear regression analysis methods. This study outcomes indicated that there are six factors that attract tourists to Bangkok city. In descending order of influence they include tourism resources, infrastructure for tourism, shopping and leisure activities, advertisement and promotion policies, human resources, and cuisine.
Keywords: Attracting factors, Bangkok city, tourists

Tóm tắt

Mục đích của nghiên cứu là đánh giá những nhân tố tạo nên sự thu hút khách du lịch đến Bangkok. Nghiên cứu đã tiến hành phỏng vấn 145 khách du lịch quốc tế đến Bangkok bằng bảng câu hỏi. Dữ liệu được xử lý bằng phương pháp phân tích nhân tố khám phá và hồi quy tuyến tính đa biến. Kết quả nghiên cứu cho thấy rằng có sáu nhân tố ảnh hưởng đến sự thu hút khách du lịch ở Bangkok theo thứ tự giảm dần là: “Tài nguyên du lịch”, “Cở sở hạ tầng”, “Hoạt động mua sắm và giải trí”, “Quảng bá và xúc tiến du lịch”, “Nguồn nhân lực”, “Ẩm thực”.
Từ khóa: Nhân tố thu hút, Thành phố Bangkok, Khách du lịch

Article Details

Tài liệu tham khảo

Clare, L., 2006. Tourism clusters on the Murray River: success factors and barriers. Australasian Journal of Regional Studies. 12(3): 321-342.

Hannah, N., Anna, S., 2010. The success of tourism in Rwanda – Gorillas and more. World Development Report. 27 pages.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Tập 2. Nhà xuất bản Hồng Đức. Thành phố Hồ Chí Minh, 179 trang.

Siripen, Y., Kevin, W., 2014. International Tourists’ Travel Motivation by Push-Pull Factors and the Decision Making for Selecting Thailand as Destination Choice. World Academy of Science, Engineering and Technology. 8(5): 1348-1353.

Siriporn, M., 2010. International Tourist satisfaction and destination Loyalty: Bangkok, Thailand. Asia Pacific Journal of Tourism Researach. 15: 21-42.

Suthathip, S., 2014. Factors Affecting Tourist Satisfaction: An Empirical Study in the Northern Part of Thailand. EDP Sciences. 12: 1-9.

Thavorn, T., John, W., 2010. An Analysis of Factors Influencing the Competitiveness of the Thai Tourism Industry. International Conference on Business and Economics Research. 1: 38-141.

Tun, T., Athapol, R., 2016. Factors Influencing International Visitors to Revisit Bangkok, Thailand. Journal of Economics, Business and Management. 4(3): 220-230.

USAID, 2013. Tourism destination management achieving sustainable and competitive results, https://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/2151/DMOworkbook_130318.pdf, truy cập ngày 9/2/2017.