Nguyễn Thị Thu An * , Nguyễn Thị Ngọc Thứ , Đinh Thị Kiều Oanh Nguyễn Văn Thành

* Tác giả liên hệ (nttan@ctuet.edu.vn)

Abstract

The objective of the study aimed to analyze the factors impacting on academic performance of undergraduate freshmen or sophomores in Can Tho University of Technology (CTUT). The main analysis methods of this study was Exploratory Factor Analysis (EFA). The data of the study were collected from 561 undergraduate freshmen or sophomores in CTUT. Research results  indicated two factors that influenced positively  the academic performance of students was the  factor of students themselves  and the factor of  lecturer capacity. In particular, the factors that belonged to the students included knowledge gained after learning, motivation of learning, self-motivation of undergraduate freshmen or sophomores affecting the academic results higher than factors  to the lecturers capacity.
Keywords: Academic performance, factor, undergraduate freshmen or sophomore students

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu là tìm ra những nhân tố ảnh hưởng đến kết quả học tập của sinh viên chính quy năm thứ nhất và năm thứ hai của Trường Đại học Kỹ thuật – Công nghệ Cần Thơ. Phương pháp phân tích chính được sử dụng trong nghiên cứu là phân tích nhân tố khám phá. Số liệu được sử dụng trong phân tích được thu thập từ 561 sinh viên năm thứ nhất và năm thứ hai của Trường Đại học Kỹ thuật – Công nghệ Cần Thơ. Kết quả nghiên cứu đã chỉ ra hai nhóm nhân tố ảnh hưởng thuận chiều đến kết quả học tập của sinh viên năm thứ nhất và năm thứ hai là nhân tố thuộc bản thân sinh viên và nhân tố thuộc về năng lực giảng viên. Trong đó, nhân tố thuộc về sinh viên bao gồm kiến thức đạt được sau khi học, động cơ học tập, tính chủ động của sinh viên có ảnh hưởng đến kết quả học tập cao hơn nhân tố thuộc về năng lực giảng viên. 
Từ khóa: Kết quả học tập, Nhân tố, Sinh viên năm thứ nhất năm thứ hai

Article Details

Tài liệu tham khảo

Abrantes JL, Seabra C, Lages LF, 2007. Pedagogical affect, student interest, and learning performance. Journal of Business Research, 60, pp. 960–964.

Biggs J, 1999. Teaching for Quality Learning at University. Buckingham, Open University Press.

Braskamp LA, Ory JC, 1994. Assessing Faculty Work: Enhancing Individual and Institutional Performance. San Francisco, Jossey-Bass

Cole M S, Field HS, Harris SG, 2004. Student learning motivation and psychological hardiness: Interactive effects on students' reactions to a management class. Academy of Management Learning and Education, 3, 64-85.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS Tập 1. Nhà xuất bản Hồng Đức. Thành phố Hồ Chí Minh, 296 trang.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS Tập 2. Nhà xuất bản Hồng Đức. Thành phố Hồ Chí Minh, 180 trang.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Thống kê ứng dụng trong Kinh tế - Xã hội. Nhà xuất bản Thống kê. Hà Nội, 524 trang.

Marks RB, 2000. Determinants of student evaluation of global measures of instructor and course value. Journal of Marketing Education, 22 (2) (2000), pp. 108–119

Nguyễn Thị Mai Trang, Nguyễn Đình Thọ, Mai Lê Thúy Vân, 2008. Các yếu tố chính tác động vào kiến thức thu nhận của sinh viên khối ngành kinh tế, ĐH Quốc Gia TP. HCM - Nghiên cứu khoa học trong Quản trị kinh doanh. Nhà xuất bản Thống kê.

Noe RA, 1986. Trainees' attributes and attitudes: Neglected influences on training effectiveness. Academy of Management Review, 11, 736-749

Young MR, Klemz BR, Murphy JW, 2003. Enhancing learning outcomes: The effects of instructional technology, learning styles, instructional methods, and student behaviour. Journal of Marketing Education, 25 (2), 130-142.