Huỳnh Văn Tùng * Lưu Thanh Đức Hải

* Tác giả liên hệ (hvtungmba14@gmail.com)

Abstract

This paper is aimed to explore the market structure and analyze the competitive process of the sugarcane market in the Mekong Delta. Criteria including barriers to entry, buyer and seller concentration, classification of product quality, and distribution of market information were recruited in the study. SCP approach and descriptive statistics were applied in data analysis. The result of the study indicates that the sugarcane market in the study was competitive. The concentration level of the sugarcane market was rather high; and competition among enterprises were detected, but not too fierce and acrimonious. However, sugarcane traders and wholesalers whose market shares are low were operating their business in a highly competitive market. To sugarcane competitors, the concentration of market share in a certain sugar business cannot be identified; and it is easy for traders to access to market information.
Keywords: Market structure, Mekong Delta, sugarcane

Tóm tắt

Bài viết này tập trung nghiên cứu cấu trúc thị trường và phân tích các quá trình cạnh tranh trên thị trường mía đường Đồng bằng sông Cửu Long (ĐBSCL) bằng việc sử dụng các tiêu chí (1) Rào cản gia nhập, (2) Sự tập trung người mua và người bán, (3) Phân loại chất lượng sản phẩm, và (4) Phân phối thông tin thị trường. Bằng phương pháp SCP, phương pháp phân tích thống kê mô tả, nghiên cứu chỉ ra rằng thị trường mía đường có sự cạnh tranh. Kết quả nghiên cứu cũng cho thấy, mức độ tập trung của thị trường đối với doanh nghiệp mía đường khá cao, sự cạnh tranh giữa các doanh nghiệp là có tồn tại nhưng không quá khốc liệt và gay gắt. Tuy nhiên, đối với thương lái mía và nhà bán buôn ĐBSCL thì hoạt động trong một thị trường cạnh tranh. Thị phần của họ thấp và mức độ canh tranh cao. Đối với các đối thủ cạnh tranh thì tập trung thị phần không nằm trong một doanh nghiệp mía đường nào; và thương nhân dễ dàng tiếp cận thông tin thị trường.
Từ khóa: Cấu trúc thị trường, mía đường, tác nhân, cạnh tranh, Đồng bằng sông Cửu Long

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bain, J.S, 1959. Industrial Organization. New York: Wiley Baker, J. B., Woodward, P. A, 1998. Market Power and the Cross-industry Behaviour of Price around a Business Cycle Trough. Working Paper No. 221. Bureau of Economics. Federal Trade Commission.

Bain, J.S, 1968. Industrial Organization, 2nd Edition, John Wiley, New York.

Clodius, R.L. and W.F. Mueller, 1961. “Market Structure Analysis as an Orientation of Research in Agricultural Economics”. Journal of Farm Economics, 43,3,515-553.

Duc-Hai, Luu-Thanh, 1993. “Market Structure, Conduct, and Performance Analysis: The Case of Shrimp Industry in the Mekong River Delta, Vietnam”. Unpublished Master Thesis, University of The Philippines.

Duc-Hai, Luu-Thanh, 2003. The Organization of the Liberalized Rice Market in Vietnam, Vietnam.

Dijkstra, T, 1997. “Horticultural Marketing Channels in Kenya: Structure and development”, Ph.D. Thesis, Wageningen University, The Netherlands. 253p.

Edward S. Mason, 1939. "Price and Production Policies of Large-Scale Enterprise", American Economic Review, Vol.29, no 1 Mar.1939.

Goossens, F, 1994. “Performance of Cassava Marketing in Zaire”.Ph.D.Thesis, Leuven: Catholic University of Leuven.

Gichangi, 2010. Analysis of Structure, Conduct and Performance of Sweet potato marketing: The case of Nairobi and Kisumu, Kenya.

Kohls, R.L. and Uhl, J.N, 1990. Marketing of Agricultural Products, 7th Edition, New York, Macmillan.

Scherer, F.M. and Ross, D, 1990. Industrial Market Structure and Economic Performance. Third Edition, Houghton Mifflin Company, Boston.

Tilburg, A. Van, 1988. “Performance Measurement in Respect of Periodic Markets and Marketing Agents Operating at these Markets in Southwest Benin, West-Africa”. Proceedings of the European Marketing Academy Conference, Bradford (UK), p. 625-646.

Tilburg, A. Van, 1992. “Competition at Rural Markets in South Benin”. In: L. Cammann (ed.), Traditional Marketing Systems, German Foundation for International Development (DSE), Feldafing, p. 101-112.

Wolday, A, 1994. Food and Grain Marketing Development in Ethiopia, after the market reform of 1990: A case study of Alaba Siraro District. Koster Publisher, Berlin.328p.