Nguyễn Hữu Đặng * , Lê Tín , Bùi Diên Giàu , Hồ Hữu Phương Chi , Lê Trần Phước Huy , Nguyễn Hồng Thoa , Hà Mỹ Trang Đặng Thị Ánh Dương

* Tác giả liên hệ (nhdang@ctu.edu.vn)

Abstract

This study is aimed to identifying factors affecting students? time on sefl-study at School of Economics and Business Administration (SEBA) based on a survey of 523 observations in April 2014. According to the statistical results, on average, students spent 2.45 hours on self-study per one classroom hour. However, there was a large variability among students in time spending on self-study of 0.26 - 4.32 hours per a classroom hour. The results of multiple regression revealed that some factors such as the grades of the university entrance exam, cumulative grade point average and group assignments positively affecting student?time spent on self-study while the number of credits enrolled, part-time job had negative impact on studen?s time spent on self-study. In addition, the study also found that students had not utilized well the supported facilities for self-study yet (PCs, internet). The study recommended that further promoting the roles of class academic advisors in enhancing academic consulting activities for students; course evaluation methods should be considered to promote self-study of students
Keywords: activities of students, self study time, School of, self study time, School ofEconomics and Business Administration

Tóm tắt

Nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến thời gian tự học của sinh viên Khoa Kinh tế - Quản trị kinh doanh được thực hiện dựa trên bộ dữ liệu khảo sát từ 523 sinh viên vào tháng 4/2014. Kết quả thống kê cho thấy, sinh viên sử dụng 2,45 tiết tự học cho 1 tiết lên (50 phút). Tuy nhiên, có sự biến thiên lớn giữa các sinh viên trong việc dành thời gian tự học, từ 0,26 - 4,32 tiết tự học/1 tiết lên lớp. Kết quả phân tích hàm hồi quy đa biến cho thấy, các yếu tố như điểm đầu vào đại học, điểm trung bình tích lũy trong thời gian học đại học, bài tập nhóm có ảnh hưởng tích cực đến việc sử dụng thời gian tự học của sinh viên; trong khi đó, các yếu tố như số lượng tín chỉ đăng ký học, đi làm thêm, học vượt tiến độ làm cho thời gian tự học của sinh viên sẽ ít đi. Bên cạnh đó, nghiên cứu cũng phát hiện, sinh viên chưa khai thác tốt các cơ sở vật chất hỗ trợ tự học (máy tính cá nhân, internet) cho tự học. Các giải pháp được đề xuất bao gồm: phát huy tích cực vai trò của cố vấn học nhằm nâng cao chất lượng tư vấn cho sinh viên; phát huy tinh thần nhiệt huyết và trách nhiệm của giảng viên trong cải tiến phương pháp đánh giá học phần sẽ giúp sinh viên sử dụng nhiều thời gian cho tự học hơn.
Từ khóa: Sử dụng 2 giờ tự học, tự học, sinh viên tự học, thời gian tự học, Khoa Kinh tế - Quản trị Kinh doanh

Article Details

Tài liệu tham khảo

Abdullah, Mardziah Hayati (2001), Self-Directed Learning, ERIC Digest.

Dominique Rabine-Bucknor (2010), Adult Teaching and Learning: Self-Directed Learning, Application Paper, Colorado State University.

I.F. Kharlamop (1978), Phát huy tính tính cực học tập của học sinh như thếnào, Tập I, II, NXB Giáo dục, Hà Nội.

Gettinger, M. (1985)Time allocationed and time spent relative to time needed for learning as determinants of achienement, Journal of Educational Psychology.

Glaser, R. (1991). The maturing of the relationship between the science of learning and cognition and educational practice. Learning and instruction, J. 129-144.

Lê Công Triêm (2001), Bồi dưỡng thời gian tự học, tự nghiên cứu cho sinh viên đại học, Tạp chí Giáo dục, số 8, tr 30 – 35.

Nguyễn Cảnh Toàn (chủ biên), Nguyễn Kỳ, Vũ Văn Táo, Bùi Tường (1997), Quá trình dạy - tự học, NXB Giáo dục, Hà Nội

Vossensteyn, H. (2009). Challenges in Student Financing: State Financial Support to Students – A Worldwide Perspective. Higher Education in Europe 34, no. 2: 171-187.

Walberg, H.J.,& Tsai, S.L. (1985). Correlates of reading achievement and attitude: A national assessment study. Journal of Educational Research, 1& (3), 159-167.