Nguyễn Thanh Tòng *

* Tác giả liên hệ (nguyenttong@gmail.com)

Abstract

Besides teachers and facilities, the library system at universities and colleges is mostly considered as well. In order to study well under the credit system, the abundance of reference sources in library, including digital materials, is one among significant conditions for good knowledge acquirement of students. Therefore, through multiple regression analysis this paper is aimed to determine what and how these factors influence the quality of library services. The findings show the highest satisfaction level of the students towards the serving capacity and the tangible media. Thereby, enhancing the serving ability and improving the equipment in the library are necessary to meet increasing demands of the readers.
Keywords: Credits, digital, library, satisfaction, service quality, university

Tóm tắt

Bên cạnh đội ngũ giáo viên và cơ sở vật chất, thệ thống thư viện tại các trường đại học cao đẳng cũng rất được quan tâm. Để học tốt theo hình thức tín chỉ, thì nguồn tài liệu tham khảo đồi dào của thư viện trong đó có cả tài liệu số là điều kiện rất quan trọng cho sinh viên tiếp thu tốt hoạt động trên lớp. Do vậy, nghiên cứu về chất lượng dịch vụ thư viện trường Đại học Bạc Liêu thông qua phân tích hồi qui đa biến để xác định mức độ ảnh hưởng của các nhân tố đến chất lượng dịch vụ thư viện. Kết quả cho thấy mức độ hài lòng của sinh viên cao nhất về Phục vụ và Phương tiện hữu hình. Qua đó, quản lý thư viện cần phải hoàn thiện phong cách phục vụ, cải thiện trang thiết bị ở thư viện để đáp ứng nhu cầu ngày càng cao của độc giả.
Từ khóa: Thư viện, chất lượng dịch vụ, đại học, hài lòng, điện tử, tín chỉ

Article Details

Tài liệu tham khảo

Cruz, M. C. C., Gutierrez, L. A. D., Lopez, M. G. L., 2011. Adjusting Servqual Model In a High Education Library Service, POM 2011. Twenty Second Annual Conference, Reno, Nevada. U.S.A. April 29 –May 2.

Hair, J. F., & al., 2006. Multivariate Data Analysis. Prentical-Hall International, Inc. New Jersey, 899 trang

Hernon, P., Calvert, P. J., 1996. Methods for measuring service quality in university libraries In New Zealand. Journal of Academic Librarianship. 22: 387-391.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Hồng Đức. TP.HCM, 295 trang.

Huỳnh Đình Chiến và Huỳnh Thị Xuân Phương, 2012. Nâng cao chất lượng các dịch vụ Thông tin – thư viện, ngày cập nhật 10/12/2013. Địa chỉ http://webapp.lrc.ctu.edu.vn/bantin/index.php/chuyen-de/16-nang-cao-cht-lng-cac-dch-v-thong-tin--th-vin

Julien, H., Given, M. L., 2003. Faculty-librarian relationships in the information literacy context: A content analysis of librarians’ expressed attitudes and experiences. Canadian Journal of Information and Library Science. 27: 65-87.

Lê Quỳnh Chi, 2013. Thư viện đại học góp phần nâng cao chất lượng đào tạo, ngày cập nhật 07/12/2013. Địa chỉ http://nlv.gov.vn/nghiep-vu-thu-vien/thu-vien-dai-hoc-gop-phan-nang-cao-chat-luong-dao-tao.html

Nguyễn Thị Mai Trang và Trần Xuân Thu Hương, 2010. Chất lượng dịch vụ thư viện so sánh giữa hai mô hình: Chất lượng kỹ thuật/ chức năng và SERVQUAL. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ. 13: 62-72.

Nimsomboon, N., Nagata, H., 2003. Assessment of Library Service Quality at Thammasat University Library System: Thammasat University Library. Thammasat University. Bangkok, 63 trang.

Nitecki, D. A., 1996. Changing the concept and measure of service quality in academic libraries. Journal of Academic Librarianship. 22: 181-190.

Nitecki, D. A., Hernon, P., 2000. Measuring service quality at Yale university libraries. The Journal of Academic Librarianship. 26: 259-273.

Nunnally, J., Berstein, I. H., 1994. Psycometric Theory 3rd ed. McGraw-Hill. New York, 752 trang.

Oakland, J. S., 2003. Statistical Process Control. Butterworth-Heinemann. Oxford

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., Berry, L. L., 1988. SERVQUAL: A Muitple- Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of retailing. 64:12-40.