Nguyễn Phú Lộc * Trần Công Thái Học

* Tác giả liên hệ (nploc@ctu.edu.vn)

Abstract

The article reported the surveyed results of students ' errors in calculus problem solving. Surveyed subjects were 12 grade students and mathematics teachers in grades. The results showed that the students committed several different error types and teachers, also, said that the violations of students ' errors have been frequent. The results obtained were also compatible with the opinions of domestic and foreign experts in mathematics education.
Keywords: Error, error analysis, teaching calculus, solving problem, mathematics education

Tóm tắt

Bài báo tường thuật kết quả khảo sát lỗi của học sinh trong giải toán giải tích. Đối tượng khảo sát là học sinh lớp 12, và giáo viên dạy toán ở các lớp được khảo sát. Kết quả cho thấy là học sinh phạm nhiều loại lỗi khác nhau trong giải toán giải tích, giáo viên cũng cho rằng việc phạm các lỗi trên của học sinh là thường xuyên. Kết quả thu được cũng tương hợp với các nhận định của các chuyên gia trong và ngoài nước.
Từ khóa: Lỗi, phân tích lỗi, dạy học giải tích, giải toán, giáo dục toán học

Article Details

Tài liệu tham khảo

Chu Bích Thu và ctv (Viện ngôn ngữ học), 2013. Tự điển Tiếng Việt phổ thông (tái bản lần thứ nhất). NXB Phương Đông. TP.HCM.

Legutko, M., 2008. An analysis of students’ mathematical errors in teaching- research process. In “Handbook of Mathematics Teaching Research: Teaching Experiment – A Tool for Teacher-Researchers” (Output of the Krygowska Project “Professional Development of Teacher-Researchers” 2005-2008 Supported by a grant from Socrates Comenius 2.1 Program No. 226685-CP-1-2005-1-PL-COMENIUS-C21 Printed in Drukarnia Cyfrowa KSERKOP, Kraków.

Nguyễn Phú Lộc, 2008. Giáo trình xu hướng dạy học không truyền thống. Trường Đại học Cần Thơ, TP. Cần Thơ.

Nguyễn Phú Lộc, 2010. Dạy học hiệu quả môn giải tích trong trường trung học phổ thông. NXB Giáo dục, Hà Nội.

Nguyễn Phú Lộc, 2014. Phương pháp nghiên cứu trong giáo dục. NXB Đại học Cần Thơ. TP. Cần Thơ.

Marzano, R., 1992. A different kinds of classroom- Teaching with dimensions of learning. Alexandria, Va: Association for Supervision and Curriculum Development.