Bùi Văn Trịnh * Nguyễn Văn Đậm

* Tác giả liên hệ (bvtrinh@ctu.edu.vn)

Abstract

Bac Lieu with many attractive tourist destinations is attracting a large number of domestic and foreign tourists. Particularly, in recent years, the province's cultural tourism has prospered with new destinations built to meet the demand to learn, discover the culture, history, and people of Bac Lieu. However, the quality of service at cultural destinations is inadequate and needed to improve in the coming time. Aming to do that this study was conducted with direct interviews of 100 tourists at the cultural destinations in the province. Through the method of testing the reliability of the scale by coefficient Cronbach's Alpha and factor analysis EFA, the results showed that factors of the cultural destinations need to be considered including: professionalism, impressiveness, attitude of service and safety, cultural knowledge, employee uniforms. Matrix IPA also be analyzed to provide a basis for strategic solutions to improve the quality of service at cultural tourism destinations of Bac Lieu in particular and tourism in general.
Keywords: Destination, tourism service, quality, affecting factors, IPA

Tóm tắt

Bạc Liêu với nhiều điểm đến du lịch hấp dẫn, đang thu hút được số lượng lớn du khách trong và ngoài nước. Đặc biệt, những năm gần đây, du lịch văn hóa của tỉnh đã có nhiều khởi sắc với nhiều điểm đến được xây dựng mới nhằm đáp ứng nhu cầu tìm hiểu, khám phá của du khách về văn hóa, lịch sử, con người Bạc Liêu. Mặc dù vậy, chất lượng dịch vụ tại các điểm đến văn hóa còn nhiều bất cập, cần phải cải thiện trong thời gian tới. Để góp phần nâng cao chất lượng dịch vụ du lịch tại các điểm đến văn hóa, bài nghiên cứu đã tiến hành phỏng vấn trực tiếp 100 du khách tại các điểm đến văn hóa trên địa bàn tỉnh. Thông qua phương pháp kiểm định độ tin cậy của thang đo bằng hệ số Cronbach’s Alpha và phân tích nhân tố EFA, kết quả cho thấy, các yếu tố mà các điểm đến văn hóa cần quan tâm đến bao gồm: Tính chuyên nghiệp, khả năng tạo ấn tượng, thái độ phục vụ và tính an toàn, khả năng tìm hiểu giá trị văn hóa, đồng phục của nhân viên. Ma trận IPA cũng được phân tích để làm cơ sở đưa ra các giải pháp ứng với từng phần tư chiến lược nhằm góp phần nâng cao chất lượng dịch vụ điểm đến du lịch văn hóa Bạc Liêu nói riêng và du lịch Bạc Liêu nói chung.  
Từ khóa: Điểm đến, Dịch vụ du lịch, Chất lượng, Nhân tố ảnh hưởng, IPA

Article Details

Tài liệu tham khảo

Anestis Fotiadis & Chris Vaeeilliadis (2010). Rural tourism service quality in Greece. E – Review of tourism research, Vol.8, No. 4, 2010, pp 69 – 84.

Đinh Công Thành và ctv (2012). Giải pháp nâng cao chất lượng dịch vụ du lịch Phú Quốc. Kỷ yếu Khoa học 2012: 195 – 202, Trường Đại học Cần Thơ.

Lưu Thanh Đức Hải (2012). Giải pháp nâng cao chất lượng dịch vụ du lịch trên địa bàn thành phố Cần Thơ. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, trang 231 - 241.

Martilla, J.A. and James, J.C. 1997. Important – Performance analysis. Journal of Marketing, 41 (1). pp. 77 – 79.

Nguyễn Bá Lâm (2007). Giáo trình tổng quan về du lịch và phát triển du lịch bền vững. Khoa Du lịch - Đại học Kinh doanh và Công nghệ Hà Nội.

Nguyễn Huy Phương và Lưu Tiến Thuận (2012). Giải pháp nâng cao chất lượng du lịch dịch vụ Hậu Giang. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, trang 45 – 51.

T.Bindu & C.Kangarai (2013). Important – Performance analysis as a strategic tool for destination attractiveness: an analysis of domestic travelers to Kerala. International journal of management & business studies, Vol.3, Issue 1, Jan – March 2013, pp. 61 – 67.

Wade, D. J, and Eagles, P.(2003). The use of important-performance analysis and market segmentation for tourism managrement in parks and protected areas: An application to Tanzania’s national parks. Journal of Ecotourism, 2, pp.196-212.

Zhang, Q., and Chow, I. (2004). Application of important-performance model in tour guide’s performance: Evidence from mainland Chinese outbound visitors in Hong Kong. Tourism Management, Vol 25, No.1, pp. 81-91.