Huỳnh Ngọc Thái Anh * Phạm Nguyên Hoàng

* Tác giả liên hệ (huynhngocthaianh@gmail.com)

Abstract

Gesture recognition technology has been researched and developed in the world by large corporations and universities in domestic and foreign countries. However, its applications are mainly focused on game control, computer control, robot control, interactive television, etc. There are very few applications focused on supporting education. In addition, presenters can take notes by hand on the screen or perform  zoom content by sweeping hands. With the exceptional capabilities, the  research brings the most visual feeling about teaching presentation, thereby enhancing the ability to acquire and create  strong interest for learners.
Keywords: Application, Camera Kinect, Gesture recognition, Interactive capabilities, Supporting education, Teaching presentation

Tóm tắt

This research “The teaching system with gesture recognition” is an application of the gesture recognition technology to control the visual presentation. The interactive capabilities allow users comfortably stand and present while the slides of the presentation are shown. Whenever a presenter wants, they can easily move to the next slide just by sweeping hands in the air without using devices such as mouse, pen. Công nghệ nhận dạng cử chỉ từ lâu đã được tiến hành nghiên cứu và phát triển trên thế giới bởi các tập đoàn lớn và các trường đại học trong và ngoài nước. Những ứng dụng của nó chủ yếu tập trung vào như điều khiển game, điều khiển máy tính, điều khiển robot, tivi tương tác… nhưng lại chưa có nhiều đề tài hay ứng dụng hướng đến hỗ trợ giáo dục. Đề tài “Hệ thống hỗ trợ giảng dạy bằng công nghệ nhận dạng cử chỉ” là một ứng dụng của công nghệ nhận dạng cử chỉ vào điểu khiển trình chiếu trực quan. Những khả năng tương tác cao mà đề tài này mang lại như việc người dùng có thể đứng thoải mái trình bài nội dung đang được trình chiếu. Bất cứ khi nào muốn, giảng viên có thể dễ dàng tiếp tục chuyển đến slide tiếp theo chỉ với động tác lướt tay trong không khí mà không phải sử dụng thiết bị hỗ trợ như chuột, bút trình chiếu. Ngoài ra, giảng viên có thể thực hiện ghi chú bằng cách viết bằng tay không lên màn hình hay thực hiện zoom nội dung bằng cách lướt hai tay… Với những khả năng vượt trội, đề tài này đem đến những cảm nhận trực quan nhất về cách trình bày của người dạy, qua đó tăng cường khả năng tiếp thu và tạo hứng thú mạnh cho người học.
Từ khóa: Camera Kinect, Công nghệ nhận dạng cử chỉ, Hệ thống hỗ trợ giảng dạy, Hỗ trợ giáo dục, Trình chiếu trực quan, Tương tác cao

Article Details

Tài liệu tham khảo

Andrew K. Lui, Vanessa S.C. Ng, Chun-Hong Chan. 2013. Gesture-Based Interaction for Seamless Coordination of Presentation Aides in Lecture Streaming. The Open University of Hong Kong.

Bob L. Sturm. 2011. Gesture Based Presentation Tool. Master Thesis. Aalborg University Copenhagen. Denmark

Daniele Ravì. 2010. Kinect: the next generation of motion control. Master Thesis. The University of Catania. Italy. Pages 9-16

Hassani, A. Z. 2011. Touch versus in-air Hand Gestures: Evaluating the acceptance by seniors of Human-Robot Interaction using Microsoft Kinect. Master Thesis, University of Twente, Enschede, Netherlands.

In-Ho Choi, YoungHo Kim, JeongWoo Seo. 2015. Control the PowerPoint by Kinect. https://kr.linkedin.com/pub/in-ho-choi/ba/636/aa5.html. assessed on 10/10/2015.

K.K.Biswas, S.K.Basu. 2011 Gesture Recognition using Microsoft Kinect.in: K.K.Biswas and S.K.Basu (Editors). Proceedings of the 5th International Conference on Automation, Robotics and Applications, Dec 6-8, 2011, Wellington, New Zealand.

Ngô Mạnh Tiến, Pham Xuân Minh, Lê Trung Kiên, Trần Đức Hiếu, Phạm Văn Quyết, Nguyễn Ngọc Anh, Hà Thị Kim Duyên. Nguyễn Phương Nam. 2013 trong: Ngô Mạnh Tiến. Omni mobile robot tránh vật cản sử dụng cảm biến camera Kinect. Hội nghị toàn quốc lần thứ 2 về Điều khiển và Tự động hoá. 11/2015. Thái Nguyên.

Nguyễn Hoàng Minh và Trương Ngọc Tuân. 2010. Hệ thống thiết kế và trình diễn cảnh 3 chiều. Luận văn Đại học. Đại học Khoa học tự nhiên.

Nguyễn Văn Đức, Nguyễn Hồng Đức. 2012. Robot tự hành tránh vật cản sử dụng thiết bị Kinect, Luận văn Đại học. Đại học Quốc gia TP. Hồ Chí Minh.

Petr Altman, 2013, Using Microsoft Kinect Device for Natural User Interface. Master Thesis, University of West Bohemia. Czech. Pages 30-33.

Trần Việt Đức,.2013. Trương Minh Hiếu, Nghiên cứu và ứng dụng Kinect vào việc trình chiếu tài liệu. Luận văn Đại học. Đại học Lạc Hồng.

Wikipedia. 2013. Kinect. https://en.wikipedia.org/wiki/Kinect. assessed on 10/10/2015.

Wright, M., Lin, C.-J., O'Neill, E., Cosker, D. and Johnson, P., 2011. 3D Gesture recognition: An evaluation of user and system performance. In: Pervasive Computing - 9th International Conference, Pervasive 2011, Proceedings. Heidelberg: Springer Verlag.