Dương Đăng Khoa * Bùi Cao Nhẫn

* Tác giả liên hệ (ddkhoa@vttu.edu.vn)

Abstract

The objective of the study was to explore the factors affecting the level of satisfaction of students in the Mekong Delta (MD) on services (referred as educational services) provided by universities. A convenient sample of 659 students studying at six universities (stratified sampling) in the Mekong Delta was used. The analysis shows that the satisfaction of students is positively affected by the factors including: (1) the school’s image, (2) service quality, and (3) price perceived. Finally, some implications are proposed to improve the level of student satisfaction as well as suggestions for further study.
Keywords: Level of satisfaction, perceived price, school’ s image

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu nhằm khám phá các nhân tố tác động đến mức độ hài lòng của sinh viên các trường đại học tại Đồng bằng sông Cửu Long (ĐBSCL) về các dịch vụ do trường cung cấp được gọi chung là dịch vụ giáo dục đại học. Mẫu thu thập từ 659 sinh viên bằng phương pháp chọn mẫu thuận tiện đang theo học tại 6 trường đại học (bằng phương pháp chọn mẫu phân tầng) trong khu vực ĐBSCL. Kết quả phân tích cho thấy: (1) Hình ảnh nhà trường có ảnh hưởng tích cực đến mức độ hài lòng của sinh viên; (2) Chất lượng dịch vụ có ảnh hưởng tích cực đến mức độ hài lòng của sinh viên và (3) Giá cả cảm nhận có ảnh hưởng tích cực đến mức độ hài lòng của sinh viên. Cuối cùng, một số hàm ý được đề xuất nhằm nâng cao mức độ hài lòng của sinh viên cũng như những gợi ý cho nghiên cứu tiếp theo.  
Từ khóa: Level of satisfaction, Perceived price, School' s image

Article Details

Tài liệu tham khảo

Asubonteng, P., Mccleary, K., and Swan, J. (1996). SERVQUAL revisited: a critical review of service quality. The Journal of Service Marketing, 10(6), 62-81.

Azoury, N. M., et al. (2013). University Image and its Relationship to Student Satisfaction: Case of the Holy Spirit University ofKaslik, Lebanon. Journal of Executive, 12(1), 1-13.

Beneke, J., Adam, O., Demetriou, O., và Solomons, R. (2011). An exploratory study of the relationship between store image, trust, satisfaction and loyalty in a franchise setting. Southern African Business Review, 15(2), 59-74.

Brady, M. (2002). Performance only measurement of service quality: A replication and extension. Journal of Business Research, 1, 17-31.

Chua, C. (2004). Perception of Quality in Higher Education. Australian Universities Quality Forum. AUQA Occasional Publication, 181-187.

Cronin, J. J., and Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.

Dehghan, A. (2006). Relationship between service quality and customer satisfaction: In the case of CCG (Customer Centric Group) CO. Luận văn thạc sĩ. TP. Luleå- Thuỵ Điển: Trường đại học Kỹ thuật Luleå.

Dyke, T. P., and Kappelman, L. A. (1997). Measuring Information Systems Service Quality: Concerns on the Use of the SERVQUAL Questionaire. MIS Quarterly, 21(2), 195-208.

Firdaus, A. (2006). The Development of HEdPERF: A New Measuring Instrument of Service Quality for the Higher Education Sector. Internationsl Journal of Consumer Studies, 30(6), 569-581.

Genestre, A., and Herbig, P. (1996). Service Expectations and Perceptions Revisited: Adding Product Quality to SERVQUAL. Journal of Marketing Theory and Practice, 4(4), 72-82.

Grönroos, C. (1978). A Service-Oriented Approach to Marketing of Services. European Journal of Marketing, 12(8), 588–601.

Huỳnh, L. P., và Lưu, T. T. (2012). Phân tích các nhân tố ảnh hưởng đến lòng trung thành của khách hàng đối với nước giải khát có gas Pepsi tại thành phố Cần Thơ. Kỷ yếu Khoa học trường Đại học Cần Thơ (pp. 115-124). Cần Thơ: NXB Đại Học Cần Thơ.

Kennedy, S. (1997). Nurturing corporate image. European Journal of Marketing, 11(3), 120-164.

Kotler, P. (2001). Marketing Management. New Jersey: Prentice-Hall: .

Lee, J., Lee, J., and Feick, L. (2011). The Impact of switching costs on the customer satisfaction loyalty link: Mobile phone service in France. The Journal of Services Marketing, 15(1), 35-48.

Lewis, B., and Mitchell, V. (1990). Defining and measuring the quality of customer. Marketing Intelligence và Planning, 8(6), 11-17.

Maria, P., David, A., and Marion, B. (2007). Service Quality in Higher Education: The Experience of Overseas Students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport và Tourism Education, 6(2), 55-67.

Nguyễn, P. Đ. (2005). Quản lý chất lượng trong các tổ chức. Hà Nội: NXB Lao động- Xã hội.

Nguyễn, P. H., và Phạm, T. N. (2007). SERVQUAL hay SERVPERF – Một nghiên cứu so sánh trong ngành siêu thị bán lẻ Việt Nam. Tạp chí Phát triển KHvàCN, 8(10), 1-8.

Nguyễn, T. X., và Trần, L. T. (2013). Kiểm định thang đo chất lượng đào tạo MBA tại Việt Nam. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ, 18(Q1).

Oliver, R. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing, 17(10), 460-469.

Oliver, R. (1997). Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer. New York: McGraw-Hill.

Parasuraman, A., Berry, L. L., and Zeithaml, V. (1993). More on Improving Service Quality Measurement. Journal of Retailing, 69(1), 140-147.

Parasuraman, A., Zeithaml, V., and Berry, L. (1985, Fall). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.

Parasuraman, A., Zeithaml, V., and Berry, L. (1988). SERVQUAL: A Multiple Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.

Phạm, N. L., Đinh, T. C., Nguyễn, V. K., và Lê, V. T. (2012). Kiểm định thang đo chất lượng dịch vụ trong đào tạo đại học trường hợp nghiên cứu tại các trường đại học tư thục khu vực Đồng bằng sông Cửu Long. Kỷ yếu khoa học (pp. 203-213). Cần Thơ: NXB Đại học Cần Thơ.

Rahman, A., et al. (2012). The Influence of Service Quality and Price on Customer Satisfaction: An Empirical Study on Restaurant Services in Khulna Division. Industrial Engineering Letters, 2(2), 25-33.

Rasli, A., Shekarchizadeh, A., and Iqbal, M. J. (2012, November). Perception of Service Quality in Higher Education: Perspective of Iranian Students in Malaysian Universities. International Journal of Academic Research in Management (IJARM), 1(1), 10-25.

Senthikumar, N., and Arulraj, A. (2009). SQM-HEI – Determination of Service Quality Measurement of Higher Education in India. Journal of Modelling in Management, 6(1), 60-78.

Spreng, R., and Mackey, R. (1996). An Empirical Examination of a Model of Perceived Service Quality and Satisfaction. Journal of Retailing, 72(2), 201-214.

Taylor, S. A., and Cronnin, J. J. (1994). An empritrical assessment of the SERVPERF scale. Journal of Marketing Theory and Practice, 2(4), 253-268.

Tse, D., and Wilton, W. P. (1988). Consumer Satisfaction as a Process. Psychology và Marketing, 3(3), 177-197.

Varki, S., and Colgate, M. (2001). The Role of Price Perception in an intergrated Model of Behavioral Intension. Journal of Service Research, 30(2), 19-30.

Voss, G., Parasuraman, A., và Grewal, D. (1998). The Roles of Price Performance and Expectations in Determining Satisfaction in Service Exchanges. Journal of Marketing, 62(4), 46-61.

Wisniewski, M. (2001). Using SERVQUAL to assess customer satisfaction with public sector services. Managing Service Quality, 11(6), 380-388.

Zeithaml, V. A. (1988). Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2-22.

Zeithaml, V. A., and J., B. M. (2000). Services Marketing: Integrating Customer Focus Across the Firm. (2, Ed.) New York: rwin-McGraw-Hill.

Vũ M. Đ. (2013). Giá dịch vụ giáo dục đại học trong tiến trình thực hiện tự chủ tài chính của các trường đại học công lập. Kinh tế & Phát triển, 195, 79-84.