Nguyễn Phước Hải * Dư Thống Nhất

* Tác giả liên hệ (phuochai1979@gmail.com)

Abstract

This article presents the results of study evaluating the rating results and predicting students? outcomes based on Grey Relational Analysis (GRA) and Grey Model (1, 1) (GM(1,1)). The findings show that the combination of GRA and GM(1,1) not only can assess the rating results in Biology of 30 junior high school students but also help to determine students with  stable learning outcomes and can select students with  potentials for learning. In addition, the comparison results between GRA and GM(1,1) with the method of assessment of students? outcomes based on average score also find that GRA and GM(1,1) can improve the traditional method of evaluating academic performances of students. They provide teachers an effective method for evaluating, classifying and predicting students? outcomes.
Keywords: Grey Relational Analysis, Grey Model (1, 1), Biology, learning outcomes

Tóm tắt

Bài viết này trình bày kết quả nghiên cứu đánh giá kết quả xếp hạng và dự báo kết quả học tập (KQHT) của học sinh (HS) dựa trên phân tích quan hệ xám (Grey Relational Analysis, GRA) và mô hình xám (Grey Model (1, 1), GM(1,1)). Kết quả cho thấy sự kết hợp GRA và GM(1,1) không chỉ có thể đánh giá kết quả xếp hạng trong học tập môn Sinh học của 30 HS trung học cơ sở (THCS) mà còn giúp xác định HS có KQHT ổn định và chọn ra HS có tiềm năng trong học tập. Bên cạnh đó, kết quả so sánh giữa GRA và GM(1,1) với phương pháp đánh giá KQHT của HS dựa trên điểm trung bình cũng cho thấy GRA và GM(1,1) có thể cải thiện phương pháp truyền thống trong việc đánh giá KQHT của HS. Chúng cung cấp cho giáo viên (GV) một phương pháp hiệu quả để đánh giá, phân loại và dự báo KQHT của HS.
Từ khóa: Phân tích quan hệ xám, mô hình xám, Sinh học, kết quả học tập, phương pháp hiệu quả

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bộ Giáo dục và Đào tạo, 2011. Thông tư ban hành quy chế đánh giá, xếp loại HS trung học cơ sở và HS trung học phổ thông.

Deng J. L., 1989. Introduction to Grey System Theory, Journal of Grey System, vol. 1, no. 1: 1-24.

Dương Thiệu Tống, 2005. Trắc nghiệm và đo lường thành quả học tập. Nhà xuất bản Khoa học Xã hội.

Guan Y. Q. and Yang F., 2012. Application of GM (1, 1) Model Group Based on Recursive Solution in China's Energy Demand Forecasting. World Academy of Science, Engineering and Technology, vol. 68: 358-361.

Ken M. L., Chen W. C. and Lee Y. B., 2010. Grey Prediction in the Study of Tourist’s Number. Journal of Grey System, vol. 13: 139-144.

Lâm Quang Thiệp, 2011a. Đo lường trong Giáo dục – Lí thuyết và ứng dụng. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Lâm Quang Thiệp, 2011b. Trắc nghiệm và ứng dụng. NXB Khoa học và Kỹ thuật.

Lâm Quang Thiệp, 2012. Đo lường và đánh giá hoạt động học tập trong nhà trường. NXB Đại học Sư phạm.

Liang J. C., Sheu T. W., Tzeng J. W., Wang B. T. and Nagai M., 2011. 5W1H, GRA and GSM in the Evaluation and Identify on Optimal Design of Bike Lamps. Journal of Convergence Information Technology (JCIT), vol. 6, no. 12:266-274.

Nagai M. and Yamaguchi D., 2004. Elements on Grey System Theory and Applications. Kyoritsu Shuppan, Tokyo.

Nguyễn Văn Tuấn, 2007. Phân tích số liệu và tạo biểu đồ bằng R. NXB Khoa học và Kỹ thuật.

Sheu T. W., Nguyen P. H., Nguyen P. T., Pham D. H., 2013a. A Matlab Toolbox for AHP and LGRA-AHP to Analyze and Evaluate Factors in Making the Decision. International Journal of Kansei Information, vol. 4, no. 3: 149-158.

Sheu T. W., Nguyen P. H., Nguyen P. T., Pham D. H., Tsai C. P., and Nagai M., 2013b. Using S-P Chart, Grey Relational Analysis, and Receiver Operating Characteristic to Analyze Misconceptions. International Conference on Grey System Theory and Kansei Engineering Conference:25-32.

Sheu T. W., Nguyen P. H., Nguyen P. T., Pham D. H., Tsai C. P., and Nagai M., 2014. The Analysis of Misconceptions Based on S-P Chart, Grey Relational Analysis, and Receiver Operating Characteristic. International Journal of Kansei Information, vol. 5, no. 1:1-12.

Trần Thị Tuyết Oanh, 2009. Đánh giá và đo lường kết quả học tập. NXB Đại học Sư phạm.

Wen K. L. and Chang T. C., 2005. The Research and Development of Completed GM (1, 1) Model Toolbox Using Matlab. International Journal of Computational Cognition, vol. 3, no. 3:42-48.

Yamaguchi D., Li G. D. and Nagai M., 2005. New Grey Relational Analysis for Finding the Invariable Structure and its Applications. Journal of Grey System, vol. 8, no. 2:167-178.

Yamaguchi D., Li G. D. and Nagai M., 2007. Verification of Effectiveness for Grey Relational Analysis Models. Journal of Grey System, vol. 10, no. 3: 169-182.

Yang W. X., 1993. Prediction for emission of trace gases by GM (1, 1) model. Journal of Environmental Sciences, vol. 5, no. 4: 435-443.

Zhang C. P., Zhou Q. Q. and Nie J., 2012. The Prediction of China CO2Emission in 2015. International Journal of Energy Science, vol. 2, no. 2: 47-50.