Nguyễn Thị Bảo Châu * Lê Nguyễn Xuân Đào

* Tác giả liên hệ (baochau@ctu.edu.vn)

Abstract

The objective of this study was to determine the factors affecting online shopping behavior of consumers in Can Tho city. Research data was collected from 130 consumers (100 online shopping consumers and 30 off-line shopping consumers). Factor analysis, regression analysis and discriminant analysis methods were used to determine factors affecting online shopping behavior of consumers in Can Tho city. Research results showed that factors such  as financial and product risk, diverse selection of goods, belief, responsiveness of the site, the time risk, the comfort, the convenience, price affect the consumers decision to continue (or begin) online shopping. In particular, the comfort factor had the greatest impact to the online shopping behavior.
Keywords: Behavior, shopping, online shopping

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này nhằm xác định các nhân tố ảnh hưởng đến hành vi mua sắm trực tuyến của người tiêu dùng thành phố Cần Thơ. Số liệu nghiên cứu được thu thập từ 130 người tiêu dùng (100 người có mua sắm trực tuyến và 30 người không có mua sắm trực tuyến). Phương pháp phân tích nhân tố, phân tích hồi qui đa biến và phân tích phân biệt được sử dụng để xác định các nhân tố ảnh hưởng đến hành vi mua sắm trực tuyến của người dân thành phố Cần Thơ. Kết quả nghiên cứu đã chỉ ra nhân tố rủi ro về tài chính và sản phẩm, đa dạng về lựa chọn hàng hóa, niềm tin, tính đáp ứng của trang web, rủi ro về thời gian, sự thoải mái, sự thuận tiện, giá cả có ảnh hưởng đến việc quyết định tiếp tục (hoặc bắt đầu) mua sắm trực tuyến của người tiêu dùng. Trong đó, nhân tố sự thoải mái tác động lớn nhất đến hành vi mua sắm trực tuyến.
Từ khóa: Hành vi, mua sắm, mua sắm trực tuyến

Article Details

Tài liệu tham khảo

Amir Poursaeedi & Ahmad Reza Asadollahi, Mohammad Hossein Moshref Javadi, Hossein Rezaei Dolatabadi, Mojtaba Nourbakhsh (2012). “An analysis of Factors Affecting on Online Shopping Behavior of Consumers”.

Anders Haslinger, Selma Hodzic và Claudio Opazo (2007). “Consumer behaviour in online shopping”.

Arsalan Tayyab, Aziz Sajid, Sajjad Nazir, Haroon ur Rashid, Irum Javed (2012). “How Online Shopping Is Affecting Consumers Buying Behavior in Pakistan?”

Barbara L. Gross, Bruce I. Newman, Jagdish N. Sheth (2011). “Why we buy what we buy: A theory of consumption values”, tạp chí Jounal of Business Research, số 22, trang 159-170.

Chan Wing Man, Angel, Chow Wing Yi, Sumi (2010). “Factors affecting web-users to shop online”.

D. Venkoba Rao, 2011, “Determinants of Purchase Behaviour of Online Consumer”

Gurvinder S Shergill và Zhaobin Chen của các trường đại học ở Auckland, New Zealand (2005), Journal of Electronic Commerce Research, Vol. 6, No.2, “Web-based shopping: consumers’ attitudes towards online shopping in New Zealand”.

Mohammed Shamsul Chowdhury, Nadiah Ahmad (2011). “Factors affecting consumer participation in online shopping in Malaysia: the case of university students”.

Nguyễn Phú Quý, Nguyễn Hồng Đức, Trịnh Thúy Ngân (2012). “Xu hướng mua sắm trực tuyến trên địa bàn thành phố Hồ Chí Minh”.

Na Li and Ping Zhan của đại học Syracuse (2002). “Consumer online shopping attitudes and behavior: an assessment of research”.

Sandra Forsythe, Chuanlan Liu, David Shannon, And Liu Chun Gardner (2006). “Development of a scale to measure the perceived benefits and risks of online shopping”.