Nguyễn Thị Phương Dung * Phạm Hoàng Duy

* Tác giả liên hệ (phuongdung@ctu.edu.vn)

Abstract

This research attempts to find the correlation between personal values and work motivation in purpose to measure personal values and work motivations of white collar workers in Can Tho City, as well as to suggest certain advice for employers. After building a survey based on personal values and work motivations theories, the data with 194 samples were collected and processed with statistical tools in SPSS: descriptive statistics, internal reliability with Cronbach's Alpha, exploratory factor analysis, means comparison with t-test and correlation analysis. The results exposed correlations between several personal values and several work motivations. It is suggested that the employers wisely affect his employees or build a standard of personal values for his/her employees in order for the employees to get high motivation and work performance. A minor problem is that, the personal value measurement scale needs to be tested further for the sake of checking the higher validity of construct and making it fit for Vietnamese employees if necessary. In summary, this research built a measurement scale with high reliability for measuring personal values and work motivations of Can Tho City employees, providing the basic steps in this field for next studies.
Keywords: Personal values, work motivation, white collar workers

Tóm tắt

Nghiên cứu mối tương quan giữa giá trị cá nhân và động cơ làm việc nhằm mục đích đo lường giá trị cá nhân và động cơ làm việc của nhân viên khối văn phòng ở Thành phố Cần Thơ, đồng thời đề xuất giải pháp đối với người sử dụng lao động. Nghiên cứu dựa trên cơ sở lý thuyết giá trị cá nhân và động cơ làm việc, dữ liệu được thu thập là 194 quan sát. Phương pháp phân tích thống kê mô tả, kiểm định thang đo Cronbach's Alpha, kiểm định T-test và phân tích nhân tố khám phá được sử dụng trong bài viết này. Kết quả nghiên cứu cho thấy có mối tương quan giữa giá trịcá nhân và động lực làm việc, đồng thời nghiên cứu cũng đề xuất người sửdụng lao động nên ảnh hưởng và xây dựng giá trị cá nhân cho nhân viên của họđể có thể nâng cao động lực và kết quả công việc. Nghiên cứu này đã xây dựng thang đo giá trị cá nhân và động cơ làm viêc vì thế nghiên cứu đã tạo ra một bước cơ bản cho các nghiên cứu tiếp theo.

Từ khóa: Giá tri? ca? nhân, đô?ng cơ la?m viê?c, nhân viên khô?i văn pho?ng

Article Details

Tài liệu tham khảo

Chu Văn Toàn (2009). “Các nhân tố ảnh hưởng đến thỏa mãn công việc nhân viên văn phòng ở TP.HCM”, luận văn cao học.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2005). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS, Nhà xuất bản Thống Kê.

Lưu Thanh Đức Hải (2007). Bài giảng phương pháp nghiên cứu Marketing, tài liệu lưu hành nội bộ.

Jex, S.M. & Britt, T.W. (2008) Organizational Psychology. Hoboke, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Koivula N. (2008) Basic Human Values in Workplaces. Helsinki, Finland: Department of Social Psychology, University of Helsinki.

Parks L. & Guay R.P. (2009) "Personality, value and motivation", Personality and Individual Differences 47: 675–684.

Schwartz S.H., Melech G., Lehmann A., Burgess S., Harris M. & Owens V. (2001) "Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement", Journal of Cross-Cultural Psychology 32 (5): 519-542.

Schwartz S.H. (2006) "Basic Human Values: Theory, Methods, and Applications". Revue française de sociologie 47 (4): 924-968.

Springer G.J. (2011) "A Study of Job Motivation, Satisfaction, and Performance among Bank Employees", Journal of Global Business Issues 5 (1): 29-42.

Tremblay M.A., Blanchard C.M., Taylor S. & Pelletier L.G (2009) "Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale: Its Value for Organizational Psychology Research", Canadian Journal of Behavioural Science 41 (4): 213-226.