Dương Quế Nhu * , Lương Quỳnh Như Nguyễn Tri Nam Khang

* Tác giả liên hệ (dqnhu@ctu.edu.vn)

Abstract

Among many determinants of tourists? re-visit intention, destination image is the most important factor. This study aims to evaluate the impacts of the constituents of Destination Vietnam on the intention to re-visit Vietnam of international tourists. Convenient sampling was employed for sample selection. The sample size included 100 respondents who are international tourists, are able to speak English and visit Vietnam for the first time with leisure purpose. The data was collected from questionnaires devlivered in different locations and at different points of time; therefore, the weakness of convenient sampling in general could be overcome, and the garthered samples could generalize for the population of international tourists to Vietnam. After employing factor analysis method to extract primary factors forming the destination image of Vietnam, the paper employed binary logistic regression analysis in order to find out which of factors forming Vietnam destination image are the most influencial to the intention to re-visit of international tourists. Among six factors forming the destination image of Vietnam, two group factors, namely (i) Natural resources and Language and (ii) Natural Environment and Infrastructure, have the most positive influence on tourists? intention of repeat visitation.
Keywords: Destination image, Vietnam tourism, intention to re-visit, Vienam destination image

Tóm tắt

Trong các nhân tố ảnh hưởng đến dự định quay trở lại của du khách, hình ảnh điểm đến là nhân tố ảnh hưởng quan trọng nhất. Nghiên cứu này nhằm xác định tác động của các nhân tố cấu thành nên hình ảnh điểm đến ViệtNamđến dự định quay trở lại của du khách quốc tế. Phương pháp thu mẫu thuận tiện đã được áp dụng tại những địa điểm du lịch thu hút khách quốc tế tại Thành phố Hồ Chí Minh và thu được 100 mẫu du khách quốc tế nói tiếng Anh, đến Việt Nam lần đầu tiên, và mục đích chuyến đi là du lịch. Bằng cách phỏng vấn du khách ở nhiều địa điểm và thời gian khác nhau, nhược điểm của phương pháp thu mẫu thuận tiện nhìn chung đã được khắc phục và mẫu thu được có thể đại diện cho tổng thể du khách quốc tế đến ViệtNam. Sau khi sử dụng phương pháp phân tích nhân tố để xác định các nhân tố cấu thành nên hình ảnh điểm đến Việt Nam, phương pháp hồi quy nhị phân được sử dụng để tìm ra nhân tố có tác động mạnh nhất đến dự định quay trở lại của du khách quốc tế. Trong số 6 nhân tố cấu thành nên hình ảnh điểm đến Việt Nam, 2 nhân tố Tài nguyên tự nhiên và ngôn ngữ; Môi trường tự nhiên và cơ sở hạ tầng kỹ thuật có tác động mạnh nhất lên dự định quay trở lại của du khách.
Từ khóa: Hình Ảnh điểm đến, du lịch Việt Nam, dự định quay trở lại, hình Ảnh điểm đến Việt Nam

Article Details

Tài liệu tham khảo

Thùy Dương (2011). Du lịch Việt Nam sẽ có những mùa vàng bội thu, Báo Pháp Luật Việt Nam, ngày đăng: 27/12/2011, ngày truy cập: 05/01/2012, <http://www.phapluatvn.vn/thoi-su/201112/du-lich-Viet-Nam-se-co-nhung-mua-vang-boi-thu-2062025/>

Nguyên Đan (2011). Du khách quốc tế ít trở lại, Phó Thủ tướng yêu cầu làm rõ nguyên nhân, Báo Quảng Ninh, ngày đăng: 16/12/2011, ngày truy cập 05/01/2012, <http://www.baoquangninh.com.vn/binh-luan/201112/du-khach-quoc-te-it-tro-lai-Pho-Thu-tuong-yeu-cau-lam-ro-nguyen-nhan-2157218/>

Lưu Thanh Đức Hải (2008). Bài giảng Nghiên cứu Marketing, Tài liệu lưu hành nội bộ.

Tổng cục thống kê (2009). Kết quả điều tra chi tiêu của khách du lịch năm 2009, ngày truy cập: 10/03/2012, <http://www.gso.gov.vn/default.aspx?tabid=512&idmid=5&ItemID=10813>

Trung tâm thông tin du lịch (2009). Đơn vị hành chính/ Thành phố Hồ Chí Minh, ngày truy cập: 11/03/2012, http://www.vietnamtourism.com/v_pages/country/province.asp?mt=848&uid=72

Trung tâm thông tin du lịch (2011). 10 hoạt động tiêu biểu của du lịch Việt Nam năm 2010, Tin tức du lịch trực tuyến, ngày đăng: 19/01/2011, ngày truy cập: 11/03/2012, http://www.dulichvn.org.vn/index.php?category=1000&itemid=13491

Asunción Beerli, Josefa D. Martín (2004). Tourists’ characteristics and the perceived image of tourist destinations: a quantitative analysis - a case study of Lanzarote, Spain, Journal of Tourism Management, Vol 25, pp 623-636.

Chhavi Joynathsing, Haywantee Ramkissoon (2010). Understanding the Behavioral Intention of European Tourists, International Research Symposium in Service Management, ISSN 1694-0938.

Ching-Fu Chen, DungChun Tsai (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?, Journal of Tourism Management, Vol 28, pp 1115-1122.

Hailin Qu, Lisa Hyunjung Kim, Holly Hyunjung Im (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image, Journal of Tourism Management, Vol 32, pp 465-476.

Icek Ajzen (2006). Theory of Planned Behavior, ngày đăng: không rõ, ngày truy cập: 12/03/2012, <http://people.umass.edu/aizen/int.html>

Joaquín Alegre, Magdalena Cladera (2006). Repeat Visitation in Mature Sun and Sand Holiday Destinations, Journal of Travel Research, Vol 44, pp 288-297

Seoho Um, Kaye Chon, YoungHee Ro (2006). Antecedents of re-visit intention, Annals of Tourism Research, Vol 33, pp 1141-1158.

Seyhmus Baloglu (1999). A model of destination image formation, Annals of Tourism Research, Vol 26, pp 868-897.

Seaton, Tagg, (1995). The family vacation in Europe: paedonomic aspects of choices and satisfactions, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol 4, pp 1-21.