Nguyễn Thị Hồng Nam * , Kevin Laws Lê Ngọc Hóa

* Tác giả liên hệ (nhnam@ctu.edu.vn)

Abstract

Coaching in teaching is one of the models of teacher professional development. In this paper we present: (1) what coaching is and results of coaching of professional development for a group of teachers in the Primary Demonstration School in Can Tho City; (2) impact of high level thinking questions on learning attitude of students; (3) the lessons have been learned by the teacher educators, who play role of coaches during participating coaching process. The collected data of this researchinclude teachers? leson plans, journals/teaching diaries of teachers, notes and records of lesson observations, interviews with two university coaches and two primary school teachers.
Keywords: Coaching, high level thinking questions, teacher professional development

Tóm tắt

Tư vấn trong dạy học là một trong những mô hình phát triển chuyên môn cho giáo viên. Trong bài báo này chúng tôi trình bày: (1) tư vấn là gì và kết quả của hoạt động tư vấn đối với việc phát triển chuyên môn cho nhóm giáo viên tiểu học ở Trường Tiểu học Thực hành Sư phạm, Sở Giáo dục Cần Thơ; (2) tác động của các câu hỏi tư duy cấp cao đối với thái độ học tập của học sinh; (3) những bài học mà các giảng viên Khoa Sư phạm, Trường Đại học Cần Thơ, những người đóng vai trò tư vấn rút ra được khi tham gia tiến trình tư vấn. Các dữ liệu thu thập trong nghiên cứu này là các giáo án dạy học, nhật ký giảng dạy, biên bản dự giờ và kết quả phỏng vấn của 4 đối tượng nghiên cứu: hai giáo viên Trường Tiểu học Thực hành Sư phạm và hai giảng viên của Khoa Sư phạm.
Từ khóa: Phương pháp tư vấn, câu hỏi tư duy cấp cao, phát triển chuyên môn cho giáo viên

Article Details

Tài liệu tham khảo

Connelley, C., Houghton, J., Orr, W., Sibbald, A., Sood-Smith, A., & Sugrue, D. ( 2003). Coaching: understanding to learn. Sheffield: HEDSA Discusson Paper Series, Number 2.

Frantz, J., Phillips, J., Rhoda, A (2011). Coaching for Publication in Higher Education: View of the Coach. The Internet Journal of Allied Health of Science and Practice. Volumn 9 Number 2.

Graham, A., Ben, R., (2005). Supper Coaching: the missing ingredient for high performance. Business Book.

Glatthorn, A. (1995). Teacher development. In Anderson, L. (Ed)’s International encyclopedia of teaching and teacher educator (2nd edition). London: Pergamon.

Lorin, W., Aderson (Ed.) (1995) International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education (2nd Edition). Oxford, New York and Tokyo.

Lord, P., Atkinson, M., && Mitchell, H. (2008). Mentoring and coaching for professionals: A study of the research evidence. UK: National Foundation for Educational Research Northen Office.

Sarason, S.B. (1996). Revisiting the Culture of School and the Problem of Change. New York: Teachers College Press.

Shower, B., Joyce, B (1996). The Evolution of Beer Coaching. Educational Leadership.

Sparks, Loucks, Horsley (1989). Five models of professional development. Retrieved from http://www.ncrel.org/sdrs/areas.issues/educators/profdev/pd2fimo.htm.

Lord, P., Atkinson, Mitchell H. (2008). Mentoring and coaching for professionals: A study of the research evidence. National Foundation for Education Research, Northern Office.

Villegas, Reminders, E. (2003). Teacher professional development: an International Review of the Literature. UNESCO: International Institute for Educational Planning. Retrieved from www.unesco.org/iiep.

Wong, K., Nicotera, A. (2003). Enhancing teacher quality: Peer Coaching as a Professional Development Strategy. A preliminary Synthesis of the Literature. Vanderbilt University.