Hồ Lê Thu Trang * Trần Anh Hào

* Tác giả liên hệ (hlttrang@ctu.edu.vn)

Abstract

The research is conducted to find out customer’s perception about brand personality of laptop computer in Ca Mau City and to identify effects of laptop brand personality on customer loyalty. The result shows that there are three brand personality factors affecting customer loyalty in laptop computer brand. The strongest factor is the self-expressive value, the next factor is brand cohesion and the last one is the attractiveness of the brand personality. The study also suggests some solutions to enhance customer loyalty through building laptop computer brand personality for Ca Mau City market.
Keywords: Brand personality, loyalty, laptop computer, Ca Mau City

Tóm tắt

Nghiên cứu tiến hành tìm hiểu quan điểm của khách hàng tại thành phố Cà Mau về tính cách thương hiệu laptop trên thị trường và xác định sự ảnh hưởng của tính cách thương hiệu laptop đến lòng trung thành của khách hàng. Kết quả nghiên cứu đã cho thấy có 3 nhân tố tính cách thương hiệu ảnh hưởng đến lòng trung thành của khách hàng đối với thương hiệu laptop. Trong đó, nhân tố ảnh hưởng mạnh nhất là Giá trị tự thể hiện, tiếp đến là Sự gắn kết thương hiệu và cuối cùng là Sự lôi cuốn trong tính cách thương hiệu. Nghiên cứu cũng đã đề xuất một số giải pháp nâng cao lòng trung thành của khách hàng tại thành phố Cà Mau thông qua việc xây dựng tính cách cho thương hiệu laptop.
Từ khóa: Tính cách thương hiệu, Lòng trung thành, Laptop, Thành phố Cà Mau

Article Details

Tài liệu tham khảo

Aaker,J.L. (1997). Dimensions or brand personality. Journal of Marketing Research, Volume 34, No.3, 347-356.

Freling,T.H. & Forbes,L. (2005). An empirical analysis of the brand personality effect. The Journal of Product and Brand Management, volume 14, No.7, 404-413.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, 2008. Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. Thành phố Hồ Chí Minh: Nhà xuất bản Hồng Đức.

Kim, C.K., Han, D. & Park, S-B, 2001. The effect of brand personality and brand identification on brand loyalty: Applying the theory of social identification, Japanese Psychological Research, Volume 43, No.4, 195 - 206.

Mohd, S.B.M. & Ooi, T.L. (2012). Determination of brand personality dimensions for a laptop computer using Aaker’s brand personality scale. Review of Intergrative Business & Economics, volume 1, No.1, 114-125.

Moore, R, 2003. Thương hiệu dành cho lãnh đạo, Nhà xuất bản Trẻ, TP.HCM.

Nguyễn Đình Thọ & Nguyễn Thị Mai Trang, 2007. Nghiên cứu thị trường, NXB Đại học Quốc gia TPHCM, TP. Hồ Chí Minh.

Phạm Anh Tuấn, 2008. Tác động của nhân tố tính cách thương hiệu đến lòng trung thành khách hàng: nghiên cứu trong trường hợp thị trường điện thoại di động Việt Nam.

Sung, Y. & Kim, J. (2004). Effects of Brand Personality on Brand Trust and Brand Affect. Psychology & marketing, volume 27, No.7, 693-661.

Young Gin Choi, Chihyung Ok & Seunghyup Seon, 2010. Hyun Evaluating Relationships among Brand Experience, Brand Personality, Brand Prestige, Brand Relationship Quality, and Brand Loyalty: An Empirical Study of Coffeehouse Brands.