Thạch Keo Sa Ráte * Lưu Tiến Thuận

* Tác giả liên hệ (tksrate@ctu.edu.vn)

Abstract

The reasearch conducted a study about the impact of knowledge management on firm organizational performance in the Mekong Delta in order to propose some recommendations to enhance the implemention of knowledge management more effectiveness. The data were collected from 216 firms in four provinces (Can Tho, Vinh Long, Soc Trang and Ca Mau provimces) through questionnaires. The descriptive statistics, Cronbach Alpha test, Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis and Structural Equation Modeling methods were used in this study. The results showed that the factor of strategy and organizational characteristics, and the factor of leadership style and motivative employees have a positive impact on the knowledge management activities. Besides, knowledge management activities also impact positively on firm organisational performance. The study also showed that there is a difference impact of knowledge management to organizational performance among enterprises. Particularly, knowledge management activities of large-scale enterprises are more effectiveness than small and medium-sized enterprises. Some recommendations had given to enhance the implemention of knowledge management in enterpirses more effectiveness. Finally, the research contributed theoretical model of the relationship between knowledge management activities and organizational performance.
Keywords: Knowledge management, organisational performance, enterprise, structural equation model

Tóm tắt

Đề tài nghiên cứu tác động của quản trị tri thức đến hiệu quả tổ chức của doanh nghiệp tại Đồng bằng sông Cửu Long nhằm đề xuất một số giải pháp giúp doanh nghiệp thực hiện quản trị tri thức hiệu quả hơn. Số liệu được thu thập từ 216 doanh nghiệp tại bốn tỉnh Cần Thơ, Vĩnh Long, Sóc Trăng và Cà Mau qua phỏng vấn bằng bảng câu hỏi. Phương pháp thống kê mô tả, phân tích nhân tố khám phá, phân tích nhân tố khẳng định, kiểm định Cronbach Alpha và phân tích bằng mô hình cấu trúc tuyến tính được sử dụng trong nghiên cứu này. Kết quả cho thấy nhân tố chiến lược và đặc điểm của tổ chức, và nhân tố phong cách lãnh đạo và động viên nhân viên có tác động tích cực đến các hoạt động quản trị tri thức của doanh nghiệp. Bên cạnh đó, hoạt động quản trị tri thức có tác động mạnh và thuận chiều đến hiệu quả tổ chức của các doanh nghiệp. Nghiên cứu cũng chỉ ra rằng có sự khác biệt về tác động của quản trị tri thức đến hiệu quả tổ chức giữa các loại hình doanh nghiệp: hoạt động quản trị tri thức của các doanh nghiệp lớn đem lại hiệu quả cao hơn so với các doanh nghiệp nhỏ và vừa. Một số giải pháp khả thi đã được đề xuất giúp doanh nghiệp thực hiện quản trị tri thức hiệu quả hơn. Cuối cùng, bài nghiên cứu đóng góp về mặt học thuật mô hình lý thuyết về mối quan hệ giữa hoạt động quản trị tri thức và hiệu quả tổ chức của doanh nghiệp.
Từ khóa: Quản trị tri thức, hiệu quả tổ chức, doanh nghiệp, mô hình cấu trúc tuyến tính

Article Details

Tài liệu tham khảo

Abdel Nasser H. Zaied (2012). “The role of knowledge management in enhancing organizational performance”.

B. Smith (1999). “A framework of knowledge management”.

Chen, C. & Huang, J. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management – The social interaction perspective.International Journal of Information Management, 27, 104-118.

Chen, M., Huang, M. & Cheng, Y. (2009). Measuring knowledge management performance using a competitive perspective: An empirical study. Expert Systems with Applications, (36), 8449–8459.

Francisco Javier Lara (2008). “The effectof knowledge managementon organizational performance”.

Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc, (2008). Phân tích dữ liệu với SPSS. Tp Hồ Chí Minh: Nhà xuất bản Hồng Đức.

Jelena Rašula Vesna, Bosilj Vukšić và Mojca Indihar Štemberger (2012). “The effectof knowledge managementon organizational performance”.

Kovačič, A., Bosilj Vukšić, V. & Lončar, A. (2006). A Process-Based Approach to Knowledge Management.Economic Research, 19 (2), 53–66.

Nguyễn Đình Thọ và Nguyễn Thị Mai Trang, (2008). “Nghiên cứu khoa học marketing - Ứng dụng mô hình cấu trúc tuyến tính SEM”. Tp Hồ Chí Minh: Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

Nguyễn Khánh Duy, (2009). “Bài giảng Thực hành mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM) với phần mềm AMOS”. Tp Hồ Chí Minh: Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh.

O’Dell, C. (1996). “A current review of knowledge management best practice”, Conference on Knowledge Management and the Transfer of Best Practices, Business Intelligence, London.

Prahalad và Hamel, (1990). “The core competence of the corperation”.

Probst, G., S. Raub, and K. Romhardt (2000). Managing Knowledge: Building Blocks for Success. John Wiley & Sons, Ltd.

Robinson, H. S. et al. (2006). STEPS: a knowledge management maturity roadmap for corporate sustainability. Business Process Management Journal, 12 (6), 793–808.

Waheed Akbar Bhatti*, Arshad Zaheer và Kashif Ur Rehman (2010). “The effect of knowledge management practices on organizational performance: A conceptual study”.