Trần Thị Mỹ Dung * , Nguyễn Minh Luân Đoàn Thị Trúc Linh

* Tác giả liên hệ (ttmdung@ctu.edu.vn)

Abstract

Undergraduate teaching assistants (UGTAs) have provided benefits in improving teaching methodology towards the learner-centered approach. Many higher education institutions (HEIs) in the developed countries have implemented undergraduate as teaching assistants with many useful practice ways to apply in the classroom. However, UGTAs models in Vietnamese universities have rarely applied and not considered appropriately. This paper focused on analyzing the procedure of the UGTAs selection process, training and management UGTAs. Furthermore, we also mentioned about the benefits of teaching assistants for lecturers, UGTAs themselves and students in courses served by UGTAs; and allocate the comments and suggestions of staff members and students on applying UGTAs models at Can Tho University.
Keywords: Teaching methodology, undergraduate teaching assistants, teaching methodology improvement

Tóm tắt

Sinh viên trợ giảng (SVTG) có nhiều đóng góp tích cực trong việc cải tiến phương pháp giảng dạy theo định hướng lấy người học làm trung tâm. ở các trường đại học có nền giáo dục phát triển trên thế giới, mô hi?nh na?y đa? đươ?c a?p du?ng rô?ng ra?i. Tuy nhiên, mô hình sinh viên trợ giảng tại các trường đại học ta?i Việt Nam còn rất mờ nhạt và chưa được quan tâm đúng mức. Bài viết này sẽ tập trung phân tích các vấn đề cần quan tâm trong việc tuyển chọn, tập huấn và quản lý sinh viên trợ giảng. Thêm vào đó, bài báo cũng đề cập đến lợi ích của công ta?c trợ giảng đối với giảng viên, bản thân sinh viên trợ giảng và sinh viên tham gia học phần có áp dụng sinh viên trợ giảng; và một số ý kiến đóng góp xung quanh việc áp dụng mô hình sinh viên trợ giảng tại Trường Đại học Cần Thơ.
Từ khóa: phương pháp giảng dạy, sinh viên trợ giảng, cải tiến

Article Details

Tài liệu tham khảo

Decker, A., Ventura, P., & Egert, C., 2006. Through the looking glass: reflections on using undergraduate teaching assistants in CS1. In ACM SIGCSE Bulletin (Vol. 38, No. 1, pp. 46-50). ACM.

Fingerson, L., & Culley, A. B., 2001. Collaborators in teaching and learning: Undergraduate teaching assistants in the classroom. Teaching Sociology, 299-315.

Goff, C., & Lahme, B., 2003. Benefits of a comprehensive undergraduate teaching assistant program. Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 13(1), 75-84.

James, C., & Carrie, R., 2013. Utilizing Undegraduate Teaching Assistants in Active Learning Envoronments. Ira A Fulton School of Engineering, Aroizona State University. In HEEAP University Program.

Joy Hendrick, 2012. Guide for Undergraduate Teaching Assistantships. Available online: http://old.suny.edu/facultysenate/UndergraduateTAGuideFinalversion.pdf. Accessed August 12, 2014.

Nguyễn Phương Nam, 2013. Mô hình trợ giảng tại trường UEF một bước đi đúng hướng. Tạp chí Phát triển và Hội nhập, (07), 36-38.

Lê Hoành Sử, 2013. Trợ giảng người tạo xúc tác học tập cho sinh viên UEF. Tạp chí Phát triển và Hội nhập, (07), 28-29.

Roberts, E., Lilly, J., & Rollins, B., 1995. Using undergraduates as teaching assistants in introductory programming courses: An update on the Stanford experience. In ACM SIGCSE Bulletin 27(1), 48-52.

Reges, S., 2003. Using undergraduates as teaching assistants at a state university. ACM SIGCSE Bulletin, 35(1), 103-107.

Sargent, L. D., Allen, B. C., Frahm, J. A., & Morris, G., 2009. Enhancing the Experience of Student Teams in Large Classes Training Teaching Assistants to be Coaches. Journal of Management Education, 33(5), 526-552.

Vonhof, S., 2010. Undergraduate Teaching Assistants: Promises and Pitfalls.

Weidert, J. M., Wendorf, A. R., Gurung, R. A., & Filz, T., 2012. A survey of graduate and undergraduate teaching assistants. College Teaching, 60(3), 95-103.

Young, S. L., & Bippus, A. M. , 2008. Assessment of graduate teaching assistant (GTA) training: A case study of a training program and its impact on GTAs. Communication Teacher, 22(4), 116-129.