Lưu Tiến Thuận * Trần Thị Thanh Vân

* Tác giả liên hệ (ltthuan@ctu.edu.vn)

Abstract

This research aimed to identify the factors affected the e-commerce application in the Small and Medium Size Enterprises (SMEs) in Can Tho City. The sample size of 215 respondent was collected from the SMEs in Ninh Kieu, Binh Thuy, and Cai Rang districts, Can Tho City by random sampling method. There are some methods using in this paper such as: Descriptive statistics, Binary Logistic and Discriminant analysis. The results showed that the internal environment (organization and awareness of owner) and external environment (government and market) affect the application of e-commerce business. In which support from government is the most important factor. The government should set up well legal and policy environment in order to attract high tech and encourage enterprise for e-commerce application. It also supports public services well for e-commerce activities.
Keywords: Discriminant analysis, the Small and Medium Size Enterprises, E-commerce application

Tóm tắt

Mục tiêu nghiên cứu là xác định các yếu tố tác động đến việc ứng dụng thương mại điện tử (TMĐT) của doanh nghiệp nhỏ và vừa (DNNVV) tại Thành phố Cần Thơ (TPCT). Bài nghiên cứu tiến hành chọn mẫu ngẫu nhiên với số quan sát là 215 DNNVV tại 3 quận TPCT: Ninh Kiều, Bình Thủy và Cái Răng. Phương pháp thống kê mô tả, phân tích hồi quy nhị nguyên Binary Logistic và phân tích phân biệt được sử dụng trong bài nghiên cứu. Kết quả nghiên cứu cho thấy, môi trường bên trong gồm nhóm yếu tố thuộc về Tổ chức của doanh nghiệp và về Nhận thức của chủ doanh nghiệp; và môi trường bên ngoài gồm nhóm yếu tố thuộc Chính phủ và nhóm yếu tố Thị trường đều ảnh hưởng đến việc ứng dụng TMĐT của doanh nghiệp. Trong đó nhóm yếu tố thuộc Sự hỗ trợ của Chính phủ là cực kỳ quan trọng, Chính phủ cần tạo lập môi trường pháp lý và cơ chế chính sách thuận lợi, thu hút công nghệ tiên tiến và khuyến khích doanh nghiệp ứng dụng TMĐT; và cung cấp các dịch vụ công hỗ trợ hoạt động TMĐT của doanh nghiệp.
Từ khóa: Phân tích phân biệt, doanh nghiệp nhỏ và vừa, ứng dụng thương mại điện tử

Article Details

Tài liệu tham khảo

Lê Văn Huy, 2008. Mô hình Nghiên cứu hội nhập TMĐT trong các doanh nghiệp tại Việt Nam. Luận văn thạc sỹ kinh tế trường Đại học Kinh tế, Đà Nẵng.

Basil Alzougool Sherah Kurnia, 2008. Electronic Commerce Technology Adoption by SMEs: A Conceptual study. Luleå University of Technology Master Thesis, Continuation Courses, Marketing and e-commerce Department of Business Administration and Social Sciences Division of Industrial marketing and e-commerce.

Teo, T. S. H. et Tan, M., 1998. An empirical study of adopters and non-adopters of the Internet in Singapore, Information & Management, 34, 339-345.

Ling, C. Y., 2001. Model of factors influences on electronic commerce adoption and diffusion in small & medium sized enterprises, ECIS Doctoral Consortium, 24-26 June, AIS region 2 (Europe, Africa, Middle-East).