Nguyễn Quốc Nghi * Quan Minh Nhựt

* Tác giả liên hệ (quocnghi@ctu.edu.vn)

Abstract

This study is aimed to determine the factors that affect the level of citizens’satisfaction on the interconnected one-stop shop mechanism in Thot Not District, Can Tho City. The Cronbach’s Alpha test, exploratory factor analysis (EFA) and multiple-variable linear regression analysis were used in the study. Research data from the study were collected from 130 people who use the one-stop shop services. The research results show that 3 factors affect the level of citizens’ satisfaction, including: the feedback and the tangible means, the human resources quality and the dossiers resolution process. In particular, the factor relating the human resources quality has the most impact on citizens’satisfaction.
Keywords: Satisfaction, the people, the one-stop shop

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này xác định các nhân tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng của người dân đối với cơ chế một cửa liên thông tại quận Thốt Nốt, Thành phố Cần Thơ. Các phương pháp kiểm định Cronbach’s Alpha, phân tích nhân tố khám phá (EFA) và hồi quy tuyến tính đa biến được sử dụng trong nghiên cứu. Số liệu của nghiên cứu được thu thập từ 130 người dân có sử dụng cơ chế một cửa liên thông. Kết quả nghiên cứu đã chỉ ra 3 nhân tố ảnh hưởng đến mức độ hài lòng, đó là: sự phản ánh và phương tiện hữu hình, chất lượng nguồn nhân lực, tiến trình giải quyết hồ sơ. Trong đó, chất lượng nguồn nhân lực là nhân tố có tác động mạnh nhất đến sự hài lòng của người dân.
Từ khóa: sự hài lòng, người dân, cơ chế một cửa liên thông

Article Details

Tài liệu tham khảo

Bejou, D., Ennew, C. T. & Palmer, A. (1998), Trust, ethics and relationship satisfaction, International Journal of Bank Marketing, 15(3), 73-82.

Bouckaert, G., Van de Walle, S. & Kampen, J. K. (2005, forthcoming), Potential for comparative public opinion research in public administration.

Chu Nguyễn Mộng Ngọc, Hoàng Trọng (2008), Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS, NXB Thống kê.

Đỗ Đình Nam (2010), Quản trị Dịch vụ công, Trường Đại học Mở Thành Phố Hồ Chí Minh.

Kenneth, K (2005), Political Science and Managament at Brocrk University, Canada, Phase 5 Consulting Group Inc. for The Institute for Citizen-Centred Service & The Institute of Public Administration of Canada, Citizen First 4. 2005: Toronto.

Lê Dân (2011), Phương án đánh giá sự hài lòng về dịch vụ hành chính công của công dân và tổ chức, Tạp chí Khoa học và Công nghệ Đại học Đà Nẵng, số 3(44).

Mai Văn Nam (2008), Kinh tế lượng” (Econometrics), NXB Văn hóa Thông tin.

Nguyễn Đình Thọ (2011), Phương pháp nghiên cứu trong kinh doanh, NXB Lao động Xã hội.

Nguyễn Hữu Hải, Lê Văn Hoà (2010), Tiêu chí đánh giá chất lượng cung ứng dịch vụ công tại các cơ quan hành chính nhà nước, Tổ chức Nhà nước, số 3-2010.

Richard A. Spreng, Scott B. MacKenzie and Richard W. Olshavsky (1996), A Reexamination of the Determinants of Consumer Satisfaction, Journal of Marketing Vol. 60, No. 3.

Rodriguez, Burguete, Vaughan and Edwards (2009), Quality dimensions in the public sector: municipal services and citizen’s perception, International Review on Public and Nonprofit Marketing, Vol 6, No 1.

Spreng, Richard A., Scott B. MacKenzie, and Richard W. Olshavsky. 1996. “A Reexamination of the Determinants of Consumer Satisfaction.” Journal of Marketing 60 (July): pp. 15-32.

Van de Walle, S., & Bouckaert, G. (2003). Public service performance and trust in government: the problem of causality. International Journal of Public Administration, 26(8-9): 891-913.

World Bank (2007), World Development Report 1997.