Nguyễn Quốc Nghi * , Trần Bình Diễm Thuận , Trần Thị Diễm Cần Nguyễn Thị Bảo Châu

* Tác giả liên hệ (quocnghi@ctu.edu.vn)

Abstract

The aim of this study was to determine the factors affecting the process of building and brand development of enterprises in Can Tho city. The data of the study were collected from 115 enterprises in Can Tho city on the building and brand development, and application of analytical methods to explore factors (EFA) shows that three important factors affecting to the process of building and brand development of the business: "The ability of the management board", "Enhance competitiveness" and "Policies and laws of the State on commercial building. "In particular, factors "policies and laws of the State of branding? has the strongest effect to the process of building and brand development of the business.
Keywords: brand names, business

Tóm tắt

Mục tiêu của nghiên cứu này là xác định các nhân tố ảnh hưởng đến quá trình xây dựng và phát triển thương hiệu của doanh nghiệp ở Tp. Cần Thơ. Thông qua số liệu điều tra 115 doanh nghiệp ở Tp.Cần Thơ về tình hình xây dựng và phát triển thương hiệu, đồng thời ứng dụng phương pháp phân tích nhân tố khám phá (EFA) cho thấy, ba nhân tố quan trọng ảnh hưởng đến quá trình xây dựng và phát triển thương hiệu của doanh nghiệp, đó là: ?Khả năng quản lý của ban lãnh đạo?, ?Nâng cao năng lực cạnh tranh? và ?Chính sách, pháp luật của Nhà nước về xây dựng thương hiệu?. Trong đó, biến ?Chính sách, pháp luật của Nhà nước về xây dựng thương hiệu? là nhân tố chi phối nhiều nhất đến quá trình xây dựng và phát triển thương hiệu của doanh nghiệp.
Từ khóa: Xây dựng và phát triển, thương hiệu, doanh nghiệp

Article Details

Tài liệu tham khảo

Chu Nguyễn Mộng Ngọc, Hoàng Trọng (2004), “Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS”, NXB Thống kê.

David A. Aaker (1995), “Building Strong Brands”, Free Press.

Don E. Schultz (2002), “How internal marketing will impact the future of the brand”.

John M. Murphy (1987), “Branding: A key marketing tool”, McGraw-Hill.

Gary Billings (2006), “A new role for HR: Support your company’s brand”.

Nunnally, J. (1978), “Psycometric Theory”, New York, McGraw-Hill.

Peterson, R. (1994), “A Meta-Analysis of Cronbach’s Coefficient Alpha”, Journal of Consumer Research, No. 21 Vo.2.

Slater, S. (1995), “Issues in Conducting Marketing Strategy Research”, Journal of Strategic.